۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰:۱۴
کد خبر: 83069892
T T
۰ نفر
وزير خارجه عراق حشدالشعبي را مشابه حزب الله لبنان دانست

بيروت-ايرنا- «ابراهيم الجعفري» وزير خارجه عراق در كنفرانس خبري مشترك با «جبران باسيل» همتاي لبناني خود با اشاره به تجربه مشترك دو كشور در نبرد با تروريسم، حشدالشعبي عراق را همچون حزب الله لبنان دانست.

به گزارش ايرنا، الجعفري در دومين روز سفرش به بيروت روز چهارشنبه با باسيل ديدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه اي با وي گفت وگو كرد.
وزير خارجه عراق پس از اين ديدار گفت: عراق توانست گردن تروريسم را بشكند. اين تجربه آساني نبود و همچون تجربه لبنان بود.
الجعفري بسيج مردمي عراق (حشدالشعبي) و فداكاري آن را نقطه بارز و اصلي در پيروزي عراق بر تروريسم دانست و تصريح كرد: همانطور كه شما در لبنان حزب الله را داريد كه در مقاومت پيروز شد، ما هم حشدالشعبي را داريم كه جنگ كلاسيك را به جنگي غيركلاسيك تبديل كرد.
وي با ابراز خرسندي از سفرش به لبنان به منافع مشترك دو كشور اشاره كرد و گفت: ديدارهاي متعدد و مستمر دو طرف منعكس كننده فضاي مثبت بين دو كشور است.
الجعفري افزود: گرچه مرز مشتركي بين دو كشور وجود ندارد اما دغدغه ها و چالش هاي مشترك همچون تروريسم بين دو طرف وجود دارد.
وي تروريسم را چالشي براي منطقه دانست و گفت: به رغم آنكه نگراني از تروريسم در لبنان و عراق بهبود يافته، اما وجود تروريسم در هر كدام از دو كشور به مثابه زنگ خطري است كه سلامت كشور ديگر را تهديد مي كند.
الجعفري تاكيد كرد كه نه عراق و نه لبنان به دنبال ضربه زدن به امنيت و صلح دو كشور نيستند بلكه خواهان گسترش صلح و محبت و امنيت در طرف مقابل و پيروزي صلح و امنيت در كل جهان هستند.
جبران باسيل وزير خارجه لبنان نيز در اين كنفرانس خبري، ضمن خوش آمدگويي به همتاي عراقي خود براي سفر لبنان، انتخاب رئيس جمهوري و نخست وزير جديد عراق را تبريك گفت و نسبت به تشكيل سريع دولت جديد در اين كشور ابراز اميدواري كرد.
وي افزود: عراق و لبنان گرچه همسايه نيستند اما از نظر فكري و فرهنگي و تمدني نزديك هستند. ملت هاي دو طرف از تنوع و توان گفت و گو و ارتباط برخوردارند و اين نتيجه تاريخ غني فرهنگي و تمدني آنهاست.
باسيل با اشاره به گفت و گوهايش با الجعفري تصريح كرد: ما بر حل بحران هاي منطقه از جمله سوريه از طريق فرايند آستانه و ژنو توافق نظر داريم و راه حل سياسي را بهترين راه براي حل طولاني مدت مساله سوريه مي دانيم.
وي افزود: لبنان و عراق بر بازگشت آوارگان سوري به كشورشان و بازسازي اين كشور توافق نظر دارند و هر دوي آن را بدون اينكه به هم ارتباط داشته باشند ضروري مي دانند.
وزير خارجه لبنان تاكيد كرد كه كشورش و عراق در همه محافل جهاني عربي در همكاري و هماهنگي كامل هستند و مواضع مشتركي با هم دارند.
ابراهيم الجعفري وزير خارجه عراق روز دوشنبه پس از دمشق به بيروت سفر كرد.
وي كه در صدر هياتي عاليرتبه و به طور رسمي به بيروت سفر كرد، با «ميشل عون» رئيس جمهوري لبنان هم ديدار و گفت و گو كرد.
شبك**خاورم**2054**1392

سرخط اخبار جهان