۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۴
کد خبر: 83060264
T T
۰ نفر
هند و تاجيكستان براي برقراري صلح در افغانستان همكاري مي كنند

تهران-ايرنا-در پي سفر رئيس جمهور هند به تاجيكستان طرفين بر همكاري متقابل براي ايجاد صلح و ثبات و برقراري صلح در كشور افغانستان بحث و گفت و گو كردند.

به گزارش خبرگزاري اكونوميك تايمز، در راستاي سفر رام نات كوويند رئيس جمهوري هند به تاجيكستان و ديدار با امامعلي رحمان رئيس جمهور اين كشور، طرفين نسبت به همكاري هاي متقابل ميان دو كشور نسبت به مبارزه با تروريسم و برقراري صلح در كشور افغانستان تاكيد داشتند.
رام نات كوويند در گفت و گو با اصحاب رسانه گفت، هند و تاجيكستان مي توانند با ارتقا و توسعه گذرگاه حمل و نقل شمال به جنوب و ديگر مسيرهاي ارتباطي مانند بندر چابهار روابط ميان يكديگر را افزايش دهند.
به گفته رام نات، هند از اقدامات ضد تروريستي و افراط گرايي تاجيكستان در راستاي برقراري صلح و امنيت در كشور حمايت كرده و اميدواريم كه همكاري هاي دو كشور به پايان جريان هاي تروريستي در منطقه منجر شود.
رام نات در ادامه افزود، هند از روند صلح افغانستان به رهبري خود دولت افغانستان حمايت مي كند و با توجه به مذاكرات ما با مقامات تاجيكستاني هر دو كشور براي برقراري صلح در افغانستان و بدست آوردن صلح ملي تلاش مي كنيم.
امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيكستان نيز طي سخناني رحمان راهكارهاي غيرنظامي، مانند تقويت زيرساخت‌هاي انرژي و حمل و نقل را باعث برقراري ثبات و امنيت در افغانستان دانست.
هند از جمله كشورهايي است كه در 15 سال اخير با تاجيكستان روابط و همكاري‌هاي نظامي داشته است. تاجيكستان در سال‌هاي مبارزه احمدشاه مسعود با طالبان پايگاه هوايي فرخار را در اختيار نيروهاي وي قرار داد و مسعود هم با همكاري هندي‌ها در آن محل بيمارستاني را ايجاد كرده بود. در اين بين با توجه به دشمني مشترك تاجيكستان با طالبان در آن دوران و كمك دو كشور به اتحاد شمال روابط امنيتي دوشنبه دهلي‌نو افزايش يافت و اين روابط هم در طول يك دهه گذشته ميل صعودي داشته است.
آساق**ع.ه**1663**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان