۸ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
کد خبر: 83049890
T T
۰ نفر
رفتارهاي غير قانوني دراربعين امسال بشدت كنترل مي شود

ايلام - ايرنا - استاندار ايلام هشدار داد: تردد هاي مرزي ايام اربعين از حيث ارتكاب رفتارهاي غير قانوني مانند نداشتن رواديد ، جعل ويزا و حمل مخدر بشدت كنترل و برخورد مي شود.

به گزارش ايرنا، قاسم سليماني دشتكي روز يكشنبه بعد از ديدار و گفت وگو با سپهبد محمد بدر معاون وزير كشور عراق كه در قالب نشست مشترك هماهنگي اربعين در بازارچه مرزي مهران برگزار شد گفت: در جريان تردد زائران اربعين امسال از سه موضوع تخلف جعل ويزا، عبورافراد بدون ويزا و حمل مواد مخدر با شدت بو بيشتر از هميشه برخورد مي شود.
در جريان تردد زائران اربعين امسال از سه موضوع تخلف جعل ويزا، عبورافراد بدون ويزا و حمل مواد مخدر با شدت و بيشتر از هميشه برخورد مي شود.
وي گفت : امنيت اربعين امسال از هر منظر براي ايران و عراق اهميت ويژه دارد و اهتمام ايران در راستاي ايمن سازي و سالم برگزار كردن اين كنگره عظيم جدي است.
وي از آمادگي براي تكميل زيرساخت هاي مسير ايلام به مهران خبر داد و افزود: تا قبل از فرارسيدن اربعين تقريبا تمام مسير ايلام به مهران چهارخطه خواهد شد و انتظار هست كه طرف عراقي هم نسبت به تكميل زيرساخت هاي مسير راهپيمايي در آنسوي مرز اهتمام ورزد .
سليماني دشتكي يادآور شد: در اين سوي مرز در استان ايلام بخش عمده مسير آماده استفاده است تا شروع اربعين قسمت اعظم 38 كيلومتر باقي مانده چهارخطه ايلام به مهران زير بارترافيك برود اما در طرف عراق شرايط ايجاد جاده ها و تكميل زيرساخت ها با كندي پيش مي رود.
وي تاكيد كرد:800 متر از جاده احداثي براي جداسازي زئران از تجار در عراق در دست اقدام است كه تكميل اين مسير ضمن جلوگيري از تعطيلي فعاليت تجار در ايام اربعين مانع از تراكم جمعيت در مرز و طول مسير مي شود.
وي افزود: اختلال اينترنت در سال گذشته مشكلاتي براي زائران ايجاد كرد كه امسال بايد اين مشكل مرتفع شود و نيز سنوات گذشته مشاهده شده طرف عراقي در تردد افراد بين اتباع عراقي و ايراني تبعيض قائل مي شدند كه اين مورد نيز بايد رفع شود.
سليماني دشتكي با اشاره به ازدحام زائران هنگام برگشت به كشور گفت: هنگام ازدحام مسافران به علت عدم وجود گيت كافي از مهر زدن گذرنامه در ايران خودداري كنند و زائران بدون درج مهر به كشور وارد نشوند.
وي تاكيد كرد: بخش عمده اي از زائران هنگام برگشت مرز مهران را انتخاب مي كنند و زائران اتباع كشورهاي مختلف از مرز شلمچه خارج مي شدند اما برگشت آنها درمرز مهران بود كه بايد در اين تهميداتي از طرف 2 كشور انديشيده شود.

***راه اندازي كنسولگري موقت عراق در ايلام
وي از ايجاد كنسولگري موقت عراق در ايلام براي تسريع در كار زائران خبر داد و گفت:
براي سهولت در امور نمايندگان تام الاختيار دو كشور حداقل 15 روز به طور كامل در مرز مهران مستقر بشوند.
استاندار ايلام گفت: مسئولان پايانه مرزي 2 كشور بايد آمادگي براي برخورد قاطع با افرادي كه قصد عبور بدون ويزا دارند را داشته باشند و در مرز ايران با تقويت نيروهاي امنيتي و نظامي امنيت مرز در 2 طرف براي حوادث احتمالي افزايش يابد.
وي در ادامه به موضوع مرز چنگوله پرداخت با بيان اينكه هم اكنون بيش از 50 درصد زيرساخت هاي بازارچه چنگوله آماده شده است، ابراز اميدواري كرد: مرز چنگوله تا قبل از اربعين وارد فاز فعاليت شود.
استاندار ايلام به مشكلات مشترك تجار و زائران اشاره كرد و افزود: در ايام اربعين كه جمعيت زيادي از مردم خواهان سفر به عراق هستند انتظار مي رود عوامل پايانه زرباطيه عراق بيشتر در محل كار خود حضور داشته باشند.
استاندار با ابراز تمايل ايران براي گشايش مرز چيلات براي تسهيل بيشتر در گذرهاي مرزي بين دو كشورتاكيد كرد: بايد با دقت تردد زائران را در 2 طرف مرز با همكاري عراق و ايران انجام پذيرد.

به گزارش ايرنا، استاندار ايلام همچنين از مسيرها و زيرساخت هاي حوزه اربعين در شهرستان مهران بازديد كرد و نيز مدرسه 6 كلاسه روستايي كه به همت بنياد بركت در منطقه چنگوله مهران ساخته شد با حضور استاندار افتتاح شد.
مرز مهران به عنوان نزديك ترين و امن ترين مرز كشور در ايام اربعين شاهد تردد بيش از 2 ميليون زائر ايراني و غير ايراني است.
استان ايلام 430 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد.
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها