۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۵
کد خبر: 83043916
T T
۰ نفر
ايران منتظر اقدام عملي اروپا براي اجراي تعهدات برجامي است

تهران- ايرنا- عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: صدور بيانيه مشترك 1+4 در حمايت از ايران گامي مثبت و خوب است، ولي اروپايي ها بايد اقدام عملي مناسب در راستاي تعهداتشان به برجام داشته باشند و به دادن بيانيه اكتفا نكنند.

سيدحسين نقوي حسيني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ايرنا درباره نشست وزيران خارجه ايران و 1+4 افزود: مواردي كه در بيانيه 1+4 ذكر شد در گذشته نيز از سوي اروپايي ها مطرح شده بود، ما انتظار داريم اروپايي ها اقدام عملي مناسب در راستاي تعهداتشان به برجام انجام دهند.
نقوي حسيني برگزاري نشست امروز وزيران خارجه ايران و 1+4 و صدور بيانيه مشترك در حمايت از ايران را مثبت و خوب ارزيابي كرد و گفت: دادن بيانيه خوب است ولي مشكل را حل نمي كند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس عنوان كرد: اين خوب است كه آنان بيانيه مي دهند و اعلام مي كنند كه به تعهداتشان به برجام و مراوده با ايران پايبند هستند و اميدواريم در عمل نيز شاهد اقدامات تاثيرگذار و اجرايي باشيم.
نقوي حسيني بيان كرد: براي مثال كشور فرانسه كه عضو 1+4 است اعلام به متعهدبودن نيز مي كند ولي ما شاهديم كه خودرو سازي پژوي و توتال فرانسه از ايران مي روند.
به گزارش ايرنا، نشست وزيران خارجه ايران و 1+4 شامگاه دوشنبه دوم مهرماه در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك به رياست فدريكا موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپايي و با حضور وزيران خارجه ايران، فرانسه، روسيه، چين، انگليس و آلمان برگزار شد.
اين نشست پيش از تلاش آمريكا براي استفاده ابزاري از شوراي امنيت و اجراي نمايش عليه ايران از اهميت ويژه اي برخوردار بود؛ حمايت اروپا، چين و روسيه از ايران و برجام و انزواي آمريكا را به روشني به تصوير كشيد.
در پايان اين نشست وزراي خارجه ايران و كشورهاي 4+1 اقدام به صدور بيانيه مشتركي كردند كه واجد نكات مهم و قابل توجهي است.
وزراي خارجه در اين بيانيه بر اعلام تعهد مجدد كشورهاي عضو برجام بر اجراي كامل و موثر اين توافق، از جمله در حوزه رفع تحريم ها تاكيد كرده و اذعان كردند كه رفع تحريم ها و برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله، بخش كليدي و حياتي برجام است.
وزراي خارجه در اين بيانيه اظهار تاسف عميق خود را نسبت به خروج آمريكا از برجام اعلام داشته و در يك مقابله آشكار با تحريم هاي يكجانبه آمريكا، بر تعهدات خود مندرج در بيانيه قبلي در تاريخ 15 تير 97 در موضوعاتي همچون حفظ و ارتقاي روابط گسترده تر اقتصادي با ايران؛ حفظ و استمرار كانال‌هاي موثر مالي براي تعامل با ايران؛ تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي تاكيد كردند. آنها همچنين تعهد خود را به پيگيري اقدامات مشخص و موثر براي تضمين كانال‌هاي پرداخت با ايران تكرار كردند.
سيام*9121*3061*1535

سرخط اخبار سیاست خارجی