۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۳
کد خبر: 83007718
T T
۰ نفر
استقبال گرم آمریكا از رهبر تایوان خشم چین را برانگیخت

پكن- ایرنا- استقبال گرم دولتمردان آمریكایی از 'تسای اینگ ون' رهبر تایوان در جریان توقف موقت وی در آن كشور باعث خشم و عصبانیت چین شد.

به گزارش ایرنا روزنامه تایوانی تایپه تایمز روز سه شنبه گزارش كرد: خانم تسای نه تنها توقف موقتی روز گذشته (دوشنبه) در آمریكا داشت بلكه به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و توانست از مركز فضایی ناسا بازدید كند.
این در شرایطی است كه چین پیشتر به آمریكا هشدار داده بود كه نباید به رهبر تایوان اجازه ترانزیت بدهد و با توقف وی در آن كشور به واشنگتن اعتراض كرده است.
او اولین رهبر تایوان است كه توانسته است از این مركز و بخش فضایی جانسون بازدید كند پیشتر آمریكا به دانشمندان چینی به دلیل نگرانی واشنگتن از احتمال جاسوسی آنها، اجازه ورود به این مركز نداده بود.
رهبر تایوان پس از آنكه دیدارهایی از پاراگوئه و بلیز، دو كشور دارای روابط رسمی با این جزیره انجام داد، وارد آمریكا شد.
اما در پكن 'لوكانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین به این دیدار واكنش خشم آلودی نشان داد و گفت: بشدت در این زمینه به آمریكا اعتراض شده است.
او اقدام دولت آمریكا را تحریك آمیز و بی توجه به اصل یك چین دانست و افزود: آمریكا با این تحركات خطرناك، استقلال طلبان و جدایی خواهان تایوان را تشویق به انشعاب طلبی می كند.
'تسای اینگ ون' رهبر تایوان پس از بازگشت به این جزیره نیز با اشاره به سفر خود به چند كشور قاره آمریكا تاكید كرد تایوان در مقابل فشارهای چین تعظیم نخواهد كرد این فشارها تنها باعث می‌شود ما در عزم خود راسخ‌تر شویم.
چین، منطقه تایوان را كه در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این كشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یك چین' بخشی از خاك خود می داند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان