۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82977924
T T
۰ نفر
آمریكای ترامپ؛ از دوگانه ایجاد اغتشاش تا درخواست مذاكره

تهران- ایرنا- آمریكای ترامپ كه پس از خروج از برجام با اجرای سیاست های منطقی و معقول تهران، قافیه را باخته، از سویی از مذاكره با ایران سخن می گوید و از سوی دیگر، طرحی را كلید زده كه هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌ شده درباره جمهوری اسلامی برای ایجاد ناآرامی و اغتشاش است.

به گزارش ایرنا، در حالیكه «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران می گوید در سفر سال گذشته دكتر روحانی برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورك، ترامپ هشت بار برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران تماس گرفته است، رسانه های غربی مدتهاست از تشكیل كمپین ها و اتاق های فكر دولت آمریكا علیه ملت ایران خبر می دهند.
در تازه ترین افشاگری، خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از مقامات آمریكایی اعلام كرده است دولت ترامپ با هدف ایجاد اغتشاش و ناآرامی ها در ایران و كمك به اعمال فشار بر این كشور برای پایان دادن به برنامه هسته ای، كمپین اظهارات تهاجمی و تماس های آنلاین تشكیل داده است.
پیش از این پایگاه خبری آمریكایی آكسیوس با فاش كردن توطئه ها علیه ملت ایران نوشته بود كه آمریكا و رژیم صهیونیستی در راستای فشار بر دولت و مردم ایران كارگروهی مشترك برای ایجاد اغتشاش تشكیل داده اند.
به گزارش روز یكشنبه خبرگزاری رویترز، چند تن از مقامات فعلی و سابق آمریكا گفتند كه هدف این كمپین كه از سوی مایك پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا حمایت می شود، تحكیم تلاش ترامپ برای در تنگنا قرار دادن ایران از طریق تحریم های سخت است . به گفته این مقامات آمریكایی، «این كمپین، درصدد ترسیم تصویری بیرحمانه از ایران و استفاده از اطلاعات بزرگنمایی شده یا مغایر با اظهارات مقامات سابق است.»
كاخ سفید از اظهار نظر در باره این كمپین خودداری كرده و وزارت خارجه آمریكا نیز از توضیح درباره آن، به ویژه نقش پمپئو، طفره رفت.
یكی از مقامات ارشد ایران ضمن مردود خواندن این كمپین، گفت كه آمریكا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979، بیهوده درصدد تضعیف دولت ایران است. تلاش های آنها بار دیگر شكست خواهد خورد.
حساب توئیتری فارسی زبان وزارت خارجه آمریكا و سایت آمریكایی این وزارتخانه كه از خود به عنوان محل بحث در باره دمكراسی و سایر مسایل یاد می كنند، ماه گذشته پیام هایی انتقادی علیه ایران منتشر كردند.
پمپئو نیز در پست هایش در رسانه اجتماعی و اظهاراتش، ایرانی ها را به طور مستقیم خطاب قرار داده است.
پمپئو در توئیتی درتاریخ 21 ژوئن مدعی شد: اعتراض ها در ایران در حال افزایش است. مردم ایران سزاوار بهره مندی از حقوق بشر هستند.
وزیر خارجه آمریكا یكشنبه در كالیفرنیا سخنانی با عنوان 'حمایت از صدای مردم ایران' ایراد و با آمریكایی های ایرانی تبار كه پس از انقلاب از كشور خارج شدند، دیدار می كند.
یكی از مقامات وزارت خارجه آمریكا در پاسخ به سوالات رویترز گفت: باید به طور شفاف بگویم كه ما به دنبال تغییر نظام نیستیم.به دنبال ایجاد تغییراتی در رفتار دولت ایران هستیم.معتقدیم چشم اندازی مثبت از آنچه می توانیم به دست آوریم و آنچه مردم ایران می خواهند، ارایه می دهیم.
این مقامات فعلی و سابق آمریكا می گویند كه اطلاع رسانی دولت ترامپ، ناقص یا تحریف شده است.
بررسی حساب فارسی وزارت خارجه آمریكا درتوییتر و سایت اینترنتی آن نشان می‌دهد كه طی یك ماه گذشته نوشته‌های مختلفی با این هدف انتشار یافته است.
در شبكه‌های اجتماعی هم حساب‌های كاربری وزارت خارجه آمریكا مكررا با مخاطب قراردادن 'مردم ایران'، 'جامعه ایرانیان خارج از كشور' و مشابه آن تاكید می‌كنند كه 'مردم ایران سزاوار برخورداری از حقوق بشرند.'
پمپئو در 21 مه در واشنگتن مدعی شد كه حكومت ایران از هزینه كردن پول های آزاد شده پس از امضای توافقنامه خودداری و آن را صرف عوامل نیابتی می كند.
این در حالی است كه 'رابرت اشلی'، مدیر سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریكا در ماه مارس در كمیته سنا گفته بود كه با وجود صرف برخی هزینه ها برای نیروهای امنیتی در ایران، سرمایه گذاری های اجتماعی و اقتصادی همچنان در اولویت تهران قرار دارد.
پمپئو همچنین ایران را به نفوذ در عراق و برخی نیروهای امنیتی این كشور پس از امضای توافقنامه هسته ای متهم كرد. در حالی كه این گروه ها پس از سقوط ارتش عراق در سال 2014، با داعش در این كشور جنگیدند و مانع سلطه آنها بر عراق شدند.
مقام وزارت خارجه آمریكا كه در بالا از او یاد شد، اذعان كرد كه نیروهای مردمی، طبق قانون بخشی از نیروهای امنیتی عراق هستند و در مقابله با داعش در سال 2014 نقش داشتند.
افزون بر این، كارشناسان معتقدند، دولت ترامپ در باره نزدیكی رابطه ایران و طالبان افغانستان و القاعده، بزرگنمایی می كند.
وزارت خارجه آمریكا به درخواست رویترز برای توضیح درباره درستی این اطلاعات پاسخی نداد.
مقامات آمریكایی می گویند، هنوز زود است كه درباره تاثیر این كمپین دولت ترامپ قضاوت شود.
'كریم سجادپور'، كارشناس ایرانی اندیشكده كارنگی، هدف راهبرد در تنگنا قرار دادن مردم به لحاظ اقتصادی و ایجاد نارضایتی ازنظام ایران را ، دستیابی به یك یا دو نتیجه دانست.
وی افزود: هدف واداشتن ایران به تسلیم و مجبور كردن این كشور به تعلیق برنامه هسته ای و آمال منطقه ای اش است.
به گزارش ایرنا، پیش از این تارنمای آكسیوس روز 13 تیرماه جاری فاش كرده بود كه آمریكا و رژیم صهیونیستی چند ماه پیش كارگروهی مشترك برای ایجاد اغتشاش در ایران تشكیل داده اند.
این تارنمای آمریكایی تشكیل این گروه را نمونه تغییر سیاست آمریكا در منطقه دانسته و نوشته بود: دو مقام اسرائیلی اعلام كردند كه این گروه، در قالب تمهیدات واشنگتن و تل آویو برای مقابله با ایران تشكیل شده است. مقام های مزبور یادآور شدند كه این تیم طی چند ماه گذشته، بارها با هم دیدار داشته اند.
به گزارش تارنمای آكسیوس، آمریكا و اسرائیل در چند هفته گذشته شروع به استفاده از رسانه های اجتماعی كرده اند تا پیام های ضد حكومتی را به مردم ایران منتقل كنند. نتانیاهو نیز به تازگی چند فیلم ویدئویی با ترجمه فارسی را در یوتیوپ، فیس بوك و توییتر منتشر و مردم ایران را به مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ترغیب كرده است.
«مایك پمپئو» وزیر خارجه آمریكا نیز توییت هایی را در حمایت از اعتراض ها در ایران منتشر كرده است
در همین حال، برخی مقامات آمریكایی و سایر كارشناسان می گویند، دولت آمریكا با دامن زدن به ناآرامی در ایران می تواند باعث تشویق بیشتر حكومت ایران به اتخاذ سیاستی تهاجمی تر از سوی این كشور و در نهایت، خطر تقابل آمریكا و ایران شود.
دولت 'جرج دبلیو بوش'، رادیو فردا را تاسیس كرد، رادیویی كه با هزینه مالی آمریكا فعالیت می كند و دولت اوباما در سال 2011، حساب كاربری توئیتر فارسی @USAdarFarsi را راه اندازی كرد.
به گزارش ایرنا، روزنامه آمریكایی «واشنگتن پست» چندی قبل در مورد شروط 12 گانه پمپئو و رویكردهای دولت ترامپ در قبال مردم ایران نوشت: «راهبرد رئیس جمهوری آمریكا برای تغییر در ایران نتیجه عكس خواهد داد. ترامپ و مشاوران وی اعتقاد دارند پیگیری خواسته های كاخ سفید با افزایش فشار علیه ایران حداقل باعث نارضایتی های اجتماعی می شود كه نظام ایران را برای امضای توافقی بزرگتر با ایالات متحده تحت فشار قرار می دهد. اما این رویكرد كاخ سفید نتیجه نخواهد داد زیرا در شرایط وجود یك تهدید بیرونی، توجه مردم ایران از مسائل داخلی به سوی دشمن خارجی یعنی آمریكا تغییر می كند و به جای اینكه تنش ها افزایش یابد در عرصه داخلی موجب انسجام و وحدت ملی مردم ایران می شود.»
اروپام**1088 ** 1908
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست