۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82972455
T T
۰ نفر

سفارت اریتره در اتیوپی بازگشایی شد

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82972455
سفارت اریتره در اتیوپی بازگشایی شد

الجزیره-ایرنا- به گزارش خبرگزاری رسمی اتیوپی، سفارت اریتره در آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) امروز دوشنبه، پس از 19 سال تعطیلی، بازگشایی شد.

به گزارش ایرنا، «آسیاس افورقی» رئیس جمهوری اریتره در مراسمی كلید سفارت خانه را از «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی تحویل گرفت.
ساختمان سفارت اریتره با مساحتی حدود 6هزار متر در سال 1950 ساخته شده است. زمان جنگ دو كشور، این سفارتخانه تعطیل و به یك مركز فرهنگی برای جوانان تبدیل شده بود.
رئیس جمهوری اریتره شنبه گذشته و برای دیداری سه روزه به آدیس آبابا سفر كرد. این دو كشور همسایه، یك هفته پیش از پایان جنگ سرد با هم خبر دادند و از آن زمان در پی تقویت روابط با هم اند.
یكشنبه هفته گذشته نیز نخست وزیر اتیوپی در راس هیاتی عالی رتبه وارد اسمره شد و دو كشور طی این دیدار، توافقنامه صلح و دوستی امضا كردند و این گونه طومار جنگ سرد میان دو كشور در هم پیچیده شد و جای خود را به صلح و همكاری داد. در جریان این دیدار، دو طرف برای برقراری روابط دیپلماتیك و افتتاح سفارتخانه توافق كردند.
اتیوپی یكی از قدیمی ‌ترین كشورهای مستقل آفریقا و از كهن‌ترین كشورهای جهان به شمار می رود كه پس از ارمنستان مسیحیت را دین رسمی خود اعلام كرد.
بر اساس آخرین آمارها، بیش از 60درصد مردم این كشور مسیحی هستند.
رئیس مجلس و نخست وزیر این كشور كه طی یك ماه پیش انتخاب شده اند، مسلمان هستند.
اریتره كشوری است با مساحت 117 هزار و 600 كیلومتر مربع كه در سواحل دریای سرخ قرار دارد كه مدتی مستعمره ایتالیا بود و این كشور بین سال های 1935 تا 1936میلادی از اریتره به عنوان پایگاهی برای تسخیر اتیوپی استفاده كرد . در سال 1941 زمانی كه ایتالیایی‌ها از شرق آفریقا بیرون رانده شدند، اریتره تحت حكومت بریتانیا درآمد.
در سال 1952 این سرزمین به صورت ایالتی خودمختار با اتیوپی تشكیل فدراسیون داد اما الحاق آن به عنوان یكی از استان‌های اتیوپی در 1962 باعث شورشی ضدآدیس آبابا شد كه تا 1992 به طول انجامید و بالاخره اریتره در سال 1993 استقلال یافت.
اریتره تا سال 1993 میلادی به عنوان كشوری مستقل وجود خارجی نداشت و عملا بخشی از خاك اتیوپی بود اما پس از آن استقلال یافت . در سال 1998 میان دو كشور جنگی حدودا دو ساله به دلیل اختلافات مرزی روی داد كه حدود 80 هزار كشته برجای گذاشت و سرانجام در فوریه 2001 دو طرف در الجزایر توافقنامه آشتی و آتش‌بس را امضا كردند، اگر چه پس از آن نیز به دلیل عدم اجرای كامل این توافقنامه روابط دو كشور متشنج بود.
از آن زمان روابط دیپلماتیك دو طرف قطع شد و دو كشور در نوعی جنگ سرد با هم به سر می بردند و حتی دو كشور برای مقابله با هم، سعی در متحد شدن با دشمنان هم داشتند.
خاورم **2041**1049

سرخط اخبار جهان