۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82972180
T T
۰ نفر
گام بلند ایران در دیپلماسی دفاعی منطقه ای

اسلام آباد - ایرنا - كارشناسان و تحلیل گران نظامی و سیاسی، با توجه به تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام، سفر هیات عالیرتبه ستاد كل نیروهای مسلح ایران به پاكستان كه طی 40 سال گذشته در این سطح بی سابقه بوده است را گامی بلند، مهم و تاثیرگزار ارزیابی می كنند.

به گزارش ایرنا، سرلشكر محمد باقری و جمعی از مقام های عالی رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران دیروز یكشنبه به دعوت ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاكستان وارد اسلام آباد پایتخت پاكستان شده اند.
رییس ستاد كل نیروهای مسلح ایران در سفر با فرمانده ارتش پاكستان، 'ممنون حسین' رییس جمهوری و دیگر مقامات نظامی این كشور دیدار می كند.
وی قرار است در این دیدارها در خصوص توسعه همكاری ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام آباد، گسترش همكاری های مشترك مرزی، مبارزه با تروریسم گفت و گو و تحولات منطقه ای و جهان اسلام نیز بررسی شود.
همچنین ارزیابی توافقات دفاعی ایران و پاكستان در سفر آبان ماه 96 فرمانده ارتش پاكستان به تهران از دیگر محورهای گفت وگوی سردار سرلشكر باقری با قمر جاوید باجوا عنوان شده است.
بر همین اساس كارشناسان سیاسی و نظامی با توجه به تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام، سفرهیات عالی رتبه ستاد كل نیروهای مسلح به پاكستان را بسیار مهم ارزیابی می كنند.

** اهمیت سفر سرلشكر باقری از نگاه تحلیل گران سیاسی پاكستان
دیپلمات با تجربه پاكستان و سفیر پیشین این كشور در ایران، سفر سرلشكر باقری رییس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاكستان را گام مهم و رو به پیشرفت در گسترش روابط دو كشور عنوان كرد.
«جاوید حسین» كه از سال 1997 تا 2003 به مدت شش سال سفیر پاكستان در ایران بود، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، سفر سرلشكر محمد حسین باقری رئیس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاكستان را نقطه عطفی در گسترش روابط دفاعی بین دو كشور خواند.
وی با تشریح اهمیت سفر هیات بلند پایه نظامی ایران به پاكستان، گفت: این سفر پیشرفت تازه ای در روابط فیمابین در حوزه نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو كشور همسایه و برادر ایران و پاكستان است.
جاوید حسین با بیان اینكه امنیت و اقتصاد دو كشور پاكستان و ایران به همدیگر گره خورده است، گفت: با توجه به پیچیدگی های امنیت جهانی، ثبات و امنیت در پاكستان و ایران را نمی توان جدا از هم دانست و بطور یقین امنیت پاكستان و جمهوری اسلامی ایران به همدیگر كاملا گره خورده و این موضوع می طلبد كه هر دو كشور در زمینه دفاعی و امنیتی همكاری های نزدیكی داشته باشند.
سفیر پیشین پاكستان در ایران با اشاره به ملاقات سرلشكر محمد حسین باقری با ممنون حسین رئیس جمهوری پاكستان گفت: دیدار یك مقام بلند پایه نظامی ایران با رئیس جمهوری پاكستان نشانه عزم راسخ دو كشور برای گسترش روابط در همه زمینه هاست.
این تحلیلگر مسائل سیاسی پاكستان در ادامه با تاكید بر تداوم تعامل و همكاری بین ایران، پاكستان و افغانستان گفت: امنیت و ثبات پاكستان و جمهوری اسلامی ایران به تحولات افغانستان بستگی دارد زیرا كه افغانستان بی ثبات و ناامن به شدت بر امنیت و ثبات در پاكستان و ایران تاثیر منفی می گذارد.
جاوید حسین همچنین با بیان حضور بی ثبات كننده نظامیان آمریكایی و غربی در افغانستان گفت:ایران و پاكستان به عنوان دو كشور همسایه و با داشتن اشتراكات فراوان فرهنگی تاریخی و زبانی با افغانستان می توانند نقش تعیین كننده ای در تامین امنیت و ثبات این كشور داشته باشند.
وی گفت: مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی دو كشور پاكستان و ایران باید سیاست های خود را در قبال تحولات افغانستان و در راستای منافع هر سه كشور با یكدیگر هماهنگ كنند.
این دیپلمات پیشین پاكستان با اشاره به اهمیت ادامه رفت و آمدهای هیات های نظامی و امنیتی بین دو كشور گفت: این سفرها می تواند تبادلات و تعاملات نظامی و امنیتی بین دو كشور را بیش از پیش تقویت و سوء تفاهم ها را رفع كند.
تحلیلگر ارشد امور بین الملل همچنین با بیان نقش مهم دو كشور پاكستان و ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری گفت:حضور گروه های خطرناك تروریستی در مرزهای مشترك در گذشته بر روابط فیمابین بین تاثیر گذاشته بود و اگر مقامات دو كشور بتوانند با ادامه رایزنی و همكاری ها طرح های تروریستی را خنثی كنند، روابط دوجانبه می تواند مسیر رشد و شكوفایی را طی كند.
وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه بین دو كشور گفت: مهم است كه مرزهای هر دو كشور همانند گذشته مرزهای صلح و آرامش باشند تا مراودات و تبادلات تجاری و بازرگانی افزایش یابد.
این دیپلمات ارشد سابق پاكستان در ادامه این گفت و گو به تلاش های قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای برای بی ثبات ساخت مرزهای مشترك دو كشور اشاره كرد و گفت: دو ملت نسبت به هر نوع توطئه و دسیسه از سوی دشمنان مشترك به خوبی آگاهند و تروریست ها نیز با استفاده از موقعیت، هر از چند گاهی برای ایجاد بی ثباتی و تنش بین دو كشور در مرزهای مشترك دست به شرارت می زنند.
وی گفت: با این حال رهبران هردو كشور اقدامات قابل توجهی برای تامین امنیت و ایجاد ثبات در مرزهای مشترك انجام داده اند كه قابل ستایش است.
جاوید حسین تصریح كرد: هر دو كشور باید هویت گروه های تروریستی كه در مرزهای مشترك دست به اقدامات مسلحانه می زنند را اعلام كنند زیرا در این صورت عاملان اصلی بی ثبات كننده منطقه شناسایی می شوند.
تحلیل گر مشهور امور دفاعی پاكستان و ژنرال بازنشسته این كشور، نیز گسترش روابط نظامی تهران و اسلام آباد را به نفع منطقه و جهان اسلام عنوان كرد.
طلعت مسعود' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، سفر سرلشكر محمد باقری رئیس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاكستان را نشانه بارز گسترش روابط دفاعی و نظامی بین دو كشور برادر و همسایه عنوان كرد.
وی با تشریح اهمیت سفر هیات بلند پایه نظامی ایران به پاكستان با بیان ابراز امیدواری در خصوص توافق دو كشور در امور دفاعی و نظامی گفت:معتقدم هر سفر مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی از ایران به پاكستان و بالعكس می تواند باعث ثبات و امنیت پایدار در منطقه شود.
ژنرال طلعت مسعود با بیان اینكه سفر رئیس ستاد كل نیروهای مسلح ایران به پاكستان دستاوردهای بلند مدت برای دو كشور و منطقه خواهد داشت، گفت: گسترش روابط نظامی و دفاعی بین جمهوری اسلامی ایران و پاكستان به نفع ثبات و امنیت در منطقه است.
این تحلیل گر امور دفاعی پاكستان با اشاره به تهدیدهای مشترك برای دو كشور در منطقه و جهان تصریح كرد: گسترش روابط دفاعی بین دو كشور همسایه كمك موثری در ریشه كنی تروریسم و افراطی گری در مرزهای مشترك كرده و انجام این سفر نشان می دهد كه مقامات دو كشور عزم خود را برای مقابله با هر نوع تهدید مشترك جزم كرده اند.

**سفرهای مقامات نظامی پاكستان به ایران
آبانماه سال گذشته بود كه 'قمر جاوید باجوا' عالی ترین ژنرال پاكستان همزمان با گرم تر شدن تب تحولات خاورمیانه به تهران سفر كرد و با مقامات عالیرتبه كشوری و لشكری جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو كرد.
ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاكستان سال گذشته در سفر خود به تهران به دعوت سرلشكر' محمد باقری' رییس ستاد كل نیروهای مسلح، علاوه برسرلشكر باقری با 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران، 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه و دیگر فرماندهان ارشد نظامی ایران دیدار و گفت و گو كرد.
آن زمان، سفر هیات بلند پایه نظامی پاكستان به سرپرستی ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش این كشور به جمهوری اسلامی ایران بازتاب وسیعی در مطبوعات پاكستان داشت و رسانه ها و تحلیل گران سیاسی از آن سفر به عنوان نقطه عطف در گسترش روابط و مناسبات دو كشور همسایه یاد كردند.
البته پس از سفر ژنرال باجوا به تهران، رفت و آمد مقامات نظامی دو كشور نیز ادامه یافت به عنوان مثال هفتم اسفندماه سال 96، امیر سرتیپ خلبان 'حسن شاه صفی' فرمانده نیروی هوایی ارتش با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاكستان در مقر فرماندھی ارتش واقع در شھر راولپندی دیدار و گفت و گو كرد.
همچنین ژنرال 'بلال اكبر' رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی پاكستان، تیرماه جاری در سفر به تهران با مقامات عالیرتبه سپاه و ارتش ایران نظیر امیر سرلشكر 'سیدعبدالرحیم موسوی' فرمانده ارتش، سردار حسین سلامی' جانشین فرمانده كل سپاه و سردار 'محمد پاكپور' فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر مقامات نظامی ایران دیدار و گفت و گو كرد.
همچنین سردار «محمد مسعود زاهدیان» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اسفندماه سال 96 در رأس هیأتی بلند پایه به پاكستان سفر كرد.
وی در سفر خود به اسلام آباد با سرلشكر«مسرت نواز ملك» رییس نیروی مبارزه با مواد مخدر پاكستان و رییس دفتر مبارزه با جرم و جنایت سازمان ملل در پاكستان و نمایندگان كشورهای خارجی مقیم این كشور دیدار و گفت و گو كرد.

*** سفرهای پیشین سرلشكر باقری به كشورهای منطقه
سرلشكر باقری رییس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ، قبلا نیز در راستای توسعه 'دیپلماسی دفاعی'، به روسیه، تركیه و سوریه نیز سفر كرده است.
مردادماه 96 بود كه ایران و تركیه در جریان سفر سرلشكر باقری، در خصوص چهار موضوع مهم با یكدیگر مذاكره كردند.
' همه‌پرسی استقلال كردستان عراق، مبارزه با تروریسم در منطقه - تحولات سوریه، تامین امنیت مرزی و مبارزه با اقدامات تروریست‌ها و گسترش همكاری‌های دفاعی' از محورهای سفر سرلشكر باقری به تركیه بود.
رییس ستاد كل نیروهای مسلح كشورمان همچنین مهرماه سال گذشته در سفر به سوریه، در جمع رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم با اشاره به دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر جبهه مقاومت و رزمندگان مدافع حرم علیه گروهك‌های تروریستی، تاكید كرد: پایان عمر گروهك‌های تروریستی فرا رسیده است.
وی در آن سفر، در مناطق عملیاتی استان‌های حلب و دیگر مناطق عملیاتی این كشور حضور یافت.
سرلشكر باقری رئیس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همچنین 29 آبانماه سال گذشته در راس هیات عالی رتبه نظامی به منظور شركت در اجلاس سه جانبه رؤسای ستاد كل ارتش های روسیه و تركیه و ایران وارد سوچی روسیه شد.
اجلاس سوچی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین وضعیت مقابله با تروریسم در سوریه و اتخاذ راهكار مشترك برای ادامه روند پاكسازی گروهك‌های تروریستی و تكفیری و بازگشت مجدد امنیت وثبات پایدار به كشور سوریه در شهر سوچی برگزار شد.
آساق**6125**1663**

سرخط اخبار جهان