۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82948930
T T
۰ نفر
آزادی ملوانان ایرانی حاصل 10 ماه تلاش دیپلماتیك بود

الجزیره- ایرنا- «هادی فرجوند» سفیر ایران در كنیا درخصوص آزادی 17 ملوان ایرانی در سومالی گفت: از 10 ماه پیش كه این ملوانان گرفتار شدند، تلاش های دیپلماتیك با دستور مستقیم «محمدجواد ظریف»وزیر خارجه آغاز شد و بالاخره روز گذشته آنان به میهن اسلامی بازگشتند.

این ملوانان زندانی كه مهرماه سال گذشته به اتهام ورود غیرمجاز به آبهای سومالی بازداشت شده بودند امروز(پنجشنبه) به كشور بازگشتند.
سفیر ایران در كنیا در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا تصریح كرد: حدود 10 ماه پیش این ملوانان توسط مقام های ایالت پونتلند سومالی دستگیر شدند و متاسفانه در جریان این دستگیری، ناخدای لنج ایرانی بر اثر تیراندازی نیروهای سومالیایی كشته شد و با تماس های انجام شده، مقام های پونتلند حاضر شدند جسد این ناخدا را تحویل ایران دهند و چند روز پس از این حادثه، جسد این ملوان با یك لنج دیگر به ایران منتقل شد.
فرجوند درخصوص روند آزادی این ملوانان گفت: سفارت ایران در كنیا بنا بر دستور وزیر خارجه، اقدام به پیگیری وضعیت این ملوانان و دیگر ایرانیان در بند در سومالی می كرد و پس از مذاكرات طولانی و گذشت حدود 10 ماه، بالاخره مقام های پونتلند متقاعد شدند ملوانان ایرانی را آزاد كنند.
سفیر ایران در كنیا درخصوص علت اینكه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی عهده دار این پرونده شده است نیز گفت، ایران با سومالی روابط رسمی ندارد و به همین دلیل وزارت خارجه ایران، نمایندگی كنیا را مامور پیگیری این امر و اتفاقات سومالی كرد. دكتر ظریف تاكید كردند این نمایندگی تمام توان خود را برای كمك به ملوانان و آزادی آنها و همچنین دیگر ملوانان گرفتار و در بند دزدان دریایی به كار گیرد و بالاخره پس از این دستورها، موفق شدیم یك ماه پیش ملوانان ایرانی را از زندان آزاد كنیم.
وی در مورد علت تاخیر در بازگشت این ملوانان گفت، ابتدا بنا بر دلایلی قرار بود آنها از راه دریا و توسط لنج های ایرانی حاضر در منطقه به ایران بازگردانده شوند اما طی تماس با آن لنج ها، هیچ یك حاضر به پهلو گرفتن در سومالی نشدند و در نهایت تصمیم گرفته شد از طریق هوایی انجام شود كه این نیز از ابتدا با مشكلات زیادی همراه بود تا این ملوانان به ایران منتقل شوند.
فرجوند در مورد رفتار مقام های پونتلند سومالی با ملوانان ایرانی افزود: آنها رفتار محترمانه ای داشتند، سفارت ایران در نایروبی نیز پیوسته با آنها در ارتباط بود تا اطمینان حاصل شود حداقل امكانات در اختیارشان قرار می گیرد اما به هر حال سومالی كشوری جنگ زده و دارای امكانات بسیار محدود است و هر چند تلاش شد این ملوانان حداقل امكانات رفاهی را دریافت كنند اما مشكلات این كشور باعث می شد این كار دشوار باشد.
سفیر ایران در كنیا در پاسخ به این سوال كه آیا همچنان ایرانیانی در سومالی گرفتار و اسیر هستند؟ نیز گفت، بر اساس آمارهای موجود، اكنون چهار ملوان ایرانی دیگر نیز در اسارت دزدان دریایی هستند و امید می رود با ادامه تلاش ها، این افراد نیز هر چه زودتر به آغوش میهن و خانواده خود بازگردند.
وی در پایان گفت: شخص دكتر ظریف اهتمام ویژه ای به امور ایرانیان و همچنین این ملوانان داشته و مسئولان دیگر وزارت خارجه نیز با تمام توان این مساله را پیگیری می كردند و كمك های لازم را برای به نتیجه رسیدن تلاش ها برای آزادی ملوانان انجام دادند.
خاورم **2041**1337

سرخط اخبار جهان