۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82947661
T T
۰ نفر
یك میلیون و 486 هزار ترك ساكن خارج در انتخابات شركت كردند

آنكارا- ایرنا- شورای عالی انتخابات تركیه اعلام كرد كه یك میلیون و 486 هزار تبعه كشور تركیه در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این كشور در كشورهای خارجی و در دروازه های مرزی تركیه پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ساعت 17 روز گذشته مهلت اخذ رای دو انتخابات مهم تركیه در خارج از این كشور پایان یافت و از بین سه میلیون و 47 هزار واجد شرایط رای دادن، بیش از یك میلیون و 486 هزار نفر(49 درصد واجدان شرایط) در انتخابات شركت كردند.
انتخابات تركیه در 60 كشور خارجی و 123 نمایندگی سیاسی این كشور در قاره های مختلف در مدت دو هفته برگزار شده و روز گذشته به پایان رسید.
بیشترین تعداد شهروندان تركیه خارج نشین در كشور آلمان پای صندوق های رای رفته و حدود 718 هزار تبعه ترك(نیمی از واجدان شرایط) رای دادند.
به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در داخل خاك تركیه در روز 24 ژوئن(سوم تیرماه) برگزار می شود اما اخذ آرای اتباع ترك ساكن خارج از این كشور طبق تقویم برگزاری انتخابات از تاریخ هفتم ماه جاری میلادی(17 خردادماه 97) در نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمركی این كشور آغاز شده و ساعت 17 روز گذشته به پایان رسید.
اخذ آرای اتباع ترك ساكن ایران نیز سه روز پیش در سه شهر تهران، ارومیه و تبریز انجام شد.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری كنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل كاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچك رهبر حزب وطن، مرال آكشنر رهبر حزب نیك و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموكراتیك خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) تركیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام كرد كه انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی تركیه كه در همه پرسی یكسال پیش به تایید مردم این كشور رسید، قرار بود كه انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این كشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان