۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82947539
T T
۰ نفر
شرایط رای دادن در انتخابات سوم تیرماه تركیه اعلام شد

آنكاراـ ایرناـ برخی رسانه ها از جمله سی.ان.ان تورك و ان.تی.وی با انتشار گزارشی، شرایط و نحوه رای دهی شهروندان و ویژگی های برگه های آراء انتخاباتی را تشریح كردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از رسانه های تركیه، مراحل چاپ برگه های رای در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس تركیه به پایان رسیده و در برگه رای انتخابات ریاست جمهوری، زیر تصاویر نامزدها جای خالی برای انتخاب فرد مورد نظر و ثبت اثر مهر انتخاباتی مخصوص رای دهندگان تعبیه شده است.
بنا بر اعلام این رسانه ها، در برگه رای مد نظر برای انتخابات ریاست جمهوری، از سمت چپ ابتدا تصویر محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و در ادامه به ترتیب تصاویر مرال آكشنر نامزد حزب نیك، رجب طیب اردوغان نامزد حزب عدالت و توسعه، صلاح الدین دمیرتاش نامزد حزب دموكراتیك خلق ها، تمل كاراملا اوغلو نامزد حزب سعادت و دوغو پرینچك نامزد حزب وطن درج شده است.
به نوشته رسانه های تركیه، در برگه رای مخصوص انتخابات مجلس، تصاویر حزب حركت ملی و حزب عدالت و توسعه كه ائتلاف جمهور را تشكیل داده اند كنار یكدیگر و در یك كادر جای گرفته كه نشان دهنده ائتلاف حزبی آنهاست و تصاویر احزاب جمهوری خواه خلق، نیك و سعادت نیز در كنار هم و در قالب ائتلاف ملت چاپ شده و در یك كادر جداگانه قرار گرفته است.
به گزارش این رسانه ها، تصاویر احزاب هدی پار، وطن و دموكراتیك خلق ها نیز هر یك به طور جداگانه ای درج شده است و زیر همه تصاویر احزاب و ائتلاف ها جای خالی برای درج مهر'بله' ترسیم شده است.
به نوشته وبسایت شبكه ان.تی.وی، در برگه رای مخصوص انتخابات مجلس، آرم و نشان مخصوص احزاب عدالت و توسعه، حركت ملی، هدی پار، وطن، دموكراتیك خلق ها، جمهوری خواه خلق، سعادت و نیك به ترتیب از سمت چپ به راست درج شده است.
بنا بر اعلام این رسانه، در هر برگه مخصوص رای دهی در انتخابات مجلس، علاوه بر درج تصاویر لوگو و آرم همه احزاب، نام حزب، نام رهبر حزب چاپ شده است.
به نوشته رسانه های تركیه، شهروندان تركیه در روز انتخابات، برگه رای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تركیه را پس از مهر كردن در یك پاكت گذشته و به داخل صندوق آراء خواهند انداخت.
اطلاعات موجود در رسانه های تركیه حاكی است كه شهروندان برای انتخاب نامزد دلخواه خود فقط باید مهر 'بله' و یا 'ترجیح' را زیر تصویر نامزد و یا حزب مورد نظر درج كنند و گر نه هر گونه اثر انگشت و یا امضاء قابل قبول نخواهد بود و رای مورد نظر باطل اعلام خواهد شد.
از قوانین دیگر حاكم بر زمان رای گیری آن است كه شهروندان به جز برگه های رای نمی توانند چیز دیگری را در پاكت مخصوص آراء بگذارند و گر نه رای مورد نظر باطل می شود و همچنین پس از انداختن رای به صندوق، هیچ گونه حق تجدید نظر برای رای دهنده وجود نخواهد داشت.
بنا بر اعلام شبكه سی.ان.ان تورك، درج مهر 'بله' و یا 'ترجیح' در قسمت نام ائتلاف و یا جای خالی میان دو ستون احزابی كه با یكدیگر ائتلاف كرده اند قابل قبول است و همچنین رای دهندگان می توانند مهر 'بله' و یا 'ترجیح' را در كادر مخصوص ائتلاف، فقط زیر یك حزب درج كنند.
به نوشته این رسانه، درج مهر 'بله' در بخش ائتلاف برگه رای، به حساب آن احزاب ائتلافی شمارش می شود و اگر شهروندی هم در كادر ائتلاف و هم مهر بله را به یكی از احزاب مورد ائتلاف درج كند، رای مورد نظر برای آن حزب محاسبه می شود.
همچنین نام 68 نامزد مستقل مجلس نیز كه در شهرهای مختلف تركیه ثبت نام كرده اند، در زیر برگه رای انتخابات مجلس همان شهر چاپ شده و شهروندان می توانند مهر بله را بر روی كادری كه نام اون فرد درج شده، ثبت كنند.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام كرد كه انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری كنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل كاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچك رهبر حزب وطن، مرال آكشنر رهبر حزب نیك و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموكراتیك خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) تركیه هستند.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی تركیه كه در همه پرسی یكسال پیش به تایید مردم این كشور رسید، قرار بود كه انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
بر اساس تغییرات قانون اساسی تركیه كه سال گذشته به تصویب رسید، سیستم حكومتی این كشور از نظام پارلمانی به نظام ریاستی(ریاست جمهوری) تغییر یافته است و انتخابات ریاست جمهوری سوم تیرماه امسال نخستین انتخابات در قالب نظام جدید محسوب می شود كه با اجرای آن، رییس جمهوری از اختیارات بیشتری برخوردار شده و ضمن حذف پست نخست وزیری، شخص رییس جمهوری، ریاست دولت را نیز بر عهده خواهد داشت.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این كشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان