۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82946521
T T
۰ نفر

اوج بحران مهاجرت در آمریكا با سیاست «تحمل صفر»

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82946521
اوج بحران مهاجرت در آمریكا با سیاست «تحمل صفر»

تهران - ایرنا - وعده های دولت « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا درباره كنترل ورود مهاجران به این كشور اكنون با جدا كردن كودكان از والدین شان در مرز آمریكا، بحران مهاجرت در این كشور را به اوج خود رسانده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،مقام های فدرال آمریكا هفته پیش اعلام كردندكه تاپایان ماه مه(اردیبهشت-خرداد)تقریبا دو هزار كودك از بزرگسالانی كه والدین یا سرپرست آنها هستند حین ورود غیرقانونی به آمریكا جدا شده اند.
براساس سیاست جدید دولت ترامپ موسوم به سیاست تحمل صفر، هر كسی كه بدون مجوز حتی برای دریافت پناهندگی وارد آمریكا می شود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و فرزندان این افراد از آنها جدا می شوند. برخی منابع خارجی اشاره كرده اند كه برخی كودكانی كه از والدین خود جدا شده اند حتی زیر 4 سال سن دارند.
تارنمای پرتیراژترین روزنامه كانادا، استار، شمار كودكان زیر 4 سال را بیش از 100 نفر اعلام كرده است.
برخی سایت های خبری ویدئوهای تاییدنشده ای را منتشر كرده اند كه در آنها صدای گریه كودكان حین جدا شدن از والدین شان شنیده می شود. كودكان كه برخی از آنها از فرط گریه كردن نفس نفس می زنند، پدر و مادر خود را صدا می كنند.
دونالد ترامپ به همراه دادستان كل و وزیر امنیت داخلی آمریكا روز دوشنبه قویا از سیاست مهاجرتی «تحمل صفر» دفاع كردند. این در حالی است كه برخی از جمهوری خواهان و حامیان آنها- از «لورا بوش» بانوی نخست سابق آمریكا گرفته تا برخی از رهبران مسیحی ازجمله «فرانكلین گراهام» از مبلغان مذهبی سرشناس آمریكا- مخالفت خود را با چنین سیاستی ابراز كرده اند.
«جف سشنز» دادستان آمریكا با استناد بر بخش هایی از كتاب مقدس مسیحیان تلاش كرد اجرای سیاست تحمل صفر را توجیه كند؛ موضوعی كه به گفته رهبران مسیحی آمریكا چنین سیاستی با استناد بر مسائل مذهبی قابل توجیه نیست.
استناد بر مسائل مذهبی در توجیه چنین سیاستی حتی خشم«هیلاری كلینتون» وزیر امور خارجه سابق و نامزد دمكرات رقیب ترامپ در انتخابات سال 2016 آمریكا را برانگیخت و وی گفت كه استناد بر مذهب در توجیه چنین اقدامی با همه آنچه یاد گرفته است مغایرت دارد. اوضاع ناشی از سیاست دولت ترامپ را اسف بار و آن را یك بحران اخلاقی و انسانی توصیف كرده است.
وی در گردهمایی زنان در نیویورك اوضاع ناشی از اجرای این سیاست ترامپ را اسف بار خواند و آن را یك بحران اخلاقی و انسانی توصیف كرد.
كلینتون همچنین گفت: چگونگی برخورد با افراد آسیب پذیر معیاری برای محك زدن هر كشوری است و استناد بر قوانین مهاجرتی برای جداكردن كودكان را «دروغ» خواند.
ترامپ، دمكرات ها را به دلیل مانع تراشی درتصویب قوانین مهاجرتی مقصر می داند.رسانه های آمریكایی گزارش هایی را منتشر كرده اند كه نشان می دهد كودكان در قفس های فلزی و در شرایطی نامطلوب نگهداری می شوند اما مقامات دولت آمریكا رسانه ها را به دلیل ارائه تصویری غلط از شرایط نگهداری كودكان محكوم كرده اند. آنها مدعی اند كودكان را با حفظ بالاترین استانداردها نگهداری می كنند و مراقب نیازهای غذایی، پزشكی و تحصیلی آنها هستند.
شركت رایانه ای مایكروسافت كه به دلیل ارتباطش با سازمان مهاجرت و گمرگ آمریكا به عنوان مسئول جداكردن خانواده ها در مرز آمریكا و مكزیك هدف انتقادهای رسانه ها بوده است، اعلام كرده كه این شركت از اقدامات دولت ترامپ در زندانی كردن مهاجران بزرگسال و جداكردن كودكان آنها راضی نیست.
«چاك شومر» سناتور ارشد دمكرات ازنیویورك در پاسخ به ادعای ترامپ كه دمكرات ها را به كارشكنی در تصویب قوانین مهاجرتی متهم می كند، گفته است اقدامات جمهوری خواهان در اصلاح قوانین مهارتی و تقویت امنیت مرزی با كمترین میزان حمایت در كنگره مواجه است و ترامپ خود از این موضوع آگاهی دارد. رئیس جمهور ، و نه دمكرات ها مقصر هستند و اگر بخواهد همین فردا می تواند اشكالات را رفع كند.
ترامپ در توجیه اقدامات خودسعی كرده سیاست های مهاجرتی در كشورهای اروپایی را تقبیه كند. وی روز دوشنبه در توئیتی گفت مردم آلمان به دلیل تاثیر مهاجرت در وخیم كردن اوضاع در كشورشان در جبهه مقابل مقامات برلین قرار گرفته اند و جرم و جنایت در آلمان افزایش یافته است. این ادعا در حالی مطرح می شود كه وزیر كشور آلمان ماه گذشته اعلام كرد كه رقم كلی جنایات رخ داده در این كشور در سال 2017 میلادی حدود 5 درصد نسبت به سال قبل از آن كاهش یافته است. اما ترامپ همچنان تاكید دارد كه اروپا با پذیرش میلیون ها مهاجر، «اشتباه بزرگی» را مرتكب شده است.
جف سشنز سیاست های مهاجرتی «باراك اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریكا را در افزایش مهاجرت مقصر می داند و معتقد است كه آمریكا نمی تواند به والدینی كه به همراه كودكانش به این كشور مهاجرت می كنند، مصونیت قانونی اعطا كند. وی با چنین استدلالی ایده ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریكا با مكزیك را موجه دانسته است.سشنز در این زمینه گفت: اگر دیوار بسازیم، اگر قوانینی را برای پایان دادن به بی قانونی وضع كنیم با چنین گزینه های سختی مواجه نمی شویم.
دولت ترامپ درحالی در راستای وعده های خود برای جلوگیری از ورود مهاجران كودكان را سپر اجرای سیاست های سختگیرانه خود قرار داده است كه بسیاری از فعالان حقوق مهاجرت در آمریكا سیاست تحمل صفر را معادل سیاست «انسانیت صفر» می دانند.
اروپام**9158**1590
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه