۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82941006
T T
۰ نفر
جوانان ايراني به آمريكا بدبين شده اند

تهران- ايرنا- انديشكده شوراي آتلانتيك در تحليلي نوشت: خروج آمريكا از برجام به رغم پايبندي كامل ايران، جوانان ايراني را نااميد كرده و اعتقاد آنان به ديپلماسي چندجانبه و دستيابي به وفاق بين المللي را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، در اين نوشتار كه در تارنماي اين انديشكده آمريكايي منتشر شده، آمده است: انعقاد توافق هسته اي ميان ايران و جامعه بين الملل در سال 2015 (1394)، به طور خاص مايه مسرت جوانان ايراني شد.
اين جوانان اميد داشتند پس از سال ها دست و پنجه نرم كردن با تحريم و انزوا، كشورشان وارد فصل جديدي شود. آن ها به جواد ظريف وزير امور خارجه مجرب خود افتخار مي كردند و اعتقاد داشتند كه رشد اقتصادي بار ديگر به ايران باز مي گردد و فضاي سياسي جامعه بازتر خواهد شد. قرار بود برجام بنياني براي همكاري هاي ايران و آمريكا در ديگر حوزه ها و بازسازي اعتماد آسيب ديده ميان اين دو كشور باشد. نسل جوان كه خاطرات تلخ كودتاي آمريكا در سال 1953 (1332) را كه به بركناري دكتر مصدق انجاميد يا بحران گروگان گيري در بازه ي 81-1979 (1357-1359) را به ياد ندارند، به طور خاص نسبت به انعقاد توافق هسته اي هيجان داشتند؛ اين امر را مي توان از حضور پرشمار آن ها پاي صندوق هاي راي انتخابات رياست جمهوري مشاهده كرد.
جوانان ايراني انعقاد توافق هسته اي را لحظه ي افتخاري براي تمام جامعه بين الملل مي دانستند. آن ها اين توافق بين المللي را «مقدس» و معتبر مي دانستند و جهان را در مسير ورود به دوره ي جديدي از توسعه، صلح و حقوق بشر مي ديدند كه در آن به گونه اي به تصميمات چندجانبه احترام گذاشته مي شود كه مي توانند بر جنگ، خشونت و تخاصم فائق آيند.
در ادامه اين مطلب آمده است: خروج آمريكا از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) آن هم به رغم پايبندي كامل ايران، جوانان ايراني را نااميد كرده و اعتقاد آنان را به ديپلماسي چندجانبه و دستيابي به وفاق بين المللي، تحت الشعاع قرار داده است. اين امر همچنين از ميزان محبوبيت آمريكا نيز كاسته است.
جوانان ايراني ارزش هاي مشترك بسياري چون تاكيد بر آموزش، آزادي بيان، سخت كوشي، توسعه اقتصادي، ابتكارات علمي، هنر و فرهنگ با مردم آمريكا دارند. با اين وجود متعاقب خروج آمريكا از توافق هسته اي، اين جوانان نااميد شده و احساس مي كنند مورد خيانت قرار گرفته اند.
جواناني كه امروز از تصميم ترامپ انتقاد مي كنند، همان گروهي هستند كه دولت آمريكا ادعاي حمايت از آن ها را داشت. اروپام**9418**1485

سرخط اخبار جهان