۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82940547
T T
۰ نفر

آمریكا و كره شمالی توافقنامه دوجانبه امضا كردند

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82940547
آمریكا و كره شمالی توافقنامه دوجانبه امضا كردند

كوالالامپور- ایرنا -دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و كیم جونگ اون رهبر كره شمالی درپایان مذاكرات دو و چند جانبه درهتل كاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور، توافقنامه ای امضا كردند.

به گزارش ایرنا، ترامپ و كیم روز سه شنبه پس از یكسال لفاظی های خطرناك و شدید كه یكدیگر را «مرد موشكی» و «پیر یاوه‌گوی خرفت» خطاب كرده بودند، نشستی دو جانبه با حضور دو مترجم در هتل كاپلا پشت درهای بسته برگزار كردند.
رئیس جمهوری آمریكا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارزیابی این نشست خصوصی گفت: خیلی خیلی خوب. رابطه عالی است. كیم بهتر از آن كه تصور می شد در این نشست حضور یافت.
رهبر كره شمالی نیز گفت كه خیلی ها فكر خواهند كرد ملاقات ما تخیلی است.
وی افزود: رسیدن به اینجا ساده نبود ، دلیل آن قضاوت‌های قدیمی بود كه بر سر راه ما مانع ایجاد كرده بود ولی ما بر موانع غلبه كردیم و به اینجا رسیدیم.
تاكنوندرمورد جزئیات این توافق اطلاعاتی بیشتری منتشر نشده است اما برخی ناظران و تحلیلگران می گویند دو طرف برای تداوم گفت وگو های دو جانبه با یكدیگر توافق كرده اند.
رئیس جمهوری آمریكا پس از امضای این توافقنامه به خبرنگاران گفت: ما مدارك مهمی را امضا كردیم. با افتخار این مدارك را امضا كردیم. این مدارك نتیجه ملاقات چهار ساعته ماست.
رهبر كره شمالی نیز گفت: ما این مدرك مهم تاریخی را امضا كردیم .من از رئیس جمهور ترامپ تشكر می كنم كه باعث شد این دیدار اتفاق افتاد.
ترامپ و كیم این توافقنامه را در حضور مقام های ارشد آمریكا و كره شمالی و درمقابل خبرنگاران رسانه های جهان امضا كردند.
این نشست درحالی در سنگاپور برگزار شد كه هیچ یك از مقام های دو طرف جزئیات، چارچوب و تعریف دقیق و مشخصی از عاری سازی شبه جزیره كره از سلاح اتمی ارائه نكردند.
دیدار رئیس جمهوری آمریكا و رهبر كره شمالی به دلیل 65 سال دشمنی دو كشور با یكدیگر، یكی از مهمترین نشست های قرن حاضر ارزیابی شده است.
ترامپ معتقد است رهبر كره شمالی، فرصت بی سابقه ای برای تغییر روابط و صلح و رفاه دركشور خود به دست آورده است.
مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكادراین زمینه گفت كه آمریكا به خلع سلاح هسته ای كامل و غیرقابل برگشت در شبه جزیره كره متعهد است .
در سه روزاخیر مقام های مختلف آمریكایی از جمله پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ با مقام های ارشد كره شمالی كه درسنگاپور حضور داشتند، پشت درهای بسته دیدارهای متعددی برگزار كردند تا رهبر كره شمالی را متقاعد به تسلیم شدن در برابر خواست های آمریكا كنند.
سران آمریكا و كره شمالی روز یكشنبه وارد سنگاپور شدند و پس از دیدارهای جداگانه و تشریفاتی با نخست وزیر سنگاپور به عنوان میزبان رویدادی كه ترامپ حساب ویژه روی آن باز كرده و انتظارهای فراوانی از آن برای حصول یك توافق خوب دارد، امروز با یكدیگر مذاكره مستقیم كردند.
كارشناسان معتقدند كه ترامپ به سبب مشكلات زیادی كه در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط كارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین الملل بویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیك كه با مخالفت گسترده هم پیمانان این كشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است، سعی می كند از این ملاقات به عنوان یك ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده كند.
اما این سوال مطرح است كه چگونه می توان به كسی كه به زیرپا گذاشته توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد كرد؟ به فرض این كه دیدارامروز ترامپ با كیم، به یك توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر كاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم كشورش و دردسر جامعه بین الملل نشود.
آساق **241**1599

سرخط اخبار جهان