۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۴۳
کد خبر: 82938196
T T
۰ نفر
40 هزار پناهجوی سوری ساكن تركیه به موطن خود بازگشتند

آنكارا- ایرنا- رسانه های تركیه اعلام كردند كه بیش از 40 هزار پناهجوی سوری ساكن تركیه برای گذراندن تعطیلات عید فطر به موطن خود بازگشته اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبكه خبری ان.تی.وی تركیه اعلام كرد كه این تعداد تبعه سوریه از طریق مرز اونجوپینار استان كیلیس در جنوب تركیه به موطن خود بازگشته اند.
این رسانه با اشاره به ادامه بازگشت پناهجویان سوری به كشور خود گزارش داد: 74 هزار پناهجوی سوری ساكن تركیه برای بازگشت به موطن خود از طریق اینترنت ثبت نام كرده اند.
بنا به اعلام مقامات آنكارا، بیش از 3.5 میلیون پناهجوی سوری در كشور تركیه ساكن هستند.
پناهجویان سوری ساكن تركیه اغلب به شهرهای جنوبی تركیه و به خصوص استانبول در غرب این كشور مهاجرت كرده و در امر فروشندگی سیار، كار در پروژه های ساختمان سازی، كارهای سخت و امور خدماتی مشغول هستند.
مركز مدیریت حوادث اضطراری(آفاد) وابسته به نهاد نخست وزیری تركیه چند ماه پیش اعلام كرد كه تركیه در حال حاضر به تنهایی میزبان بیش از نیمی از پناهجویان سوری است.
این مركز همچنین اعلام كرد كه تركیه تاكنون برای ارائه خدمات به پناهجویان بیش از 32 میلیارد دلار هزینه كرده است.
اتحادیه اروپا بر اساس موافقت نامه ای كه در سال 2016 با تركیه امضا كرد، قرار بود سه میلیارد یورو به منظور كنترل مهاجرت پناهجویان سوری به اروپا در اختیار تركیه قرار دهد كه بنا بر ادعای مقامات تركیه كمتر از یك سوم این رقم تا كنون پرداخت شده است.
بنا به اعلام این مرجع، تركیه از سوی كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان 'كشور میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان' و از سوی صندوق كودكان ملل متحد نیز 'كشور میزبان بیشترین تعداد كودكان پناهجو در جهان' معرفی شده است.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان