۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۷
کد خبر: 82926636
T T
۰ نفر
تداوم وضعيت فوق العاده در تركيه ضروري است

آنكاراـ ايرناـ دوغو پرينچك رهبر حزب وطن تركيه گفت: ادامه برقراري وضعيت فوق العاده در كشور لازم و ضروري است چرا كه تركيه در حالت جنگي و در مسير رويارويي با رژيم صهيونيستي و آمريكا در منطقه قرار دارد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، پرينچك در مصاحبه با روزنامه جمهوريت اظهار كرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي لوله تانك هاي جنگي خود را به طرف تركيه نشانه گرفته اند و از سوي ديگر مبارزه ارتش عليه گروه هاي تجزيه طلب و تروريستي همچنان ادامه دارد كه به همين دلايل در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري، وضعيت فوق العاده را حذف نخواهم كرد.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري تركيه تاكيد كرد: به رغم اين كه حالت فوق العاده نياز ضروري كشور است، اما در صورت انتخاب شدن به مقام رياست جمهوري، قوانين موجود در آن را تغيير خواهم داد.
وي تصريح كرد: وضعيت فوق العاده فقط با پايان يافتن مبارزه عليه تروريست ها و نابودي كامل آنها پايان خواهد يافت.
به گزارش ايرنا، برابر قانون، طرح تمديد وضعيت فوق العاده پس از تصويب در شوراي امنيت تركيه، توسط نخست وزيري اين كشور براي تاييد نهايي به مجلس اين كشور ارائه مي شود.
وضعيت فوق العاده در تركيه از روز 27 تيرماه سال 1395 (19 جولاي 2016) و پس از كودتاي نافرجام 25 تيرماه سال گذشته (15 جولاي 2016) آغاز شده و در هفت دوره سه ماهه پياپي اجرا شده و هم اكنون هشتمين دوره آن در حال اجراست.
تركيه بعد از كودتاي نافرجام، با برقراري و اجراي وضعيت فوق العاده كه همچنان ادامه دارد و با استفاده از اختيارات قانوني متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه هاي در حكم قانون'، به تصفيه همه اركان حكومتي و دولت پرداخته است.
وضعيت فوق العاده در تركيه به دولت اجازه مي دهد تا بدون نياز به مصوبه پارلمان، قوانين جديدي را كه حكم قانون دارد، تصويب و اجرا كند.
بر اساس تصميم دولت تركيه متاثر از قانون وضعيت فوق العاده و با صدور بخشنامه هاي در حكم قانون، تاكنون بيش از 170 هزار نفر دستگير و يا به دخالت داشتن در كودتا متهم شده اند.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان