۲ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۱
کد خبر: 82923465
T T
۰ نفر
جریان صدر: دیكته های آمریكا درمورد ایران را نمی پذیریم

بغداد - ایرنا - 'ضیاء الاسدی' مسوول دفتر سیاسی جریان صدر عراق به رهبری مقتدا صدر گفت: دیكته های امریكا در مورد رابطه با جمهوری اسلامی ایران، غیر قابل قبول است.

به گزارش ایرنا، الاسدی درگفتگو با شبكه المیادین درخصوص اظهارت اخیر مقامات آمریكایی در مورد ایران گفت: جریان صدر و سایر شركای عراقی، این همه مبارزه و فداكاری نكردند كه امروز بخواهند سرتسلیم در برابر امیال و خواسته های آمریكا فرود آورند.
مسوول دفتر سیاسی جریان صدر گفت: جمهوری اسلامی ایران كشور همسایه ماست و با هم منافع مشترك تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری داریم و ما هرگز دیكته های دیگران را در این خصوص نخواهیم پذیرفت.
الاسدی تصریح كرد: سیاست عراق باید تنها بر اساس یك معیار تعیین شود و آن منافع عراق و نیز منافع كشورهای همسایه و داشتن روابط متوازن با آنهاست و پذیرش خواسته های آمریكا جایگاهی برای ما ندارد.
وی گفت: همه می دانند كه خواسته ها و امیال آمریكا حد و مرزی ندارد و نه تنها ربطی به منافع ملت ها ندارد بلكه حتی گاهی مخالف منافع خود ملت آمریكا و تنها در راستای منافع شركت های تولید اسلحه و نفت و لابی صهیونیستی است.
مسوول دفتر سیاسی جریان صدر عراق افزود: این جریان هرگز تسلیم اراده دیگران از جمله آمریكایی ها نخواهد شد چرا كه سیاست های آمریكا درمنطقه، سیاست هایی شكست خورده است و منطقه را دچار بلا و ویرانی كرده است.
این مسوول جریان صدر عراق همچنین تاكید كرد سید متقدا صدر هرگز اجازه استفاده از خاك عراق برای حمله به هر كدام از كشورهای همسایه را نخواهد داد.
وی درخصوص حضور آمریكا در عراق گفت: همانطور كه در گذشته تاكید كرده ایم، حضور
آمریكا در عراق غیر قابل قبول است مگر با ماهیت دیپلماتیك و در چارچوب سفارت آنهم به همان حجم و اندازه ای كه سفارت عراق در واشنگتن هم دارا باشد.
الاسدی افزود بویژه حضور نظامی آمریكا از نظر ما امری نپذیرفتنی است چرا كه با درخواست دولت عراق انجام نشده است و دولت های گذشته و حتی دولت حیدرالعبادی (نخست وزیر كنونی) نیز گفته اند كه ما درخواست افزایش نیروی نظامی آمریكا نداشته ایم.
وی گفت حضور نظامیان خارجی در دولت آینده و هر دولت دیگری در عراق باید مردود شمرده شود.
مسوول دفتر سیاسی جریان صدر عراق درخصوص توییت مداخله جویانه 'ثامر السبهان' سفیر اخراجی عربستان از عراق و مشاور امور خلیج فارس وزارت خارجه سعودی درمورد پیروزی ائتلاف انتخاباتی سائرون (مورد حمایت سید مقتدا صدر) نیز گفت: هیچ رابطه محرمانه ای میان سید مقتدا صدر یا جریان های وابسته و نزدیك به ایشان با عربستان سعودی وجود ندارد.
وی گفت: این روابط كاملا درهمان حدی است كه آشكار و در معرض دید مردم و رسانه ها قرار داشته است و چیزی بیش از سفری كه مقتدا صدر به عربستان انجام نداد رابطه ای میان دو طرف وجود ندارد.
الاسدی افزود: سفر مذكور نیز تنها در چارچوب تلطیف فضا و آغاز برقراری روابط متوازن با كشور همسایه مهمی مانند عربستان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: السبهان توییت های عجولانه داشته است. او عراق و شرایط این كشور را درست متوجه نمی شود و بارها با توییت های خود فضای نامناسب در عراق ایجاد كرده است و خود سید متقدا صدر نیز به این موضوع اشاره داشته است.
الاسدی گفت سید مقتدا صدر هر گونه دخالت در امور عراق را یك اشتباه بزرگ می داند و تاكید دارد كه تصمیمات در این كشور باید مستقل و عراقی باشد.
گفتنی است با اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق در اوایل هفته گذشته مبنی بر صدرنشین شدن ائتلاف انتخاباتی سائرون مورد حمایت مقتدا صدر، موجی از القاءات رسانه ای از سوی جریان رسانه ای سعودی در مورد مواضع جریان صدر و به تبع آن دولت آینده عراق از جمله در خصوص سیاست خارجی و در قبال آمریكا، عربستان و جمهوری اسلامی ایران فضای رسانه ای عراق و حتی بخشی از فضای مجازی در ایران را پر كرد.
خاورم**380**

سرخط اخبار جهان