۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82922612
T T
۰ نفر
لایحه مقابله با تروریسم به كمیسیون امنیت ملی مجلس بازگشت

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به كنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را برای بررسی بیشتر به كمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام كرد كه این كمیسیون به دلیل مغایر بودن این لایحه با اصل 3 قانون اساسی و استعماری بودن آن گزارشی را به مجلس ارائه نكرد.
از این رو علی لاریجانی رییس مجلس اعلام كرد كه اصل لایحه در مجلس بررسی می شود و نمایندگان مخالف و موافق در مورد آن صحبت كردند.
به دلیل اعتراضات نمایندگان، لاریجانی پس از صحبت های موافقان و مخالفان اعلام كرد كه ارجاع این لایحه به كمیسیون امنیت ملی مجلس را به رای مجلس می گذارد.
نمایندگان با 138 رای موافق، 92 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 245 نماینده حاضر با ارجاع این لایحه به كمیسیون امنیت ملی مجلس موافقت كردند.
علی لاریجانی رییس مجلس پس از تصویب نمایندگان برای ارجاع این لایحه به كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رییس و اعضای كمیسیون امنیت ملی با دقت موارد این لایحه را بررسی كنند و در این راستا از دبیرخانه و وزارت خارجه و دستگاه های مرتبط در كمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یابند.
وی اظهار داشت: نمایندگان موافق و مخالف نیز در كمیسیون حضور یابند و نظرات خود را اعلام كنند.
لاریجانی اضافه كرد: اگر كمیسیون امنیت ملی مجلس توانست ظرف یك هفته این لایحه را بررسی كند و آن را هفته آینده به مجلس ارائه كند ولی اگر نتوانست ظرف دو هفته دیگر این لایحه را بررسی كند.
**پمپئو رییس جاسوس هاست
عبدالرضا مصری نماینده كرمانشاه در مخالفت با این لایحه گفت: این لایحه را به عنوان بحث ملی در نظر بگیرید، در چنین بزنگاه هایی است كه در تاریخ مشخص می شود این مجلس چگونه مجلسی بوده است.
وی اظهارداشت: كمیسیون امنیت ملی كه مسئولیت بررسی این لایحه را داشته است، در مورد آن نظری نداده كه این امر جای ابهام دارد، این لایحه باید به كمیسیون بازگردد و كمیسیون نظر قاطع و روشن خود را اعلام كند.
مصری گفت: خیال خامی است اگر بگوئیم در رابطه با كنوانسیونی كه در حال بررسی آن هستیم، آمریكا نظری ندارد، بدون اراده آمریكا چنین كنوانسیونی ایجاد نمی شود.
وی ادامه داد: همكاران تصور می كنند این لایحه در مورد FATF است، در حالی كه این كنوانسیون كاملا در مورد تروریسم است، اگر فكر می كنید با پیوستن به این كنوانسیون تحریم ها از بین می رود و سوئیفت باز می شود، خیال خامی است.
نماینده مردم كرمانشاه اظهار داشت: عضویت در این كنوانسیون هیچ دستاوردی برای ما ندارد، این كنوانسیون در مورد مبارزه با تروریسم است اما این سوال مطرح می شود كه آیا كشورهایی مانند آمریكا، انگلیس، فرانسه كه به این كنوانسیون پیوسته اند تروریست هایی را كه شهید بهشتی و شهید رجایی و باهنر را ترور كرده اند به ایران بازگردانده اند؟ این تروریست ها توسط این كشورها حمایت می شوند. اگر می توانید پا روی آرمان های انقلاب بگذارید، این كنوانسیون را تصویب كنید.
مصری افزود: امكانات گروه تروریستی داعش توسط عربستان و به دستور آمریكا تامین می شود، مگر آمریكا عضو این كنوانسیون نیست؟، طبق یكی از بندهای این كنوانسیون، اعمال كیفری با ملاحظات سیاسی، فلسفی، قومی و نژادی قابل توجیه نیست.
وی تصریح كرد: این بدان معناست كه تمام ارزش های ما در این كنوانسیون بی ارزش است، یعنی مقابله با استكبار، عدالت خواهی، در این كنوانسیون بی ارزش است.
مصری گفت: بر اساس این تعریف، میرزاكوچك خان جنگلی، ستارخان و باقرخان، رئیسعلی دلواری همه تروریست هستند و به تروریست ها كمك كرده اند، آیا ملت ایران می پذیرد ستارخان به عنوان تروریست تعریف شود؟
وی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریكا گفت: این فرد كه رییس جاسوس ها است، چگونه به خودش اجازه می دهد برای ایران شروط جدیدی را مطرح كند.

**نمایندگان مخالف برجام به جای پرچم، عكس رئیس‌جمهور آمریكا را آتش می‌زدند
كاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در موافقت با لایحه الحاق ایران به كنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: چرا كمیسیون امنیت ملی مجلس طبق ماده 145 آیین‌نامه داخلی مجلس به وظیفه خود عمل نكرد، این كمیسیون باید شأن مجلس را درباره مسائل امنیتی كشور رعایت كند و از زیر بار مسئولیتی كه بر دوش شما بود شانه خالی نكند.
وی افزود: از مجلس چه انتظاری دارید كه رایش را در خصوص لایحه‌ای بدهد كه كمیسیون تخصصی نظر كارشناسی‌اش را نداده است.
دلخوش ادامه داد: ما پیشنهاد می دهیم كمیته ای مركب از فراكسیون‌های سیاسی مجلس لایحه مذكور را به دور از گرایشهای سیاسی مورد دقت نظر دقیق قرار دهند.
وی با اشاره به دیدار دو شب قبل كارگزاران نظام با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در جلسه یكشنبه گذشته رسیدگی به لایحه مذكور را به مجلس و دولت سپردند، اگر برای رسیدگی به آن جلسات متعدد محرمانه لازم باشد ما آمادگی كامل داریم تا به منافع و ابروی ملت خدشه وارد نشود.
دلخوش افزود: لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم لایحه‌ای جدا ازFATF است، شورای امنیت ملی مرجع تشخیص تروریسم است و شرایط و جایگاه مجلس و دولت نیز مشخص است.
وی ادامه داد: دولت كنوانسیون را به مجلس داده است و این مجلس است كه بعد از بررسی های كارشناسی آن را می پذیرد یا آن را رد می كند.
وی گفت: در جلسه‌ای كه با هیات دوستی پارلمانی روسیه داشتم رییس این هیئت به طرف ایرانی گفت كه 'ما با آمریكا تا صد سال دیگر هم نمی توانیم كنار بیاییم چون ما كریمه را جزو خاك روسیه می دانیم اما آمریكا می گوید تا زمانی كه كریمه را آزاد نكنید با شما مذاكره نمی كنیم'، ما هم باید از كوچك و بزرگمان به فكرحفظ منافع مردم باشند.
دلخوش ادامه داد: باید مخالفان برجام به جای پرچم آمریكا كه نماد ملت این كشور است عكس كسی را آتش می زدند كه بیش از 60 درصد از مردم كشورش در عقل او تردید دارند.
سیام**9121**1058**1553

سرخط اخبار سیاست