۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۳:۰۷
کد خبر: 82921291
T T
۰ نفر

سفیر ایران:نگران سدسازی در افغانستان نیستیم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۳:۰۷
کد خبر: 82921291
سفیر ایران:نگران سدسازی در افغانستان نیستیم

كابل-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در كابل با اشاره به همكاری ایران در ساخت سد سلما در افغانستان گفت: ایران دخالتی در ناامنی های استان فراه ندارد و نگران سدسازی در افغانستان نیستیم.

به گزارش ایرنا، «حمدرضا بهرامی» شامگاه یكشنبه در گفت و گو با شبكه خبری «طلوع نیوز» افغانستان با طرح این سئوال كه چرا ایران باید نگران سدسازی در افغانستان باشد، افزود: وقتی دو كشور قراردادی دارند كه براساس آن تعاملات میان خود را اجرا می كنند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
وی در پاسخ به ادعای ارتباط جنگ فراه با موضوع آب گفت: ایران و افغانستان هیچ موضوعی كه نتوانند در موردش مذاكره كنند ندارند و بر اساس توافق های انجام شده همه موضوعات موجود در مناسبات دو كشور در حوزه های سیاسی،امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل مذاكره بوده و این اراده در دو طرف وجود دارد تا درباره مشكلات یا اختلاف نظرها با هم گفت وگو كنند.
بهرامی به موضوع آب اشاره كرد و گفت: بخش زیادی از سیمان موردنیاز ساخت سد سلما از طریق ایران تامین شده و پیمانكاری كه در ساخت سد با پیمانكار هندی همكاری كرد ایرانی بود.
سفیر ایران تاكید كرد: اگر ایران واقعا مخالف ساخت سد سلما بود دیگر اجازه نمی داد سیمان ارسال شود و مانع مشاركت پیمانكارنش می شد و این استدلال در مورد طرح تاپی هم صدق می كند.
وی از ایجاد فضایی كه آن را به عنوان 'ایران هراسی' یاد كرد سخن گفت و افزود: این فضا تلاش می كند از هرگونه گشایشی كه در مناسبات دو كشور ایران و افغانستان ایجاد می شود ، ممانعت كند.
بهرامی در ادامه خاطر نشان كرد كه در مورد سایر موضوعات آبی كه میان دو كشور وجود دارد ؛ گفت وگو می كنیم و وقتی می توانیم از طریق مذاكره مشكلاتمان را حل كنیم دلیلی وجود ندارد كه دست به اقدامات غیرسودمند بزنیم.
سه شنبه گذشته گروه هایی از طالبان به شهر فراه مركز استانی به همین نام در غرب افغانستان حمله كردند و با عبور از كمربندهای امنیتی اطراف شهر، بخش هایی از فراه را تصرف كردند و با رسیدن نیروهای كمكی ارتش از هرات و قندهار به این شهر ، پس از دو روز درگیری فراه پاكسازی شد اما در این ارتباط شماری از مقامات محلی استان فراه مدعی شدند كه ایران در این حمله نقش حمایتی و تامین تجهیزات دارد.
سفیر ایران در كابل گفت كه استان فراه یكی از استان های هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است و حدود 300 كیلومتر مرز مشترك دارد و به طور طبیعی هرگونه ناامنی در فراه تاثیر مستقیم در شرایط جمهوری اسلامی ایران دارد.
بهرامی افزود كه ایجاد بی ثباتی در فراه نه تنها به ضرر منافع متقابل ایران و افغانستان بلكه به زیان منافع مستقل ایران است.
او گفت: ما یك روند اعتمادسازی را با دولت وحدت ملی افغانستان آغاز كرده ایم و به خوبی پیش می رویم؛ برای تدوین سند جامع همكاری پنج كمیته تشكیل شده و بیش از 50 درصد كار در این كمیته پیش رفته است و منطقی است روند اعتمادسازی بین دو دولت فرآیند خوب و قابل اطمینانی را در مقابل ما قرار داده است.
نماینده دستگاه دیپلماسی كشورمان در كابل ادامه داد: به طور طبیعی هرگونه بی ثباتی در استان فراه منجر به این خواهد شد كه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در استان فراه مستقر شوند و این چیزی نیست كه به نفع ایران باشد و طبیعی است كه تولید یك دغدغه و نگرانی جدید در چارچوب سیاست های ما نیست.
وی افزود: هر بی ثباتی در استان فراه مفهومش این است كه روند مهاجرت از این استان به استان های هم مرز ایران با افغانستان و به طور مشخص استان خراسان جنوبی افزایش پیدا می كند و این به زیان ایران است.
بهرامی گفت: تقریبا یك سوم حجم مبادلات ایران و افغانستان از طریق استان فراه انجام می شود و هرگونه بی ثباتی مفهومش این است كه این تجارت از بین خواهد رفت و این هم به زیان مردم دو طرف مرز خواهد بود.
سفیر ایران در كابل تاكید كرد همه این سناریوهای ایران هراسی كه لزوما كلید شروع آنها در منطقه نمی خورد و هدایتش در خارج از منطقه است مدام به فضای مسالمت آمیز و دوستی میان دو كشور با هدف تخریب روابط میان دو ملت و دو دولت تزریق می شود.
بهرامی در پاسخ به این ادعا كه ایران با طالبان در تماس است و طالبان به فراه حمله كرده است، گفت: طالبان به بسیاری از نقاط این كشور حمله كرده است آیا مفهومش این است كه در همه این نقاط با ما هماهنگ بوده و از ما دستور گرفته است.
سفیر ایران افزود: ما به صراحت گفته ایم كه با طالبان تماس داریم و حتی این تماس را تبدیل به ارتباط نكردیم زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت زایی شود و به صراحت گفتیم كه هدف این تماس تشویق آنها برای پیوستن به روند مذاكرات صلح با دولت افغانستان است.
بهرامی یادآوری كرد كه همه كشورهای منطقه با طالبان در همین ارتباط تماس دارند.
وی با طرح این پرسش كه چه دلیل منطقی وجود دارد كه با برقرای تماس باعث ناامنی در مناطق هم مرز ایران شویم ،گفت : ناامنی در مرز مشترك به زیان كشورمان بوده و این چیزی نیست كه خواست ایران باشد چراكه هرگز از آن نفع نخواهد برد.
شبك**آساق *1104**1392

سرخط اخبار جهان