۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82918688
T T
۰ نفر
حوادث اسفبار غزه بار ديگر ناتواني سازمان ملل را نشان داد

آنكاراـ ايرناـ بينالي يلدريم نخست وزير تركيه گفت: حوادث خشن و اسفبار نوار غزه كه به دست نظاميان رژيم اسرائيل رخ داد، بار ديگر بر ناتواني سازمان ملل صحه گذاشت.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، يلدريم در مصاحبه با خبرنگاران افزود: هيچ واقعه اي تاكنون اين قدر ناتواني سازمان ملل متحد را به عنوان نهاد حافظ صلح جهاني به تصوير نكشيده بود.
وي بيان كرد: متاسفانه ماه مبارك رمضان را به شكل خوبي آغاز نكرديم و در زمان پيشواز از ماه مبارك رمضان به يك باره با قتل عام فلسطيني ها توسط اسرائيل مواجه شديم و از سوي ديگر آمريكا با اقدامي مغاير قطعنامه هاي شوراي امنيت و حقوق بين الملل، سفارت خود را به بيت المقدس مركز سه دين الهي منتقل كرد كه بي ترديد بحران منطقه اي را تشديد خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: وظيفه سازمان ملل متحد حفاظت از صلح و ثبات جهاني است اما عجز و ناتواني اين نهاد بين المللي در واكنش به جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه را تاكنون در هيچ واقعه اي نديده بودم و به همين علت معتقدم كه ساختار سازمان ملل بايد تغيير يابد.
وي تصريح كرد: جهان از پنج كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل بزرگتر است و عضويت دايمي و سيستم وتو در اين نهاد بين المللي نمي تواند ضامن صلح و ثبات جهاني شود.
به گزارش ايرنا، مقامات دولت و مردم تركيه از سه روز پيش در اعتراض به انتقال سفارت آمريكا به قدس و نيز جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه، در واكنشي كم سابقه و همه جانبه، تحولات اخير در سرزمين هاي اشغالي فلسطين را محكوم كردند.
وزارت امور خارجه تركيه با انتشار بيانيه اي كشتار سه روز گذشته فلسطيني ها توسط رژيم جنايتكار اسرائيل را محكوم كرده و سكوت جامعه جهاني در قبال اين رخداد را شرم آور خواند.
سه روز پيش در اقدامي تحريك آميز طي مراسمي با حضور بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي، جان ساليوان معاون وزير خارجه، استيون منوچين وزير خزانه داري و جرارد كوشنر مشاور رئيس جمهوري و چهار سناتور جمهوري خواه آمريكايي، سفارت آمريكا از تل آويو به قدس اشغالي انتقال يافت.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا در پيام تصويري به اين مراسم كه در سايه مخالفت جهاني برگزار شد، اعلام كرد كه موقعيت كنوني قدس، مسجد الاقصي و اماكن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنين سه روز پيش همزمان با هفتادمين سالگرد روز نكبت، دهها هزار فلسطيني در تظاهرات 'ميليوني بازگشت' عليه انتقال سفارت آمريكا به قدس شركت كردند كه با يورش نظاميان رژيم صهيونيستي 62 نفر از آنها به شهادت رسيدند و بيش از 2800 نفر از آنها نيز زخمي شدند.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان