۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 82914425
T T
۰ نفر
مشاركت پایین مردم آسیب پذیری دولت عراق را افزایش داد

بغداد- ایرنا- در حالی كه انتظار می رفت پیروزی بر داعش در عراق، با مشاركت گسترده مردمی در انتخابات پارلمانی این كشور تكمیل شود، مشاركت پایین مردمی، دولت آینده را با چالش مشروعیت روبرو كرده و یا دست كم در معرض آسیب پذیری بیشتر از دخالت های خارجی قرار داده است.

برخی از شبكه های اجتماعی در عراق امروز -یكشنبه- نوشتند: به دلیل تحریم انتخابات توسط اكثریت مردم عراق (نزدیك به 60 درصد)، در واقع دولت آینده این كشور بر اكثریت مخالفان سیاسی حكومت خواهد كرد و همین امر مشروعیت دولت آینده را دچار چالش كرده است.
'هاشم الكندی' رییس مركز پژوهش های 'الهدف' عراق، 'قاسم العجرش' نویسنده و تحلیلگر سیاسی و 'وائل الركابی' كارشناس سیاسی عراقی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد معتقدند كه مجموعه ای از عوامل سازماندهی، امنیتی، فنی و متغیرهای خارجی در كاهش مشاركت مردمی در این دوره از انتخابات اثرگذار بوده است.
آنها همچنین طبقه سیاسی حاكم در عراق را به دلیل عدم شناخت درست از واقعیت جامعه و توطئه هایی كه پیرامون عراق برای این كشور برنامه ریزی می شد را در این كاهش مشاركت موثر دانستند.
العجرش در این خصوص گفت: عدم دریافت كارت های انتخاباتی توسط بسیاری از مردم و یا عدم مراجعه شهروندان به مراكز ثبت نام برای به روز كردن اطلاعات خود در كمیسیون عالی مستقل انتخابات باعث ممانعت از مشاركت بسیاری از شهروندان در انتخابات شد.
كمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به عنوان تنها نهاد متولی برگزاری انتخابات مختلف در این كشور، به فاصله چند ماه مانده به شروع رای گیری از شهروندان خواسته بود، با مراجعه به مراكز ثبت نام، اطلاعات خود را به روز و با ثبت نام ، كارت ویژه شركت در انتخابات را دریافت كنند.
العجرش افزود: تدابیر منع تردد خودروها در روز انتخابات، یكی دیگر از عواملی بود كه بخش قابل توجهی از شهروندان را از رسیدن به مراكز رای گیری بازداشت.
این كارشناس عراقی برداشت غلط افكار عمومی عراق از بیانیه مرجع عالی شیعیان عراق را كه طی آن، تصمیم درباره شركت یا عدم شركت در انتخابات را به خود شهروندان موكول كرده بود، در كاهش میزان مشاركت موثر دانست.
به گفته وی،بخش قابل توجهی از مردم به صورت اشتباه فحوای بیانیه را فهمیدند و آن را به مثابه عدم مشاركت در رای گیری تصور كردند.
وی گفت كه اگر بیانیه مرجعیت عالی دینی عراق صریحا از مردم دعوت به شركت در انتخابات كرده بود، شاید بخشی از جامعه در تفسیر دیدگاه مرجعیت، مرتكب تفسیر اشتباه نمی شدند.
«وائل الركابی» نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بخش قابل توجهی از افكار عمومی عراق تحت تاثیر رسانه های سعودی، آمریكایی و حتی صهیونیستی قرار گرفتند كه به بهانه ناتوانی دولت و طبقه سیاسی حاكم در اداره كشور، از مدت ها قبل از شروع انتخابات، دعوت به تحریم انتخابات می كردند.
این كارشناس سیاسی عراقی افزود: بخشی از افكار عمومی عراق تحت تاثیر این رسانه ها و به بهانه اینكه دولت در طول 15 سال گذشته هیچ گونه خدماتی برای شهروندان ارائه نكرده است، قرار گرفتند و برای همین مشاهده می شود كه درصد مشاركت در استان های مختلف عراق، متفاوت است.
به گفته وی، در حالی كه درصد مشاركت در استان نینوا در شمال عراق بالا بود، در استانی مثل بصره در جنوب این كشور، این میزان مشاركت به نسبت بسیار پایین بود.
وی خطاب به آنها كه شعار تغییر را می دادند، گفت: انتظار می رفت آنها كه دم از تغییر می زدند با قدرت در انتخابات شركت كنند تا به افراد فاسد و ناتوان اجازه ندهند به پارلمان راه یابند.
این تحلیلگر عراقی افزود: تحریم كنندگان انتخابات، در واقع فرصت تغییر را از كسانی كه در انتخابات شركت كردند، گرفتند.
به گفته وی، تحریم كنندگان انتخابات تحت تاثیر تبلیغات بوق های رسانه ای سعودی – آمریكایی – صهیونیستی قرار گرفتند كه كوشیدند اسلامگرایان را ناتوان در اداره كشور جلوه دهند.
«هاشم الكندی» تحلیلگر سیاسی و رییس مركز پژوهش های راهبردی الهدف نیز روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: یكی از علل مشاركت پایین مردم در انتخابات عراق، حملات تخریبی فهرست های انتخاباتی علیه رقبا بود.
وی اضافه كرد: احزاب اسلامی نیز در این حملات تخریبی علیه همدیگر، بازی خوردند و اینگونه القا شد كه مسوول همه مشكلات كشور احزاب سیاسی اسلامگرا هستند، زیرا اداره كشور در طول 15 سال گذشته در انحصار این احزاب بوده است.
الكندی تاكید كرد، با نگاهی به دولت هایی كه در طول چهار دوره گذشته در عراق شكل گرفته است، مشاهده می شود كه بر خلاف تصور عمومی نه تنها احزاب اسلامی قدرت مطلقه نبوده اند، بلكه بر عكس اغلب پست های اداری كشور در اختیار غیر اسلامی ها خصوصا طیف لیبرال – دمكرات ها بوده است.
به گفته وی، حملات تخریبی در جریان تبلیغات انتخاباتی بین فهرست های انتخاباتی مختلف به نوعی در كاهش حضور مردم در انتخابات اثرگذار بود و برخی كشورهای خارجی مانند عربستان، امارات و آمریكا نیز به افكار عمومی عراق چنین القا می كردند كه گویی حضور مردم در رای گیری، نمی تواند شرایط را تغییر دهد.
الكندی افزود: آنها شایعه می كردند كه طبقه سیاسی حاكم بدون در نظر گرفتن مردم، قدرت را بین خود تقسیم كرده اند امری كه باعث نوعی ایجاد یاس و سرخوردگی در مردم شد و عدم مشاركت در انتخابات را بر مشاركت ترجیح دادند.
وی نیز مانند العجرش معتقد است: مردم بیانیه مرجعیت عالی دینی عراق را درست متوجه نشدند و تصور كردند كه بیانیه آیت الله سیستانی در یك هفته مانده به شروع رای گیری به معنای دعوت به عدم مشاركت در انتخابات است.
این تحلیلگر عراقی همچنین استفاده از دستگاه های الكترونیك در این دوره از انتخابات را یكی از علل كاهش مشاركت عمومی در انتخابات دانست و گفت: زمان رای گیری كه بین پنج تا هشت دقیقه به طول می انجامید باعث شد كه بخشی از واجدین شرایط از شركت در رای گیری منصرف شوند.
میزان مشاركت مردم در این دوره از انتخابات عراق بر اساس اعلام رسمی كمیسیون عالی مستقل انتخابات این كشور حدود 44.5 درصد اعلام شده است. بدان معنا كه از 24 میلیون نفر جمعیت واجد شرایط تنها بیش از 10 میلیون نفر شركت كرده اند. این در حالی است كه منابع غیر رسمی آمار 44 درصد اعلام شده از كمیسیون مذكور را اغراق آمیز خوانده و آمار واقعی را كمتر از این می دانند.
آمار موجود حاكی است، میزان مشاركت مردم عراق در طول سه دوره انتخابات پارلمانی از 60 درصد پایین نیامده است و بر همین اساس، بسیاری از شخصیت ها و تحلیلگران سیاسی این میزان پایین مشاركت را غیرقابل انتظار دانستند.
برخی گمانه زنی های نگران كننده نیز حاكی است، میزان پایین مشاركت زمینه را برای دخالت برخی قدرت های خارجی كه از قبل برای كاهش مشاركت مردم در انتخابات عراق برنامه ریزی كرده بودند، فراهم كند و در نتیجه آینده سیاسی عراق در نتیجه این دخالت ها، دچار چالش و بحران شود.
خاورم *353*380**1368

سرخط اخبار جهان