۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82901749
T T
۰ نفر
اعزام نیرو به سوریه با منافع ملی قاهره منافات دارد

الجزیره-ایرنا- «عماد الدین حسین» روزنامه نگار مصری و سردبیر روزنامه 'الشروق' تاكید كرد: منافع ملی ما با درخواست برخی كشورهای خارجی برای اعزام نیروی نظامی به سوریه منافات دارد، ونباید به آن ها اجازه داد مصر را وارد این باتلاق كنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حسین، در یادداشتی تحت عنوان «چه كسانی می خواهند ما را به گرداب سوریه بكشانند؟» نوشت : آمریكا هم می خواهد با هر شیوه ممكنی از سوریه فرار كند، وهم اجازه ندهد ایران و روسیه در سوریه راحت باشند ؛ بنابراین ادعا می كند كه هدفش حمایت از غیر نظامیان سوری در مقابل سلاح های شیمیایی است.
سردبیر الشروق در ادامه افزود، این به نفع آمریكا است كه ایران و روسیه را در سوریه گرفتار و دچار فرسایش كند، سیاستی كه قبلا در مورد نیروهای شوروی سابق در افغانستان در پیش گرفته بود.
این نویسنده مصری خاطرنشان كرد، اكنون درگیری در مناطق مختلف جهان وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت، در نتیجه به دور از شعارها، باید این سوال را مطرح كرد كه مصر به چه دلیل باید وارد باتلاق سوریه شود؟ مصر چگونه می تواند به سوریه نیروی نظامی اعزام كند در حالی كه چنین اقدامی با اصول سیاست خارجی اش در تضاد است .
حسین اضافه كرد: مصر با وجود درخواست های پیاپی عربستان، نیروی نظامی به یمن اعزام نكرد بلكه به صورت نمادین شماری نیرو برای حفاظت از تنگه باب المندب و جلوگیری از به خطر افتادن دریانوردی در این منطقه فرستاد.
سردبیر الشروق در ادامه گفت : مصر كه در مورد یمن این گونه رفتار كرد، آیا ممكن است به درخواست مشكوك آمریكایی ها و اسراییلی ها نیروی نظامی به سوریه بفرستد؟ كاخ سفید اعزام نیرو از سوی مصر به سوریه را تایید نكرد كه به احتمال زیاد یعنی دولت مصر درخواست آمریكا برای اعزام نیرو را رد كرده است.
وی در ادامه نوشت: این منطقی نیست كه مصر سربازان خود را برای مقابله با ارتش سوریه اعزام كند در حالی كه خود در موضع گیری های رسمی از ارتش سوریه در مقابله با شبه نظامیان و سازمان های تندرو مانند داعش ، القاعده و اخوانی ها حمایت می كند، مگر می شود مصر با این گروه ها در سینا مبارزه كند اما برای كمك به آن ها به سوریه برود و با ارتش سوریه بجنگد؟
نویسنده در ادامه این سوال را مطرح كرد كه آیا عاقلانه است مصر وارد درگیری های نظامی و سیاسی با روسیه در سوریه شود در حالی كه دیدگاهش در مورد مبارزه با تروریسم و خشونت با مسكو همسو است، و دو كشور منافع راهبردی مشتركی در زمینه های مختلف دارند.
حسین تاكید كرد: در مورد بحران سوریه باید بر راه حل سیاسی متمركز شد و قدرت هایی را رسوا كرد كه می خواهند این كشور و منطقه را در باتلاقی بیندازند كه كه خروج از آن بسیار دشوار است.
سردبیر الشروق در پایان گفت، البته ما نمی خواهیم مصر با آمریكا یا عربستان درگیر شود، اما منافع ملی ما فراتر از هر چیزی است، در نتیجه قاهره باید با قدرت و بدون هیچ تعارفی، به درخواست اعزام نیروی نظامی به سوریه نه بگوید.
خاورم **2041**1049

سرخط اخبار جهان