۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82894561
T T
۰ نفر

كاربران كروم، اپرا و فايرفاكس مراقب باشند

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82894561
كاربران كروم، اپرا و فايرفاكس مراقب باشند

ايرنا-تهران-اقتصاد آنلاين در گزارشي از انتشار افزونه‌هاي تقلبي به عنوان راهكار جديد هكرها براي استخراج غيرقانوني ارزهاي ديجيتال خبر داد.

در اين گزارش آمده است :كروم با بيش از يك ميليارد دانلود ، در حال حاضر عنوان محبوب‌ترين مرورگر دنيا را به يدك مي‌كشد و كاربران زيادي را هم در رايانه‌ها شخصي و هم در تلفن‌هاي هوشمند وابسته به خود كرده است.

يكي از جذاب‌ترين ويژگي‌هاي اين مرورگر «متن باز» بودن آن است و اين قابليت باعث شده تا بسياري از برنامه نويسان براي آن افزونه‌هاي متعدد با كاربري‌هاي مختلف ارايه دهند.

اما همين ويژگي رويكردهاي منفي نيز به همراه داشته است و به تازگي گوگل اعلام كرده كه بسياري از اين افزونه‌ها قابل اعتماد نيستند و بهتر است كاربران در انتخاب و استفاده از آن‌ها وسواس زيادي نشان دهند.

به گفته مقامات گوگل اخيرا بعضي از افزونه‌هاي انتشار يافته در گوگل ، رايانه‌هاي كاربران را آلوده مي‌كند و مي‌تواند دستگاه‌هاي قرباني را بدون اطلاع كاربر به «ماينر» تبديل كند.

ماينر فرآيندي براي استخراج ارزهاي ديجيتال است كه توان زيادي از پردازنده‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد و باعث كندي پردازش‌هاي ديگر و در صورت تداوم باعث آسيب رساندن به سخت افزارهاي دستگاه مي‌شود.

براساس اعلام شركت‌هاي امنيتي، تعداد زيادي از افزونه‌هاي تقلبي موجود در فضاي مجازي با اين حقه در تلاشند تا دستگاه‌هاي بيشتري را آلوده كنند.

البته گوگل به عنوان خالق مرورگر كروم تصميم گرفته تا هرگونه افزونه فعال در زمينه استخراج ارز‌هاي ديجيتال (چه قانوني و چه غيرقانوني) را در فروشگاه كروم از دسترس خارج كند تا بلكه از تعداد دستگاه‌هاي آلوده به افزونه‌هاي غير مجاز ماينر كم شود.

بدون شك با اين تصميم گوگل شاهد كاهش افزونه‌هاي غيرمجاز در اين زمينه خواهيم بود ؛ اما به اين نكته بايد توجه داشت كه اين افزونه‌ها به وفور از طريق فضاي مجازي و وب سايت‌ها در حال انتشار هستند و بهترين روش براي در امان ماندن از آن‌ها ، احتياط در انتخاب افزونه‌هاي كروم است.

البته اين ماجرا تنها به مرورگر كروم ختم نمي‌شود و مرورگرهاي فايرفاكس و اپرا نيز به دليل امكان استفاده از افزونه‌هاي مختلف در معرض خطر قرار دارند و كاربران اين نرم افزار‌هاي وبگردي نيز بايد در انتخاب افزونه‌ها دقت كنند.
اول *1580
۰ نفر