۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82892438
T T
۰ نفر
مصر در حمله به سوریه با دولت سعودی همكاری نمی كند

تهران – ایرنا – شبكه 'سی ان ان' به نقل از نیكولاس هیراس كارشناس مسائل خاورمیانه در مركز تحقیقات 'امنیت نوین آمریكا' با اشاره به اختلاف مواضع مصر و دولت سعودی درباره بحران سوریه، ابراز عقیده كرد : قاهره در حمله به سوریه با سعودی ها همكاری نخواهد كرد.

سایت شبكه 'سی ان ان' روز شنبه به نقل از تحلیلگر برجسته دانشكده دفاع ملی آمریكا اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تلاش می كند یك نیروی مشترك عربی متشكل از عربستان، مصر، امارات، قطر، بحرین، عمان ، كویت و اردن تشكیل دهد تا جایگزین نیروهای كشورش در صورت خروج از سوریه شوند.
هیراس گفت: شاید مصر توانایی مشاركت به عنوان محور نیروهای مشترك عربی در سوریه را داشته باشد اما هیچ تمایلی به این كار ندارد. كما این كه این كشور با بحران های داخلی از جمله مبارزه با تروریسم در صحرای سینا مواجه است.
به گزارش سی ان ان ، یك منبع نزدیك به كاخ سفید كه به نام وی اشاره ای نشده است به این شبكه گفت كه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا اخیرا با عباس كامل رئیس سازمان اطلاعات مصر -كه محرم اسرار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این كشور شناخته می شود- تماس گرفت تا موضع قاهره در مورد اعزام نیرو به سوریه را جویا شود.
سی ان ان افزود: مصر ودولت سعودی بارها در مورد بحران سوریه دچار اختلاف مواضع شده اند از جمله این كه ریاض از حمله سه جانبه اخیر به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، حمایت كرد، اما قاهره به ابراز نگرانی از تشدید بحران نظامی كنونی در سوریه اكتفا نمود.
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی سه شنبه گذشته اعلام كرد كه كشورش برای تشكیل یك نیروی عربی و اعزام آن به سوریه آمادگی دارد.
سی ان ان به نقل از یك مقام آمریكایی مطلع كه نامش ذكر نشده است گفت كه یكی از پیشنهادهای شورای امنیت ملی آمریكا، این است كه اگر عربستان با اعزام نیرو به سوریه موافقت كند و مشاركت مالی لازم را در آن انجام دهد، این كشور به عنوان یكی از متحدان اصلی آمریكا خارج از پیمان ناتو تبدیل خواهد شد.
این شبكه خاطر نشان كرد كه اطلاق صفت 'هم پیمان اصلی خارج از ناتو' به دولت سعودی به مثابه به رسمیت شناختن این كشور به عنوان شریك نظامی راهبردی آمریكا در سطح رژیم صهیونیستی، اردن و كره جنوبی خواهد بود.
خاورم**1408**1049
۰ نفر