۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۲۷
کد خبر: 82892042
T T
۰ نفر
پارلمان چك از انتقال تجهیزات به نیروگاه بوشهر حمایت كرد

تهران - ایرنا - مجلس نمایندگان جمهوری چك از طرح پیشنهادی لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات به نیروگاه اتمی بوشهر حمایت كرد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از رادیو جمهوری چك، این ممنوعیت حدود 18 سال است كه اعمال شده و حزب كمونیست از سال 2009 تلاش كرده است تا آن را لغو كند. این حزب سال 2016 نیز تلاش كرده بود تا این محدودیت را لغو كند.
شركت ZVVZ Milevsko در نظر دارد كه تجهیزات تهویه هوا را به نیروگاه اتمی بوشهر تحویل دهد. لذا پیشنهاد حزب كمونیست به منظور لغو مشكلات و محدودیت های پیش روی این شركت ارائه شده است.
این مساله در ماه گذشته میلادی (مارس) در كابینه جمهوری چك مطرح شد اما دولت این كشور موضعی بی طرفانه در قبال این موضوع اتخاذ كرد.
برخی از افراد و گروه ها گفته بودند كه لغو این محدودیت ممكن است كه به روابط جمهوری چك با متحدانی مانند آمریكا لطمه بزند. اما به نظر می رسد كه مجلس نمایندگان چك بر آن شده است تا اصول روابط خارجی خود را مستقل از آمریكا تدوین و دنبال كند.
روزنامه الكترونیكی «پراگ دیلی مانیتور» نوشت: نمایندگان وابسته به حزب كمونیست جمهوری چك استدلال كرده بودند كه ادامه منع انتقال تجهیزات به نیروگاه برق هسته ای بوشهر مانع از عادی سازی روابط تجاری و بازرگانی با ایران می شود و این به زیان صادرات جمهوری چك است.
دولت ائتلافی سابق جمهوری چك نیز در سال 2017 نیز سعی كرده بود تا این ممنوعیت را لغو كند اما پارلمان مانع از آن شده بود.
وزارت خارجه جمهوری چك از لغو ممنوعیت انتقال تجهیزات به نیروگاه اتمی بوشهر حمایت می كند.
شبك**9423**3404

سرخط اخبار جهان