۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82867734
T T
۰ نفر
الجزیره پشت پرده تحركات امارات در آمریكا را افشا كرد

تهران-ایرنا- شبكه خبری 'الجزیره' در گزارشی به بررسی تحركات و اقدامات گسترده امارات برای گسترش لابی گری خود در واشنگتن پرداخت و نوشت: درصورتی كه ثابت شود ابوظبی در روند سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری آمریكا دست داشته است، تنشی بی سابقه در انتظار مناسبات دو كشور خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه الجزیره، بسیار غافلگیركننده بود زمانی كه یكی از مشاوران دولت امارات در توئتی نوشت: 'تاریخ به یاد خواهد آورد، یكی از كشورهای حوزه خلیج فارس در بركناری وزیر خارجه كشوری بزرگ (بركناری ركس تیلرسون وزیر خارجه آمریكا) نقش داشته است، این یكی از كارهای بزرگی است كه می توان انجام داد.' این سخنان ترحم برانگیز، نشان دهنده جهل عمیق گوینده آن درباره جزئیات حیات سیاسی آمریكا و پیچیدگی های آن است'.
مدتی پیش نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینكه 'جرج نادر' شهروند آمریكایی لبنانی تبار كه به امارات هم نزدیك است در موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، نقش داشته است؛ انتشار این خبر باعث شد كه بار دیگر فعالیت ها و تحركات ابوظبی در واشنگتن در كانون توجهات قرار بگیرد.

**لابی های موجود در واشنگتن سیاست های مختلف جهان را تعیین می كنند
در ادامه این مطلب آمده است: واشنگتن نقش منحصر به فرد و درعین حال دوگانه ای را در امور جهان ایفا می كند. این شهر امروزه مهمترین پایتخت جهان به شمار می رود. موضع گیری هایش درباره هر رویدادی، تعیین كننده مواضع بقیه كشورها به استثنای چند دولت است. ماهیت سیاسی و اقداماتی كه در آن انجام می شود، آن را به شهری باز تبدیل كرده كه دولت ها می توانند برای تاثیرگذاری بر روی تصمیم گیری ها و موضع گیری های آمریكا درخصوص بسیاری از مسائل مهم جهانی، با هم رقابت كنند.
اصل تفكیك قوا در واشنگتن باعث گسترش مراكز قدرت از جمله كاخ سفید، كنگره، مراكز تحقیقاتی، رسانه ها و غیره شده است. همه این موارد به نوبه خود راه را برای تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری ها در سیاست پیچیده آمریكا فراهم كرده است.

**آغاز تحركات گسترده امارات در واشنگتن
برای این كه نوع تحركات و فعالیت های امارات در واشنگتن را درك كنیم، باید به رویداد سال 2006 نگاهی بیندازیم ، زمانی كه ابوظبی با ناكامی مجموعه بنادر جهانی دبی در امضای قرارداد با طرف آمریكایی برای اداره چند بندر آمریكایی، به وزن و جایگاه واقعی خود در واشنگتن پی برد.
در آن سال، مجموعه بنادر جهانی دبی، موفق به خریداری حقوق اداره شش بندر آمریكایی نشد. اعضای كنگره با امضای این قرارداد مخالفت كردند زیرا آنها هنوز حضور دو جوان اماراتی را در میان 19 تروریستی كه حادثه 11 سپتامبر را رقم زدند، فراموش نكردند.

**ورود به واشنگتن از دروازه 'اسرائیل'
لابی امارات در واشنگتن نیز قدرت كافی برای مقابله با این تصمیم كنگره را نداشت. این رویداد باعث شد ابوظبی تصمیم بگیرد حضور و نفوذش را در واشنگتن تقویت كند. در نتیجه، با شركت های لابی كننده و شركت های تبلیغاتی قرارداد بست و در نهایت به تدریج دریافت كه برای اثرگذاری در محافل واشنگتن، باید از دروازه 'اسرائیل' وارد شد.

**تعیین یوسف العتیبه به عنوان سفیر ابوظبی در واشنگتن
الجزیره می نویسد: تعیین 'یوسف العتیبه' به عنوان سفیر امارات در واشنگتن در سال 2008 به مثابه آغاز تلاش واقعی امارات برای حضور موثر در واشنگتن بود. العتیبه عملا توانست با پیگیری یك استراتژی چندجانبه، حضوری ملموس و موفقیت آمیز در واشنگتن برای تحقق اهداف كوتاه مدت و بلندمدت ابوظبی ایجاد كند. سفیر امارات در واشنگتن برای تحقق خواسته های كشورش، اهدافی را در پیش گرفت كه با توجه به معیارهای واشنگتن ، دست یابی به آن آسان بود.

**ویژگی های تحركات امارات در واشنگتن
1.به شكست كشاندن بهار عربی و مخالفت با تحقق دموكراسی، آزادی و تنوع سیاسی در كشورهای عربی.
2. به شكست كشاندن هرگونه تلاشی كه در راستای بهبود روابط آمریكا با ایران باشد.
3. مخدوش جلوه دادن چهره جریان های سیاسی اسلام گرا به ویژه گروه اخوان المسلمین در محافل واشنگتن.
4.ادعای مبارزه با تشكیلات تروریستی و اندیشه های افراطی با ترویج این فكر كه امارات در مقابله با تامین مالی تروریسم و افراط گرایی، نقش دارد.
این تحلیل می افزاید: واشنگتن به هر دیپلمات عربی یا خارجی اجازه می دهد كه از روابط یا اموالش استفاده كند تا بر مواضع نخبه ها و لابی های واشنگتن درباره هر مسئله ای كه برای آن كشور مهم است، تاثیر بگذارد. این دیپلمات ها می توانند با هزینه كردن پول یا پرداخت رشوه، به اهداف موردنظر خود برسند.
اما نباید تا جایی پیش رفت و این سوءتفاهم ایجاد شود كه این دیپلمات ها می توانند حتی بر امور داخلی آمریكا و نظر رای دهندگان آمریكایی در انتخابات و مسائل مربوط به آن نفوذ یا نقشی داشته باشند؛ یعنی همان كاری كه یوسف العتیبه و محمدبن زاید، انجام دادند.

**لابی های مختلف ابوظبی در واشنگتن
العتیبه با نفوذ در میان سیاستمداران و چهره های برجسته آمریكایی، شبكه ای از متحدان ابوظبی را ایجاد كرده كه مواضع و سیاسیت هایی شبیه امارات دارند و از برنامه های ابوظبی پشتیبانی می كنند. اهداف ویژه این شبكه با اهداف امارات كه پیش تر ذكر شد، همخوانی دارد یا این كه باور دارند امارات به نیابت از آنها می تواند آن اهداف را عملی كند. این شبكه به طور اساسی متشكل از سازمان ها، گروه ها، افراد، شركت ها و مراكز تحقیقاتی است. از جمله این سازمان ها و افراد می توان به موارد زیر اشاره كرد:
*لابی های بزرگ و بانفوذ اسرائیلی مانند سازمان 'آی پك' (یكی از بزرگ‌ ترین و قدرتمند ترین گروه‌های لابی ‌گری در ایالات متحده آمریكا است) و لابی گروه های راست تندرو آمریكایی.
*افراد نزدیك به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا كه به طور مستقیم بر ترامپ تاثیر دارند. از جمله این افراد می توان به 'سباستین گوركا' یكی از مشاوران نزدیك ترامپ و 'استفان بانون' مهمترین مشاور وی اشاره كرد كه چند ماه پیش بركنار شد. ترامپ پیش از اخراج این افراد از كاخ سفید در اوایل بحران كشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر، به شدت تحت تاثیر سخنان و نظرات آنها قرار داشت.

*مراكز تحقیقاتی كه اهداف و برنامه هایشان همسو با امارات است. مانند موسسه 'هادسون' و بنیاد 'دفاع از دموكراسی ها'.
*اشخاص و گروه هایی كه به دلایل مختلف، مخالف و دشمن ایران هستند.
*تعداد قابل توجهی از سیاستمداران برجسته و اعضای دموكرات و جمهوری خواه كنگره (متشكل از مجلس نمایندگان و مجلس سنا).
*رسانه های مشهوری كه به دلایل مختلف، همسو با اهداف امارات فعالیت می كنند. مانند شبكه خبری 'فاكس نیوز' و سایت راستگرای 'بریت بارت نیوز'.

**مكانیزم های ابوظبی برای پیشبرد اهدافش در واشنگتن چیست؟
سفیر ابوظبی در واشنگتن برای تحقق اهداف كشورش، مكانیزم ها و ابزارهای قدرتمندی را به كار گرفته است از جمله:
*بستن قرارداد مستقیم با شركت های تبلیغاتی كه قدرت تاثیرگذاری و نفوذ قابل ملاحظه ای در واشنگتن دارند و نیز همكاری با شركت های لابی گری آمریكایی.
*ایجاد روابط خوب و دوستانه با مراكز تحقیقاتی و پژوهشی در آمریكا از طریق
1. تامین مالی مستقیم برنامه های تحقیقاتی و برگزاری انجمن ها و كنفرانس های تحقیقاتی در واشنگتن و ابوظبی.
2. ایجاد مشاغل جدید در زمینه انجام برنامه های تحقیقاتی و تامین بودجه آن در برخی مراكز تحقیقاتی، همچنین تامین مالی ساختمان های تحقیقاتی كه نیاز به ترمیم و توسعه دارند. از مهمترین این مراكز می توان به 'موسسه خاورمیانه' و مركز 'سیاست های بین المللی و راهبردی' اشاره كرد.
3. ایجاد مراكز تحقیقاتی كه به صورت مستقیم با روش و زبان آمریكایی نه عربی اداره می شود. مانند مؤسسه 'دولت های خلیج فارس در واشنگتن'.
4. حمایت از برنامه های تحقیقاتی مختص مبارزه با رادیكالیسم در دانشگاه جرج واشینگتن و ارائه راهكارهای جذاب همسو با اهداف امارات.

**روابط پیچیده محمد بن زاید و ترامپ
این تحلیل در ادامه می افزاید: ترامپ روابط پیچیده و چند جانبه ای با محمدبن زاید ولیعهد ابوظبی دارد. به نحوی كه ترامپ چهار روز قبل از نخستین سفرش به ریاض به عنوان رئیس جمهوری، میزبان بن زاید در كاخ سفید بود. این دیدار به اصرار العتیبه و با درخواست جرد كوشنر داماد ترامپ ترتیب داده شد. این دیدار تعجب بسیاری را برانگیخت.
بن زاید مناسبات قدیمی با ترامپ و تیمش دارد. روزنامه 'واشنگتن پست' فاش كرد كه ولیعهد ابوظبی در ژانویه 2017 (دی / بهمن95) نشست محرمانه ای میان 'اریك پرنس' موسس شركت امنیتی نظامی 'بلاك واتر' با مسئولان روس نزدیك به 'ولادیمیر پوتین' در جزیره سیسیل ترتیب داد. هدف از این دیدار ایجاد كانال های ارتباطی سرّی میان مسكو و رئیس جمهوری جدید آمریكا در آن زمان بود.

**بررسی احتمال دست داشتن امارات در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا
الجزیره نوشت: رسانه های آمریكایی فاش كردند كه تحقیقات گسترده ای درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا آغاز شده تا احتمالات مداخله امارات در دولت ترامپ نیز بررسی شود. هدف از انجام تحقیقات بر روی 'جرج نادر' این است كه مسئولان آمریكایی دریابند چگونه پولی كه از دولت كوچك امارات آمده، توانسته بر لابی های واشنگتن در عهد ترامپ تاثیر بگذارد.
نشانه های دست داشتن ابوظبی در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا زمانی روشن شد كه بن زاید تلاش كرد مخفیانه به نیویورك بیاید تا در 'برج ترامپ' با سه تن از مشاوران وی یعنی 'مایكل فلین'، 'جرد كوشنر' و استفان بانون' دیدار كند.
البته تلاش های بن زاید در سفر محرمانه اش به ایالت متحده آمریكا، شكست خورد. وی حتی دولت باراك اوباما را در جریان سفرش به آمریكا قرار نداده بود، اما مسئولان این كشور به طور اتفاقی نام بن زاید را در لیست مسافران پروازی دیده بودند.

**سازمان سیا، نمی تواند بازی امارات با انتخابات آمریكا را نادیده بگیرد
الجزیره می نویسد: از این رو سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سی آی ای) نمی تواند بازی با امور داخلی و نفوذ بر روند سیاسی این كشور را نادیده بگیرد و اجازه دهد كشوری مانند امارات در مسائل داخلی و انتخابات ریاست جمهوری آن نفوذ كند. از اینجاست كه می توان فهمید مقامات سیا در اقدامی تلافی جویانه اعلام كردند، امارات در هك كردن خبرگزاری رسمی قطر (قنا) دست داشته است.

**اقدام تلافی جویانه سیا در مقابل دخالت های ابوظبی در امور آمریكا
مسئولان سیا جزئیات نشست مقامات بلندپایه دولت امارات برای بررسی نقشه هك كردن خبرگزاری قطر در 23 ماه می (14 خرداد) یعنی یك روز قبل از هك كردن قنا را در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار دادند. روشن است كه این اقدام، تنها واكنش كوچكی از سوی سازمان اطلاعات مركزی آمریكا به اقدام محمدبن زاید در ترتیب دادن نشست جزیره سیسل بود.
الجزیره در پایان نوشت: درصورتی كه ثابت شود حكام ابوظبی سعی داشتند با حمایت مالی از كمپین تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، نفوذ و قدرت خود را در كاخ سفید افزایش دهند یا این كه در این باره هماهنگی هایی میان ابوظبی ، مسكو و كمپین تبلیغاتی ترامپ صورت گرفته، واشنگتن نمی تواند این مداخله را نادیده بگیرد؛ از این رو تنش های بی سابقه ای در انتظار مناسبات ابوظبی- واشنگتن خواهد بود.
خاورم*9329**1392
۰ نفر