۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱:۰۴
کد خبر: 82851593
T T
۰ نفر
پخش مستند تلاش امارات، مصر، بحرين و عربستان براي كودتا در قطر

دوحه - ايرنا - شبكه الجزيره يكشنبه شب بخش اول مستند جنجالي «قطر 96» را كه به دخالت عربستان ، امارات ، بحرين و مصر در كودتاي نافرجام سال 1996 در قطر اشاره داشت ، پخش كرد.

به گزارش بامداد دوشنبه ايرنا، در اين مسنتد كه ساعت 22 به وقت محلي به مدت يك ساعت از الجزيره پخش شد ، با برخي فرماندهاني كه در اين كودتا مشاركت داشته و همچنين سفير آمريكا در قطر در سال 1996 گفت وگو شد.
قطر مي گويد كه برخي عناصر داخلي با حمايت كشورهاي خارجي به ويژه همسايگان در سال 1996 تلاش داشتند ، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني ، پدر امير كنوني را با كودتا سرنگون كنند.
فهد المالكي از افسران پيشين سازمان اطلاعاتي قطر يكي از اين مصاحبه شوندگان بود كه در سخنان خود به جزئيات دخالت خارجي براي انجام كودتا در قطر در سال 1996 اشاره كرد.
المالكي به اتهام دخالت در كودتا به اعدام محكوم شد كه در مراحل بعد حكم او به 20 سال زندان كاهش يافت . او آنگونه كه الجزيره مي گويد اواخر سال 2017 از زندان آزاد شده است .
وي در اين باره از محمد بن زايد وليعهد ابوظبي ، حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين و عمر سليمان وزير امنيت مصر نام برد.
اين برنامه همچنين اسنادي پخش كرد كه بر اساس آن دستگاه امنيتي عربستان و شخص سلمان بن عبدالعزيز پادشاه كنوني به همراه سلطان بن عبدالعزيز ، وليعهد و وزير دفاع وقت سعودي در تلاش ناكام براي انجام كودتا در قطر دخالت داشته اند.
الجزيره پيشتر اعلام كرده بود اين مستند حاوي اطلاعات مهمي از خيانت كشورهاي همسايه، براي سرنگوني رژيم وقت قطر است .
اين شبكه همچنين اعلام كرد اطلاعات مذكور براي نخستين بار منتشر مي شود و تاكنون به احترام همسايگان و حفظ وحدت كشورهاي عربي خليج فارس ناگفته مانده بود.
كاربران فضاي مجازي در توئيتر با هشتگ #ما_خفي_أعظم به بخش اول اين مستند واكنش نشان دادند.
اين مستند در حالي پخش شد كه «آنتوني زيني» فرستاده ويژه وزير امور خارجه آمريكا براي حل تنش ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس به منطقه آمده و تاكنون به كويت و قطر سفر كرده است .
عربستان، امارات، بحرين و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96 ) با متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم روابط خود با اين كشور را قطع كردند و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي با قطر را هم بستند.
كشورهاي تحريم كننده همچنين 13 شرط را براي از سرگيري روابط با قطر تعيين كردند كه بسته شدن شبكه الجزيره يكي از اين شروط بود.
قطر طي 9 ماه گذشته اين اتهام ها را رد و اعلام كرده است كه كشورهاي تحريم كننده هيچ سندي براي اثبات ادعاهاي خود در اختيار ندارند.
شبد**خاورم**1508 **1010
۰ نفر