۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82840951
T T
۰ نفر
اتمام مراحل مهم اجراي پروژه 45 ميليارد دلاري كريدور گاز جنوب تركيه

آنكاراـ ايرناـ برات آلبايراك وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه گفت: مراحل مهم اجراي پروژه 45 ميليارد دلاري 'كريدور گاز جنوب' در خاك تركيه به پايان رسيده است.

به گزارش روز جمعه ايرنا و به نقل از روزنامه استار چاپ تركيه، برات آلبايراك در خصوص چهارمين نشست مشورتي 'كريدور گاز جنوب' اظهار كرد: پروژه 45 ميليارد دلاري كريدور گاز جنوب متشكل از خط لوله قفقاز جنوبي، خط لوله ترانس آناتولي(TANAP) و خط لوله انتقال گاز آدرياتيك (TAP) پيشرفت قابل توجهي داشته و مراحل مهم اجرايي آن به اتمام رسيده است.
وي بيان كرد: اولين آزمايش خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولي در ماه گذشته صورت گرفت و پيش از آگوست 2018(مرداد ماه 1397) اين خط انتقال گاز افتتاح مي شود.
آلبايراك با تاكيد بر اهميت حياتي خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولي در تامين، ذخيره سازي و امنيت انرژي تركيه افزود: در دو سال گذشته گام هاي موثر و مهمي را در تامين امنيت انرژي بر داشته ايم.
به گزارش ايرنا، پروژه 'كريدور گاز جنوب' بخشي از طرح انتقال گاز جمهوري آذربايجان به اروپاست كه از فاز دوم ميدان گازي شاه دنيز باكو آغاز شده و با خط لوله قفقاز جنوبي از خاك گرجستان عبور كرده و به مرز تركيه مي رسد و در ادامه با پيوستن به پروژه خط لوله ترانس آناتولي موسوم به 'تاناپ' در داخل خاك تركيه و خط لوله آدرياتيك موسوم به'تاپ' در يونان، آلباني و ايتاليا به اروپا خواهد رسيد.
هزينه كل پروژه كريدور گاز جنوبي بيش از 45 ميليارد دلار برآورد شده است و جمهوري آذربايجان از سال 2018 توسط خط لوله ترانس آناتولي سالانه 6 ميليارد مترمكعب گاز به تركيه و از سال 2020 نيز توسط اين خط لوله سالانه 10 ميليارد مترمكعب گاز اين كشور به اروپا انتقال خواهد يافت.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان