۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۳۸
کد خبر: 82836656
T T
۰ نفر
آمریكا: اگر اروپا همراهی كند، پایبند برجام خواهیم بود

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز روز یكشنبه مدعی شد؛ وزارت امورخارجه آمریكا در نامه‌ محرمانه به كشورهای اروپایی، تداوم تعلیق تحریم‌ها را منوط به تعهد این كشورها برای همراهی در بازنگری یا تعمیم برجام دانسته است.

به گزارش ایرنا، یك مقام ارشد این وزارتخانه در این باره به رویترز گفته است كه واشنگتن طرحی دو مرحله‌ای برای برجام در نظر گرفته است.
به گفته این مقام آگاه، در فاز نخست این طرح كه بازه زمانی 12 ژانویه (22 دی) تا 12 مه (22 اردیبهشت) را در بر می‌گیرد، آمریكا در تلاش برای جلب رضایت كشورهای اروپایی برای مذاكره مجدد برجام خواهد بود و در فاز دوم كه پس از آن آغاز می‌شود، كسب حمایت ایران، چین و روسیه را در دستور كار خواهد داشت. تاریخ یاد شده، موعد تصمیم‌گیری درخصوص تداوم تعلیق‌ تحریم‌های ثانویه علیه ایران است.
در بخشی از نامه وزارت امورخارجه آمریكا كه لحن محتاطانه‌تری نسبت به اظهارات رئیس جمهوری این كشور دارد، خطاب به طرف‌های اروپایی برجام آمده است: ما خواستار تعهد شما به همكاری مشترك برای دستیابی به توافق متعاقب یا مكمل در ارتباط با توسعه و آزمایش موشك‌های دوربرد در ایران، اطمینان از نظارت‌های قوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نقایص مربوط به «بند انقضاء» (Sunset Clause) هستیم.
بند انقضاء اصطلاحی است كه دولت آمریكا و برخی رسانه‌های غربی، برای شماری از محدودیت‌های موقت اعمال شده برای برنامه‌های هسته‌ای ایران به كار می‌برند.
این در حالی است كه مطابق برجام، ایران كه مدت‌ها هدف قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است، در یك دوره زمانی چندساله از محدودیت‌های مشخصی پیروی خواهد كرد و پس از آن، مانند هر كشورِ فاقد تسلیحات هسته‌ای و عضو معاهده منع گسترش خواهد بود. اما واشنگتن با وارونه نمایی حقایق، عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران را به ابزاری برای رعب‌آفرینی بدل كرده است.
رویترز مدعی است كه آمریكا در همین رابطه و برای تحمیل خواست خود، سه طرح در نظر دارد: بازنگری در برجام، مذاكره روی توافق مكمل یا تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای جدید علیه ایران در شورای امنیت.
این رسانه همچنین تاكید می‌كند كه واشنگتن، حمایت كشورهای اروپایی برای تدوین توافق مكمل را كافی می‌داند و اصراری برحضور دیگر طرف‌های برجام ندارد.
از سوی دیگر، برخی دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند كه نامه اخیر وزارت امورخارجه آمریكا، به سردرگمی‌ها افزوده است و با توجه به اختلاف‌های داخلی این كشور، همچنان موضع نهایی كاخ سفید مشخص نیست.
به همین جهت قرار است یك تیم مذاكره‌كننده‌ از آمریكا روز سه شنبه با مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در پاریس دیدار داشته باشد.
ایران بارها گفته است كه برنامه دفاعی و موشكی خود را به هیچ عنوان قابل مذاكره نمی‌داند و در صورت عدم پایبندی دیگر طرف‌ها، از برجام خارج خواهد شد.
شبس ** 9386 **

سرخط اخبار جهان