۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۳۹
کد خبر: 82833474
T T
۰ نفر

كاخ سفید در مقابل آشتی جویی سئول-پیونگ یانگ

۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۳۹
کد خبر: 82833474
كاخ سفید در مقابل آشتی جویی سئول-پیونگ یانگ

تهران-ایرنا- رهبران دو كره تمایل خود را برای حل تنش ازطریق مذاكرات اعلام كرده اند اما دولت ایالات متحده با سوگیری های متناقض تلاش می كند بحران را زنده نگاه دارد و به عنوان یك بازیگر اصلی در آن حضور داشته باشد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، شواهد حكایت از آن دارد تنش بین كره شمالی و جنوبی همزمان با آغاز المپیك زمستانی پیوچانگ تا حدودی كاهش یافته است. با آرام شدن لحن رهبران دو كره، اكنون دورنمای امید به خاموشی بحران در شبه جزیره كره اندكی پررنگ تر شده است.
در حالی كه در چند ماه اخیر تنش میان دو كره به علت آزمایش های موشكی پیونگ یانگ افزایش یافته بود اما برخی گام های مثبت دو طرف موجب تغییراتی غیرقابل پیش بینی در روندها شد. داستان از آنجا آغاز شد كه رئیس جمهوری كره جنوبی از كره شمالی برای حضور در بازی های المپیك دعوت كرد.
«كیم جونگ‌ اون» رهبر كره شمالی ضمن پذیرش این دعوت، «كیم یو جانگ» خواهر خود را كه نزدیكترین فرد به وی است با ورزشكاران این كشور به المپیك زمستانی فرستاد.
این هیات، عالی رتبه ترین نمایندگان سیاسی پیونگ یانگ بود كه از دهه 1950 میلادی تاكنون به سئول رفت. رئیس مجلس كره شمالی هم كه به نوعی رئیس اسمی این كشور به شمار می رود به همراه خواهر رهبر كره شمالی با «مون جائه» رئیس جمهوری كره جنوبی دیدار كرد و دعوتنامه رسمی را كه به خط كیم جونگ اون نوشته شده بود به وی تحویل داد. رهبر كره شمالی در این نامه، از عالی رتبه ترین مقام سئول خواست مذاكرات صلحی را برای ایجاد فضای آشتی جویانه میان دو كره راه اندازی كند.
همچنین رهبر كره شمالی پس از دریافت گزارش سفر خواهر خود، از تلاش های برجسته و تاثیرگذار كره جنوبی در میزبانی المپیك زمستانی قدردانی كرد.

** پیام های مثبت دو كره
به نظر می آید یخ روابط پرچالش میان دو كره در حال آب شدن است و هر دو پایتخت تمایل خود برای پایان دادن به تعارض را نشان داده اند.
«نشریه تایمز» در گزارشی عنوان داشت كه رهبر كره شمالی راه را برای آغاز مذاكرات و از سرگیری روابط با كره جنوبی باز كرده است. كیم جونگ اون كه تحت تاثیر استقبال گرم دولت سئول از فرستادگان خود قرار گرفته، اكنون اعتقاد دارد مهم این است كه روند آشتی میان دو كره هر چه زودتر دنبال شود.
گرچه دولت سئول به سرعت به این دعوت پاسخ ندادند اما رئیس جمهوری كره جنوبی هم عنوان داشت دو كره باید فضا را برای دیدار دو رهبر و از سر گیری مذاكرات آماده كنند. دولت سئول تاكید دارد مذاكرات دو كره باید به صورت سه جانبه و با مشاركت آمریكا انجام شود.
این نشریه برجسته آمریكایی نوشت حضور مقام های ارشد كره شمالی در المپیك و تماشای دیدار مسابقات تیم متحد ورزشی دو كره از نظر برخی كارشناسان نشانه ای از گرم تر شدن روابط است ضمن اینكه پیونگ یانگ تلاش دارد در میان روابط كره جنوبی و ایالات متحده نقش آفرینی كند.
كره جنوبی اعلام كرده است به مسیر رو به جلوی خود در زمینه بهبود روابط با همسایه شمالی ادامه می دهد و حتی ترتیباتی را برای تسهیل سفر و دیدار خانواده ها در دو كشور ایجاد می كند. حتی سئول تاكید دارد با وجود تعهد آمریكا برای حداكثر سازی فشارها، در جهت كاهش بحران نظامی در مرزهای دو كشور برنامه ریزی خواهد كرد.
روند بهبود شرایط به حدی سریع است كه به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین» دو كشور همسایه كه از دهه 1950 از نظر ظاهری در حالت جنگی به سر برده اند ممكن است اكنون موجب دوری دو متحد (آمریكا و كره جنوبی) شوند.

**رفتارهای متناقض آمریكا
با وجود پیام های مثبت دو كره به یكدیگر، این مقام های آمریكایی هستند كه سعی می كنند تا مانع برداشته شدن مسیر دشوار دو كره شوند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در چند ماه اخیر سیاست های تهاجمی را علیه پیونگ یانگ در دستور كار خود قرار داد و حتی از حملات پیش دستانه به این كشور سخن گفت.
تارنمای «یو.اس نیوز» نوشت: ایالات متحده پیام های متناقضی را در زمینه دیپلماسی كره شمالی ارسال می كند. گرچه ایالات متحده تعامل نزدیك كره شمالی و جنوبی را پس از المپیك مورد تایید قرار داده است اما انتظار نهایی كاخ سفید آن است كه خود به صورت مستقیم بتواند مذاكراتی را با پیونگ یانگ داشته باشد.
دخالت آمریكا در امور این فرایند در سخنان مقام های كاخ سفید آشكار است. به نوشته رویترز «مایك پنس» معاون رئیس جمهوری آمریكا در راه بازگشت از كره جنوبی به سوی واشنگتن ابراز داشت آمریكا حداكثر فشار خود را بر پیونگ یانگ ادامه می دهد اما همزمان مذاكراتی بدون پیش شرط را نیز با این كشور فعال می سازد.
وی در گفت وگو با روزنامه «واشنگتن ‌پست» هم ابراز كرد تا زمانی كه آن ها واقعا در عمل كاری را انجام ندهد و گام مشخصی در زمینه خلع سلاح هسته ای صورت نگیرد، هیچ كاهشی در میزان فشارهای ایالات متحده بر كره شمالی به اجرا در نمی آید.
پنس تاكید كرد: فشارها علیه پیونگ یانگ ادامه می یابد و حتی شدیدتر هم می شود. اگر كره شمالی خواستار گفت وگو باشد، آمریكا آماده است.

** شكاف میان واشنگتن و سئول؟
خواسته مقام های آمریكایی این است كه دو كره در نخستین گام در زمینه مسائل نظامی و هسته ای با یكدیگر گفت وگو كنند.
وزارت امور خارجه آمریكا خود را به گونه ای نشان می دهد كه نگرانی را نسبت به كاهش روابط خود با سئول ندارد اما گاردین اعتقاد دارد ممكن است با گرم شدن روابط دو كره، ناهماهنگی میان واشنگتن و سئول افزایش پیدا كند.
رسانه های آمریكا مدعی هستند به درخواست كره جنوبی و تشخیص خود در این موضوع دخالت می كنند.
در همین رابطه لس آنجلس تایمز در گزارش خود در زمینه تاثیرگذاری المپیك زمستانی در راه اندازی دیپلماسی موفق میان دوكره نوشت: دستیابی به نتیجه به نوع شرایط دو طرف بستگی دارد. اگر پیونگ یانگ به انجام گفت و در زمینه توانایی هسته ای خود رضایت دهد ممكن است تنش به صورت مسالمت آمیز حل شود.
به نوشته این تحلیل، هر دیداری میان كیم و مون (رهبران دو كره) می تواند برای آمریكا هم بازخوردهایی داشته باشد. اما نكته اینجاست كه در این شرایط توكیو و واشنگتن به صورت مستقیم بازیگر این بازی به شمار نمی روند.
دركل تحولات اخیر و دیدار احتمالی مقام های دو كره می تواند نقطه آغازی برای حل مسائل منطقه باشد.
گاردین به نقل از «مینتارو اوبا» دیپلمات پیشین آمریكا در امور مذاكرات با كره شمالی اعتقاد دارد تحولات صورت گرفته اخیر در مسیر درستی انجام می گیرد اما باید مراقب بود تا فشارها متمركز و هدف دار باشد.
وی رویكرد پنس و دولت آمریكا را نادرست و دارای تاثیرات عكس ارزیابی كرد و افزود: اكنون كاخ سفید باید به جای دادن بهانه به كره شمالی، در مسیری حركت كند كه باعث افزایش اتحاد و نزدیكی واشنگتن-سئول شود.

پژوهشم**9130 **1601**خبرنگار: حسین عباسی نسب** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نفر

سرخط اخبار جهان