۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۲۲
کد خبر: 82833317
T T
۰ نفر
نماينده پارلمان كردستان عراق:قراردادهاي نفتي اقليم مانع اصلي توافق اربيل و بغداد است

اربيل – ايرنا- رئيس كميته منابع طبيعي و انرژي در پارلمان اقليم كردستان عراق با اشاره به توافقات اوليه بغداد و اربيل، بزرگترين مانع بر سر راه توافق دو طرف را قراردادهاي نفتي اقليم ذكر كرد.

شيركو جودت رئيس كميته منابع طبيعي و انرژي در پارلمان اقليم كردستان عراق روز نجشنبه در گفتگو با رسانه هاي محلي در منطقه با اعلام اين مطلب گفت: توافقات اوليه بين اربيل و بغداد در خصوص معابر مرزي، فرودگاهها و درآمدهاي داخلي صورت گرفته است اما مانع اصلي بر سرراه توافق اصلي ، قراردادهاي نفتي منطقه كردستان عراق است.
وي افزود: مي توان گفت تا حدود زيادي توافقات در حوزه نفت و گاز تمام شده اما مهمترين مانع به نحوه تعامل با قراردادهاي نفتي و شركتهاي بين المللي نفت برمي گردد كه اقليم منعقد كرده است.
به گفته رئيس كميته منابع طبيعي و انرژي در پارلمان اقليم كردستان عراق اربيل و بغداد در مرحله توافق قرار دارند اما هنوز تا رسيدن به توافق نهايي زمان زيادتري نياز مي باشد، هرچند توافق آسان نيست اما سرانجام با اعمال فشارهاي خارجي و داخلي اين موضوع نيز بين دو طرف حل و فصل خواهد شد.
در خصوص بدهي هاي اقليم كردستان عراق نيز نامبرده اظهار كرد مي توان مشكل قروض اقليم را براساس قانون اساسي عراق و گذشت دو طرف حل و فصل كرد و همزمان با تصويب قانون نفت و گاز در پارلمان عراق اين موضوع نيز سهل ترحل خواهد شد.
شيركو جودت تصريح كرد هنوز روشن نيست بغداد چگونه با قراردادهاي بين المللي نفت مانند قرارداد شركت روس نفت روسيه برخورد و تعامل خواهد كرد چرا كه بخشي از اين توافق در خصوص چاههاي نفتي كركوك مي باشد از سوي ديگر درآمدهاي نفتي و نحوه هزينه كرد آنها نيز مانعي بر سر راه حل اين موضوع است چون هنوز جزئيات اين امر براي بغداد شفاف نيست .
براساس مواد 111 و 112 قانون اساسي عراق اقليم كردستان عراق با هماهنگي و اطلاع بغداد مي تواند در حوزه اكتشاف، استخراج و فروش نفت فعاليت داشته باشد.
در پي برگزاري همه پرسي در اقليم بصورت يك جانبه روابط اربيل و بغداد متنشج گرديد و با ابطال نتايج آن از سوي دادگاه عالي فدرال عراق و تن دادن اقليم به راي دادگاه مذاكرات دو طرف براي حل اختلافات آغاز شد.
خاورم**351**2**انتشاردهنده: عزيز موسوي

سرخط اخبار جهان