۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82827177
T T
۰ نفر

بالا گرفتن اختلافات ميان اردن و عربستان

۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82827177
بالا گرفتن اختلافات ميان اردن و عربستان

تهران – ايرنا – تارنماي روزنامه رأي اليوم چاپ لندن در شماره امروز (شنبه) خود شش عامل اختلاف ميان اردن و عربستان و افزايش تنش ها ميان رياض - امان را بازگو كرد.

راي اليوم با اشاره به مقاله ديروز (يك شنبه) 'ديويد ايگناتيوس' در روزنامه واشنگتن پست از مخالفت اردن با اعزام نيرو جهت شركت در جنگ يمن به عنوان اولين عامل اختلاف ميان امان و رياض ياد كرد.
مقاله مزبور از اعتراض اردن به محاصره اعمال شده عليه قطر از سوي عربستان، امارات، بحرين و مصر به عنوان دومين عامل و همچنين عدم همراهي و همگام شدن امان از حمله امارات و مصر عليه اخوان المسلمين به عنوان سومين عامل اختلاف ميان رياض و امان نام برد.
راي اليوم در ادامه ضمن تاييد عوامل سه گانه ياد شده، عوامل ديگري را نيز به آنها افزود كه 'تغيير راهبردي موضع عربستان نسبت به رژيم صهيونيستي' برجسته ترين آنها محسوب مي شود.
اين روزنامه فرامنطقه اي در همين رابطه با اشاره به 'گشوده شدن كانال هاي مستقيم و غيرمستقيم برقراري تماس ميان رياض - تل آويو' يادآور شد: اين امر در گذشته توسط اردن به عنوان طرف سوم انجام مي گرفت، اما اين بار به دور از اردن تحقق يافت.
اين گزارش در همين راستا از دو عامل ديگر ياد كرده و مي نويسد: 'اردن همچنين به اردوگاه سعودي در دشمني با ايران ملحق نشد و روابطش را با تهران قطع نكرد و از سوي ديگر رقابت دو كشور در زمينه اداره اماكن مقدس در مكه و مدينه و بيت المقدس به طور روزافزون در حال افزايش است.'
راي اليوم افزود: مشاركت عبدالله دوم پادشاه اردن در اجلاس سران كشورهاي اسلامي در استانبول جهت مقابله با تصميم آمريكا در زمينه به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به آن خشم عربستان را برانگيخت و به همين دليل رياض نشست فوق العاده كشورهاي عربي در امان پايتخت اردن را مورد تاييد قرار نداد تا بدين ترتيب در وهله اول آمريكا را عليه خود تحريك نكند و در وهله بعد نقش اردن را در اين خصوص گسترش ندهد.
يك منبع اردني بلندپايه در گفت وگو با راي اليوم خاطرنشان كرده كه برخورد برتري جويانه عربستان با اردن ظرف ساليان گذشته در كند شدن روابط طرفين نقش برجسته اي داشته و اين روند وقتي عربستان تصميم به اجراي طرح شهر سرمايه گذاري نئوم در سواحل درياي سرخ در نزديكي عقبه بدون مشورت با اردن را گرفت، به اوج خود رسيد.
مقامات اردني براي كاستن ميزان اتكال خود بر كمك هاي مالي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به ويژه عربستان دو اقدام اساسي در پيش گرفتند؛ آنها در وهله اول تصميم گرفتند تا بر خود تكيه كنند و به همين منظور در مورد بيش از صد كالا ماليات جديد اعمال كردند و پرداخت سوبسيد دولتي براي تمامي كالاهاي اساسي و خدمات عمومي همچون آب و برق و مواد سوختي و نان را متوقف كردند تا بدين ترتيب كسر بودجه خود را تامين كنند.
مقامات مزبور در وهله بعد به آمريكا روي آوردند و به برخي از شرايط بسيار سخت واشنگتن از جمله بازگشايي سفارت اسراييل در امان بدون دريافت عذرخواهي واقعي از سوي تل اويو پاسخ مثبت دادند و از شدت مخالفت افكار عمومي با انتقال سفارت آمريكا به قدس نيز كاستند و درمقابل آمريكا نيز كمك هاي مالي خود را به اردن متوقف نكرد و با امضاي توافقنامه جديد به مدت پنج سال كمك هاي مالي آمريكا به اردن را از يك ميليارد دلار به يك و نيم ميليارد دلار در سال افزايش داد.
دولت اردن بار حاصل از نبود كمك هاي مالي كشورهاي عرب خليج فارس را بر دوش مردم اين كشور انداخت و همين امر به همراه كسر بودجه و افزايش بدهي هاي عمومي اين كشور تا سقف 36 ميليارد دلار باعث افزايش شديد قيمت ها در اردن شد و همين امر نارضايتي عمومي مردم اين كشور را به همراه داشت كه به طور روزافزون در حال افزايش است.
مردم اردن هم اكنون از اينكه رژيم حاكم بر اين كشور نرخ كالاهاي عمومي را به شدت افزايش داده و در خصوص موضوع قدس عقب نشيني كرده و با بازگشايي سفارت اسراييل (رژيم صهيونيستي) در امان موافقت كرده و بر نقش محوري آمريكا در فرآيند سازش تاكيد كرده است، به شدت ناراضي و خشمگين است.
خاورم ** 1487 **1275
مترجم : قاسم غضبانپور* انتشار دهنده: مجيد جعفري

سرخط اخبار جهان