سیاستمدار سودانی: برخی از حكام عرب نسبت به ضرورت تعمیق روابط با ایران آگاهی ندارند

بیروت-ایرنا-«محمد حسب الرسول» عضو حزب كنگره مردمی سودان در حاشیه دومین كنفرانس بین المللی «اعراب و ایران» در بیروت در گفت و گو با ایرنا از «ناآگاهی» برخی از حكام عرب نسبت به ضرورت برقراری روابط نزدیك با ایران انتقاد كرد.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به این پرسش كه بزرگترین مشكل در نزدیك شدن ایران و كشورهای عربی چیست، گفت: بحران نبود دولت های ملی در جهان عرب و ادامه فشارها و تهدیدات خارجی بر استقلال كشورها در عرصه های سیاسی و اقتصادی اثر منفی گذاشته است. این امر در همكاری ایرانی عربی در زمینه های مختلف و ابعاد متفاوت منعكس شده است. از سوی دیگر نبود آگاهی برخی از حكام عرب درباره اهمیت این رابطه مشكلات را دو چندان می كند.
الرسول افزود: بین ایران و اعراب منافع و مصالح بی شماری وجود دارد كه باعث می شود آینده ای واحد داشته باشند. از این روز باید به این رابطه به دور از تنش های سیاسی نگریست و برای عمق بخشیدن به این رابطه استراتژیك تلاش كرد كه این گونه همایش ها می تواند به این مسأله كمك كند. راهكار، تلاش فراوان و فشرده برای تغییر این وضعیت است و بالا بردن سطح آگاهی استراتژیك در میان نخبگان و حكام عرب درباره اهمیت این رابطه مهم است. همچنین سران و رهبران ایران نیز به صورت دائمی و پیوسته در اندیشه بنای آینده ای واحد با جهان عرب باشند.
عضو حزب كنگره مردمی سودان رابطه كشورش با ایران را خوب توصیف كرد اما در عین حال گفت:گاهی تحولات سیاسی اینجا و آنجا بر این روابط راسخ میان دو ملت ایران و سودان تاثیر منفی می گذارد.
محمد حسب الرسول با رد برخی اظهارنظرها كه ایران را متهم به فرقه گرایی در جهان عرب می كند گفت: ما در همه كشورهای عربی و در ایران باید دست در دست هم برای ساخت و بنای یك آینده مشترك و واحد بكوشیم و كار كنیم تا آینده این امت از وضع كنونی بسیار بهتر باشد.
دومین كنفرانس بین المللی «اعراب و ایران» با شركت ده ها اندیشمند و متفكر از كشورهای عربی و اسلامی دیروز (چهارشنبه) در هتل «كراون پلازا» در بیروت آغاز به كار كرد و امروز نیز ادامه می یابد.
نشست «اعراب و ایران، به سمت آینده ای مشترك، امنیت، ثبات و همكاری» به همت مركز مطالعات و اسناد لبنان، موسسه اندیشه سازان نور ایران و مركز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه ایران و با همكاری مركز مطالعات باحث لبنان، مركز مطالعات حقوقی و سیاسی و اداری وابسته به دانشگاه لبنان، روزنامه الأخبار و شبكه تلویزیونی المیادین برگزار شده است.
هدف از این نشست ارائه چشم اندازهای مختلف و متفاوت در مورد نظام منطقه ای و آینده آن، بحث در مورد راه های ترسیم یك درك مشترك بین ایران و كشورهای عربی و ارائه توصیه ها و نتایجی برای استفاده از آنها در دستورالعمل گفت و گوهای منطقه ای عنوان شده است.
اولین كنفرانس جهان عرب و ایران سال گذشته با عنوان «ایران و جهان عرب در مواجهه با چالش های منطقه ای: فرصت ها، موانع و چشم اندازهای مشاركت» در بیروت برگزار شد.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان