۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82795403
T T
۰ نفر
اعلام فهرست انتخابی حیدر العبادی، حزب الدعوه بی طرفی اختیار كرد

بغداد - ایرنا – همان طور كه انتظار می رفت، حیدر العبادی و نوری المالكی دو عضو برجسته حزب الدعوه اسلامی عراق، دو فهرست انتخاباتی مجزا ارائه كردند و حزب الدعوه اسلامی عراق نیز تصمیم گرفت كه در انتخابات جاری، موضع بی طرفی اتخاذ كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بعد از اعلام فهرست های انتخابی 'ائتلاف النصر' به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق و 'ائتلاف دولت قانون' به رهبری 'نوری المالكی'، حزب الدعوه اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام كرد كه در انتخابات 2018 بی طرفی اختیار كرده و با هیچ فهرست انتخاباتی، ائتلاف سیاسی تشكیل نمی دهد.
این حزب در عین حال به اعضای خود اجازه داده است كه به طور شخصی و نه عنوان حزبی با هر فهرست انتخابی كه صلاح می دانند، ائتلاف كرده و در رای دادن در انتخابات آینده آزاد هستند.
حیدر العبادی نیز امروز یكشنبه در صفحه شخصی در توئیتر، با اعلام تشكیل فهرست انتخاباتی خود اعلام كرده است كه هدف این ائتلاف سازندگی، توسعه و جذب سرمایه ها، مشاركت عمومی در اداره كشور و فراتر از چارچوب های سیاسی فرقه ای و قومی است.
طبق اعلام رسانه های عراق، فهرست انتخابی ائتلاف النصر (ائتلاف پیروزی) متشكل از دو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری دبیركل سازمان بدر و ائتلاف 'النصر العراق' به رهبری العبادی شكل گرفته و بر آن نام 'ائتلاف النصر' گذاشته اند و العبادی رهبری این فهرست انتخاباتی را بر عهده گرفته است.
مهمترین اعضای ائتلاف حیدر العبادی نخست وزیر، برخی شخصیت های حزب الدعوه اسلامی امثال 'ولید الحلی'، 'عباس البیاتی'، 'علی العلاق' و 'جاسم محمد جعفر'، جریان اصلاح طلب به رهبری 'ابراهیم الجعفری' وزیر خارجه عراق، 'حركه العطاء' به رهبری فالح الفیاض رییس تشكیلات الحشد الشعبی، گروه مستقل ها به رهبری حسین شهرستانی و حزب فضیلت اسلامی هستند.
'عبدالرحمن اللویزی' نماینده استان نینوا در پارلمان عراق و 'خالد العبیدی' وزیر سابق دفاع عراق به علاوه 'سعد الحدیثی' سخنگوی دولت العبادی، مهمترین چهره های سنی در ائتلاف العبادی هستند.
ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری كه با العبادی، فهرست انتخاباتی واحد تشكیل داده نیز شامل 9 گروه از گروه های مقاومت اسلامی از جمله عصائب اهل الحق، كتائب سید الشهداء، بابلیون (مسیحی)، رسالیون، كتائب امام علی (ع)، سرایا الخراسانی و سرایا الجهاد و البناء هستند.
علاوه بر گروه های مقاومت اسلامی، 11 حزب سیاسی در ائتلاف هادی العامری به فهرست مشترك العبادی - العامری پیوسته اند كه مهمترین آنها، سازمان بدر، مجلس اعلای اسلامی و سازمان عمل اسلامی عراق هستند.
از طرفی نوری المالكی نخست وزیر سه دوره گذشته انتخابات عراق - كه دوره سوم را به خاطر فشار داخلی ناچار شد به نفع العبادی كنار برود - به همراه بخشی از اعضای حزب الدعوه اسلامی، برخی گروه های مقاومت اسلامی و جریان های سیاسی تازه تاسیس، بار دیگر با نام فهرست انتخاباتی' ائتلاف دولت قانون' وارد رقابت انتخاباتی شده است.
این درحالیست كه تكلیف دو جریان سیاسی وابسته به سید عمار حكیم و مقتدا صدر در انتخابات آینده هنوز در هاله ای از ابهام است هرچند برخی از افراد مطلع عراقی گفته اند كه احتمال دارد سید عمار حكیم و مقتدا صدر به فهرست مشترك العبادی - العامری بپیوندند.
'محمود الربیعی' عضو دفتر سیاسی گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق به رهبری 'قیس الخزعلی' امروز یكشنبه در گفت و گوی رسانه ای درباره تایید یا نفی پیوستن جریان حكیم و صدر به فهرست مشترك ائتلاف العبادی – العامری سكوت اختیار كرد.
'فادی الشمری' از اعضای برجسته جریان حكمت ملی امروز یكشنبه در صفحه شخصی خود نوشته است كه 'در 48 ساعت آینده، منتظر شگفتی های مهمی كه ساختار فهرست های انتخاباتی آینده را مشخص خواهد كرد، باشید.'
وی گفته است كه جریان حكمت ملی (سید عمار حكیم)، فهرست انتخاباتی خود را كه به دور از فرقه گرایی و قومی است با مشاركت چهره های جوان و پر انرژی و تعدادی از جریان های جدید سیاسی اعلام می كند.
این درحالیست كه مقتدا صدر غیر از دستوری كه قبلا به جریان صدر صادر كرد و گفت كه جریان صدر در این دوره از انتخابات، فهرست انتخابی نمی دهد و از فهرست های نزدیك به مطالبات صدری ها حمایت می كند، تاكنون موضع جدیدی اعلام نكرده است.
رسانه های عراق پیشتر نوشته بودند كه جریان صدر درصدد حمایت از حزب كمونیست و جریان های مدنیت خواه در انتخابات آینده هستند.
در حالی كه ساختار كلی فهرست های شیعی در حال روشن شدن است، هنوز پیرامون ساختار و شكل ائتلاف های سیاسی اهل سنت و كردها در عراق، ابهام وجود دارد.
تاكنون دو ائتلاف اهل سنت یكی به رهبری 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان عراق و دیگری به رهبری 'اسامه النجیفی' معاون رییس جمهوری عراق روشن شده است اما هنوز دیگر فهرست های موازی، رقیب این دو فهرست بزرگ اعلام موجودیت نكرده اند.
موضع 'شیخ مهدی الصمیدعی' رییس دار الافتاء اهل سنت عراق كه چند ماه قبل وعده داده بود كه در انتخابات آینده، شگفتی ساز باشد، هنوز نامعلوم است و بخشی از جریان های اهل سنت كه در طول سه سال اخیر منتقد جریان های موجود سیاسی بودند، نیز هنوز اعلام وجود نكرده اند.
وضعیت جریان های نزدیك به افكار حزب منحله بعث نیز از مسائل، بحث برانگیز است كه وضعیت و گرایش های برخی ها روشن شده اما تاكنون به طور جدی، افكار و آراء خود را در صحنه تبلیغات انتخاباتی مطرح نكرده اند.
در بین كردها نیز جریان اپوزیسون كرد متشكل از ائتلاف 'برهم صالح' معاون سابق نخست وزیر عراق، جنبش تغییر و جماعت اسلامی كردستان عراق، از ائتلاف دو حزب حاكم در شمال عراق (اتحادیه میهنی و دمكرات كردستان عراق) جدا شده اند و فهرست جداگانه داده اند.
به تبع این عدم یكدستی كه در جریان های كرد ایجاد شده، حزب اتحادیه اسلامی كردستان عراق نیز اعلام كرده است كه به دلیل عدم توافق برای تشكیل یك فهرست انتخابی واحد، این حزب به صورت جداگانه در انتخابات آینده شركت می كند.
به این ترتیب ائتلاف كردها فقط محدود به دو حزب حاكم یعنی اتحادیه میهنی و دموكرات كردستان عراق خواهد شد و عدم اعلام تاسیس این فهرست انتخاباتی تا به این لحظه، گمانه زنی ها را در خصوص احتمال، عدم اتفاق یا حتی چند پاره شدن فهرست انتخاباتی دو حزب حاكم را بالا برده است.
انتخابات 12 ماه می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) همزمان هم انتخابات شورها و هم انتخابات پارلمانی را شامل خواهد شد.
با توجه به اینكه نظام اداره عراق مبتنی بر پارلمان است و انتخاب نخست وزیر، رییس جمهور، رییس پارلمان و وزیران كابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است، بر همین اساس، انتخابات پارلمانی كه هر چهارسال یكبار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخورد دار است.
به دلیل این كه انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی كامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاس داخل عراق و كشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود كه این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می كند.
خاورم *353*380*

سرخط اخبار جهان