فاصله گرفتن از برجام آمریكا را به سوی انزوا و بی اعتباری پیش می برد

كوالالامپور- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور گفت: برجام یك توافقنامه در ظرفیت جهانشمول است و بنابراین فاصله گرفتن آمریكا از این توافقنامه بین المللی، گام به گام این كشور را به سوي انزوا و بی اعتباري پیش مي برد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روز 12ژانویه در یك برنامه تبلیغاتی درمورد برجام اعلام كرد در برجام باقی می‌ماند و تحریم‌های هسته‌ای را یكبار دیگر تعلیق كرد اما نهادها و نام‌های جدیدی را در فهرست تحریم آمریكا گنجاند.
جواد انصاری' سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور درگفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: واكنش سران و مقام های عالی سیاسي اروپا در روزهاي اخیر و حتي سیاستمداران و فرهیختگان آمریكایی در مذمت رفتار غیرعاقلانه رئیس جمهور ترامپ به روشني بر فاصله گرفتن آن ها ازمواضع نابخردانه امریكا دلالت دارد.
وی افزود: تمامي اعضاي ١+٥ و ایران در این پیمان جمعي بر اجراي مفاد آن تعهد سپرده اند. اكنون رئیس دولت ایالات متحده با رویكرد خارج از عرف دیپلماتیك و با نادیده انگاشتن تعهدات قبلي و نقض قطعنامه مصوب شوراي امنیت كه اتفاقا خود باني اصلي قطعنامه مذكور بوده؛ عملا اعتبار خویش را خدشه دار كرده است.
متن كامل گفت وگوی ایرنا با سفیر جمهوری اسلامی ایران درسنگاپور به شرح ذیل است :
سئوال : تعهد طرفین اروپایی بر برجام چه پیامی برای آمریكا می تواند داشته باشد؟
پاسخ : برجام یا 'برنامه جامع اقدام مشترك' فرجام یك دوره طولاني ١٢ ساله و به ویژه نزدیك به دو سال مذاكرات فشرده وزراي خارجه ایران و شش قدرت برتر جهان، شامل پنج عضو دائمي شوراي امنیت سازمان ملل است.
بنابراین برجام محصول یك توافق جامع، دقیق و بسیار مهم تاریخي است كه نه تنها دوجانبه نبوده بلكه فراتر از یك پیمان چندجانبه تلقي مي شود، چرا كه برجام توافقي ست كه شوراي امنیت به عنوان عالي ترین نهاد بین المللي با تصویب قطعنامه بر آن صحه نهاده و آنرا در ظرفیت و اعتبار یك توافق جهانشمول مورد تایید قرار داده است.
تمامي اعضاي ١+٥ و ایران در این پیمان جمعي بر اجراي مفاد آن تعهد سپرده اند.
اكنون رئیس دولت ایالات متحده با رویكرد خارج از عرف دیپلماتیك و با نادیده انگاشتن تعهدات قبلي و نقض قطعنامه مصوب شوراي امنیت كه اتفاقا خود باني اصلي قطعنامه مذكور بوده؛ عملا اعتبار خویش را خدشه دار و با برهم زدن نظم تعریف شده و تدبیر منطقي پیش بیني شده؛ اسباب نگراني و دلهره در میان جوامع مختلف و حتي به مخاطره انداختن صلح و امنیت و بازار تجارت و اقتصاد جهاني را فراهم نموده است.
واكنش سران و مقامات عالی سیاسي اروپا در روزهاي اخیر و حتي سیاستمداران و فرهیختگان امریكایي در مذمت رفتار غیر عاقلانه رئیس جمهور ترامپ به روشني بر فاصله گرفتن آن كشورها از مواضع نابخردانه امریكا دلالت دارد. ایالات متحده گام بگام به سوي انزوا و بی اعتباري پیش مي رود.
ترامپ در بیانیه 12 ژانویه پیرامون تمدید معافیتهای تحریمی ذیل برجام شروط چهارگانه ای را برای تمدید معافیتها در 120 روز بعد مطرح كرد.
تنها یكی از این شروط چهارگانه یعنی بازرسی از مراكز نظامی ایران كافی است كه ازهم اكنون شكست این شروط را قطعی بدانیم و پیش بینی نماییم كه ترامپ در 120 روز بعد در محتمل ترین سناریو، معافیتهای تحریمی ذیل برجام را تمدید خواهد كرد.
سقف تعیین شده از سوی ترامپ اساسا دست نیافتنی است. اما ترامپ با تعیین این سقف تلاش خواهد كرد كه به كف تقاضا های خود دست یابد. در این مرحله نمی توان در باره ویژگی های این كف سخن گفت. این كف در چانه زنی و گفتگو میان اروپا و امریكا تعیین خواهد شد.
در یك سناریو احتمالی كف درخواست ترامپ در جایی قرار خواهد گرفت كه فرانسه و كشورهای اروپایی سیاست خارجی خود در خصوص ایران را دنبال می كنند.
اجرای برجام از یك سو و گفتگو در خصوص سیاستهای منطقه ای ایران و موشكهای بالستیك از سوی دیگر سیاست دو وجهی فرانسه و كشورهای اروپایی در خصوص ایران است.
اما همانطور كه وزیر امور خارجه كشورمان كرارا و اكنون واضح تر و محكمتر اعلام داشته، هیچگونه تغییر، تجدید نظر و تعدیل و تعهد تازه اي بر برجام مترتب نبوده و دخالت دادن موضوعات دیگر در این توافق مطلقا پذیرفته نیست.
اعلام صریح مواضع نماینده عالي سیاست خارجي اتحادیه اروپا و همچنین وزراي خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه از یك تریبون، پس از دیدار جمعي با وزیر خارجه كشورمان و بلافاصله پس از اعلام تصمیم ترامپ و خط و نشان ناشی از استیصال وي، در واقع حمایت قاطع و تاكید بر تعهدات آنها نسبت به اجراي برجام و بطور آشكار تبري و مخالفت با موضع خلاف دولت امریكا بوده است.
این پیام واضح یقینا در جهت منافع ملي دولتهاي اروپایي و سازوكار و موازین حقوق بین المللي و در جهت تعمیم صلح و امنیت جهاني است.
سوال: آیا آمریكا می تواند برخلاف تعهدات بین المللی خود در عرصه جهانی پیش رود ؟
پاسخ: رفتار ناهمگون ایالات متحده ظرف یك سال اخیر حكایت از تصمیمات نسنجیده، تهدیدات نگران كننده، نقض تعهدات و خروج از پیمانهاي صلح آمیز جهاني یا منطقه اي و أهداف ساختارشكنانه رئیس جمهور آن كشور داشته است. شماري از مشاوران ترامپ تنها به همین دلیل كاخ سفید را ترك گفته اند.
در مورد بهانه جویي و نقض عهد امریكا در مورد برجام نیز ، واقعیت این است كه سازمان بین المللي انرژي اتمي (IAEA) ، فدریكا موگریني مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و كمیسیون مشترك برجام در تمامی نشستهای خود بر پایبندی كشورمان بر برجام تاكید كرده است. یعنی هرگز این كمیسیون اشاره ای به نقض برجام از سوي ایران نكرده است.
از این رو اعمال تحریمهای تروریستی و اشاعه و حقوق بشر مسلما بهانه و توجیه تخطي امریكا از تعهدات خارج از برجام است.
امروز جهانیان به عنوان شاهدان و ناظران بی طرف تخلفات ایالات متحده از تعهدات بین المللي و نقش بارز و مؤثر رئیس آن دولت در ایجاد تنش و ناامني به قضاوت نشسته اند.
اجماع جهاني در نشست اخیر مجمع عمومي سازمان ملل متحد و انزواي تحقیرآمیز امریكا در مقابل اكثریت قریب به اتفاق كشورها ي جهان در موضوع برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت دولت اشغالگر قدس، بازتاب و مظهر جدا افتادن دولت كنوني ایالات متحده از گردونه فهم جهاني و فضاي مطلوب خواست ملت ها و حتي دولت هاي نزدیك آن كشور است.
آساق****241**1599** گفت وگو و انتشار: مریم شفیعی

سرخط اخبار جهان