۲۳ دی ۱۳۹۶، ۵:۵۳
کد خبر: 82793749
T T
۰ نفر
عضو ارشد كنگره آمریكا: نباید با ضرب الاجل های غیرقابل اجرا به دیگر كشورها زورگویی كرد

تهران - ایرنا - عضو ارشد كنگره آمریكا در واكنش به تهدید ترامپ برای خروج از برجام در صورت عدم همكاری اروپا برای اصلاح آن، گفت: زورگویی به دیگر كشورها با ضرب الاجل های خودسرانه و غیرقابل اجرا راهی نادرست است.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، «الیوت انگل» گفت كه ترامپ در مساله برجام نباید به صورت یكجانبه عمل كند، بلكه باید با شركای بین المللی خود همكاری كند.
وی با تایید تصمیم ترامپ مبنی بر تمدید تعلیق تحریم های هسته ای، گفت: اما سیاستی كه امروز از سوی دولت ترامپ اعلام شد در نهایت آمریكا را منزوی می كند، نه تهران را.
انگل اضافه كرد: این سناریو به اعتبار و رهبری آمریكا در سطح جهانی آسیب می رساند.
نماینده ارشد كنگره، همكاری با شركای بین المللی آمریكا را راه مناسب برای برخورد با برجام دانست و تاكید كرد: زورگویی به دیگر كشورها با ضرب الاجل های خودسرانه و غیرقابل اجرا راهی نادرست است.
انگل با اشاره به تعیین شروط برای كنگره از سوی ترامپ، گفت: باید این اراجیف را كه كنگره می تواند به صورت یكجانبه این توافق را تغییر دهد، از بین ببریم.
وی تاكید كرد: هر قانونی كه بر پایبندی آمریكا به توافق هسته ای تاثیر بگذارد، این كشور را به عنوان ناقض برجام معرفی خواهد كرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا جمعه شب در بیانیه ای با تكرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی كنگره برای حفظ برجام را منوط به 4 شرط كرد.
وی اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی، تضمین عدم دسترسی همیشگی ایران به تسلیحات هسته ای، نداشتن هیچگونه تاریخ انقضا و بازگشت خودكار تحریم ها در صورت نقض از سوی ایران و عدم تفكیك موشك های دوربرد با تسلیحات هسته ای را از شروط خود برشمرد.
تعیین این شروط در حالی است كه برجام توافقی صرفا هسته ای است و متن آن به اذعان همه دیگر طرف های این توافقنامه بین الملی یعنی چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین سران اتحادیه اروپا، برنامه موشكی را مساله ای جدا می داند.
آژانس بین المللی انرژی هسته ای كه تنها نهاد دارای صلاحیت برای اظهار نظر درباره پایبندی ایران به برجام است، همواره تاكید كرده كه ایران هرگز این توافق را نقض نكرده است.
به گفته مقام های كاخ سفید، ترامپ گفته این آخرین باری است كه چنین كاری می كند و در صورتی كه كنگره و متحدان اروپایی واشنگتن موفق به اصلاح برجام به صورت دلخواه او نباشند، از این توافق خارج می شود.
همزمان با این اقدام ترامپ، وزارت خزانه داری آمریكا 14 فرد و نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر و برنامه موشكی ایران به فهرست تحریم های ظالمانه خود افزود.
شبد**9416**1379
مترجم: علیرضا آقازاده** انتشار دهنده: هادی افتخاری
۰ نفر