ترامپ در دنیا منزوی شده است/ كشورهای اروپایی هم مخالف جدی آمریكا هستند

تهران-ایرنا-رییس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با اقداماتی كه ترامپ در دنیا انجام می دهد نه تنها در دنیا منزوی شده است بلكه در داخل آمریكا نیز جایگاه خاصی ندارد.

الهیار ملكشاهی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: 128 كشور جهان در سازمان ملل با رای قاطع نسبت به تصمیم ترامپ رییس جمهوری آمریكا برای معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی واكنش نشان دادند و با این تصمیم مخالفت كردند.
وی افزود: این مساله نشان می دهد كه ترامپ در دنیا منزوی شده و دیگر آمریكا مانند گذشته جایگاهی در بین كشورهای جهان ندارد.
نماینده مردم كوهدشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: كشورهای عضو سازمان ملل «نه» بزرگی به ترامپ گفتند كه این حكایت از این موضوع دارد كه دیگر آمریكا نمی تواند خواسته های خود را به دیگر كشورها تحمیل كند.
ملكشاهی یادآور شد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با تصویب دو فوریت طرح بیت المقدس نه بزرگی به ترامپ گفتند و بیت المقدس را پایتخت همیشگی فلسطین دانستند.
وی تصریح كرد: امروز شاهد هستیم كه كشورهای اروپایی نیز دیگر هیچ تمایلی به آمریكا ندارند، شاید اگر دو سال قبل آمریكا این تصمیم را می گرفت بسیاری از كشورها در مقابلش عكس العملی نشان نمی دادند ولی امروز می بینیم كه دیگر كشورهای اروپایی نیز با ترامپ همراه نیستند و این به دلیل اقدامات ترامپ است.
رییس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین گفت: امروز حتی در داخل آمریكا نیز بسیاری از مردم و حتی بسیاری از كشورهای آمریكای لاتین مخالف اقدامات ترامپ هستند و آن را محكوم می كنند.
به گزارش ایرنا، نشست اضطراری سازمان ملل درباره قدس پنج شنبه 30 آذرماه به دنبال ارسال نامه مورخ 18 دسامبر 2017 نمایندگی تركیه به عنوان رییس گروه عرب و همچنین سازمان همكاری اسلامی و همچنین نماینده یمن درباره قدس و لزوم رفع اشغال آن برگزار شد.
این درخواست برای آن انجام شد كه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا تصمیم گرفت تا با اقدامی یك جانبه و خلاف مقررات بین المللی، شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی كند.
پس از آن، سران عضو كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در تركیه گرد هم آمدند وخواستار لغو سریع این تصمیم شدند. همزمان نماینده مصرهم به نمایندگی از كشورهای اتحادیه عرب، نامه ای به رییس شورای امنیت فرستاده بود تا در قالب قطعنامه شورای امنیت مانع اجرایی شدن تصمیم آمریكا شود كه با وجود موافقت 14 عضو این شورا، نماینده آمریكا آن را وتو كرد و به این ترتیب این مساله حل نشد.
مجمع عمومی سازمان ملل با 128 رای موافق قطعنامه ای علیه تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا در مورد انتقال سفارت این كشور به قدس اشغالی صادر كرد، بر اساس این قطعنامه اعضای این كشورها تصمیم ترامپ را «پوچ و بیهوده» خواندند، صدور این قطعنامه یك پیروزی برای فلسطینی ها و حامیان آنها به شمار می آید.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه روز گذشته به دو فوریت طرح الحاق یك تبصره به ماده یك قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین رای مثبت دادند كه در صورت تصویب نهایی آن، در این قانون اضافه می شود كه بیت المقدس پایتخت همیشگی كشور فلسطین خواهد بود.
سیام**9121 **1336
خبرنگار: سمیه لاری**انتشار:مهرنوش خانزائی

سرخط اخبار سیاست خارجی