۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82764037
T T
۰ نفر

چگونه سلاح آمریكایی و سعودی به دست داعش افتاد

۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82764037
چگونه سلاح آمریكایی و سعودی به دست داعش افتاد

تهران- ایرنا- موسسه تحقیقات كمك های تسلیحاتی در درگیری ها، درباره منابع اسلحه در درگیری ها اعلام كرد سلاحی كه آمریكا وعربستان به گروه های مخالف سوریه می دادند، بیشتر آنها در آخر، به دست گروه تروریستی داعش افتاد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری هاف پست عربی،موسسه تحقیقات كمك های تسلیحاتی در درگیری ها ( كار) اعلام كرد، گروه تروریستی داعش بیشتر سلاح خود را از غارت ارتش های عراق وسوریه به دست آورد اما برخی سلاح ها را هم از طریق كشورهای دیگر به ویژه آمریكا وعربستان كه به گروه های مخالف سوریه در جنگ با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه كمك تسلیحاتی می كردند، به دست آورد.
این موسسه در گزارش 200 صفحه ای ادامه داد این نتایج یاد آوری دقیق تناقض های پنهان در ارسال سلاح به درگیری های مسلحانه گروه های مسلح متعدد درگیر با یكدیگر وغیر وابسته به دولت است.
این موسسه با اشاره به 12 مورد سلاح خریداری شده توسط آمریكا كه در نهایت به دست داعش افتاد، چه از طریق به دست آوردن آن در جنگ ها چه از طریق به دست آوردن آنها از طریق تغییر گرایش های داخل مخالفان سوریه اعلام كرد بیشتر این سلاح ها پس از آن به عراق منتقل شد.
دریك مورد، تروریست های داعش دو ماه تمام طول كشید تا توانستند به موشك ضد تانكی كه آمریكا از یك كشور اروپایی خریداری كرده بود و به گروه های مخالف سوری ارسال كرده بود، دست یابند.
بر اساس این گزارش، همه این سلاح ها در كشورهای عضو اتحادیه اروپا ساخته شده است و در بیشتر موارد آمریكا با ارسال سلاح به گروه های مسلح سوریه با بندهایی از توافق نامه های منع ارسال مجدد سلاح، مخالفت كرده است.
این گزارش حاكی است دلایلی كه توسط موسسه كار جمع آوری شده، بیانگر این حقیقت است كه آمریكا بارها سلاح و مهمات ساخته اتحادیه اروپا را به مخالفان سوری در درگیری های سوریه ارسال كرده و به سرعت داعش به مقادیر زیادی از این سلاح ها دست یافته است.
این موسسه اعلام كرد در اقدامی مشابه با رصد سلاحی كه داعش استفاده می كرد، این نتیجه به دست آمد كه این سلاح توسط بلغارستان به عربستان صادر شده و این سلاح ها جزو بندهای توافق نامه های منع ارسال مجدد آن است كه شامل منع ارسال آن به طرف های سوری در حال جنگ است.
این موسسه افزود: حدود 90 درصد سلاح ها ومهمات داعش در سوریه وعراق در چین و كشورهای اروپای شرقی ساخته شده است و چین و روسیه نمایندگی بیش از 50 درصد آن را در اختیار دارد.
بر اساس این گزارش، نتایج مذكور با حمایت از فرضیه های زیاد منتشر شده، اعلام كرد كه داعش در ابتدای كار، بیشتر مهمات نظامی خود را از نیروهای دولتی عراق و سوریه به دست آورد. سلاح ساخت روسیه كه توسط داعش در سوریه به كار گرفته شده از سلاح های چینی بیشتر است كه كمك های روسی به دولت سوریه بود كه بدست داعش افتاد.
روسیه هم پیمان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است كه از سپتامبر/ شهریور 2015 حملات هوایی خود به تروریست های سوریه را آغاز كرد كه منجر به پیروزی نیروهای بشار اسد شد.
عراق در 18 آذر، پیروزی بر داعش را كه دو سوم این كشور را در سال 2014 اشغال كرده بود، اعلام كرد.
روسیه نیز همزمان پیروزی بر داعش را در سوریه اعلام كرد.
خاورم** 1453 ** مترجم: امنه دهقان ** انتشار: زهرا هژبری

سرخط اخبار جهان