۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82761972
T T
۰ نفر
آماده باش ستاد بحران / امداد رسانی به مردم زلزله زده كرمان

استانها-ایرنا- به دنبال وقوع زمین لرزه 6.2 ریشتری هجدك كرمان، از ظهرسه شنبه (21 آذرماه)تا كنون تیم های هلال احمر به منطقه اعزام شدند،بیمارستان ها در آماده باش هستند، مدارس در برخی مناطق تعطیل شد و امداد رسانی به زلزله زدگان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش ها و اعلام مسئولان این حادثه تلفات جانی نداشته و تنها به واحدهای قدیمی، خشتی و برخی واحدهای مسكونی خسارت وارد شده است. این حادثه 37 مصدوم داشته و امدادرسانی از ساعات اولیه حادثه آغاز شده است.
جلسات ستاد مدیریت بحران استان كرمان بلافاصله با حضور استاندار و مسئولان ذیربط سازمان ها و نهادها پس از حادثه برگزار شد و تیم های ارزیاب و دهیاران برای بررسی وضعیت منطقه و خسارت احتمالی ناشی از زلزله در منطقه حضور یافتند.
اكنون تمام بیمارستانها در حالت آماده باش هستند و چهار دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز آماده ارائه خدمات است.
به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی مدارس و مهدهای كودك روز چهارشنبه 22 آذر در مناطق زلزله زده تعطیل شد.
به گفته رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمان ترس از زلزله هجدك در كرمان و راور 37 مصدوم بر جا گذاشته است كه 11 نفر از مصدومان ترخیص شدند و مابقی در بیمارستان ها بستری هستند.
تاكنون بیش از 16 تیم ارزیاب هلال احمر، هشت تیم امدادی و 2 اكیپ هوایی هلال احمر به منطقه زلزله زده هجدك اعزام شدند و 300 تخته پتو ،140 چادر، 190 كیلو پلاستیك، بیش از 300 والور، هیتر ، 400 تخته موكت و انواع كنسرو و امكانات اولیه بین زلزله زدگان توزیع شده است .
درخواست مردم برای دریافت كانكس، وقوع 27 مورد تصادف پس از وقوع زمین لرزه، مراجعه بالای مردم استان كرمان به جایگاه های عرضه سوخت ازجمله اخباری است كه از استان كرمان منتشر شده است.
برخی از خبرهای ایرنا استان كرمان از مناطق زلزله زده به شرح ذیل می باشد:
*آماده باش ستاد بحران كرمان
علیرضا رزم حسینی استاندار كرمان با اشاره به آماده باش ستاد بحران استان بر شناسایی اماكن غیرمقاوم در شهرستان های لرزه خیز استان به صورت ویژه تاكید كرد و گفت : گزارش خسارت این زمین لرزه بزودی تكمیل و به مراجع مربوطه ارسال می شود.
*اعزام تیم های هلال احمر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر كرمان از اعزام 11تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه زلزله زده هجدك تا این لحظه خبر داد.
همچنین 10 تیم امدادی و 2 اكیپ هوایی هلال احمر نیز به منطقه اعزام شده اند.
تا كنون 300 تخته پتو ،140 چادر، 190 كیلو پلاستیك، بیش از 300 والور، هیتر ، 400 تخته موكت و انواع كنسرو و امكانات اولیه بین زلزله زدگان توزیع شده است .
در گردنه خراسانی در نزدیكی منطقه هجدك نیز اقلام امدادی جمعیت هلال احمر دپو شده است تا در صورت نیاز، به مردم اهدا شود.

* درخواست كانكس
با توجه به نگرانی مردم از وقوع زمین لرزه های پیاپی در منطقه راور تعدادی از مردم درخواست مستقر شدن در كانكس را دارند.
فرماندار راور در جلسه ستاد بحران استان كرمان اظهار كرد :نگرانی در بین مردم وجود دارد و چادرها به دلیل سرد بودن هوا نمی تواند مشكل مردم را برطرف كند.
سید حسن میرصادقی با اشاره به وارد شدن خسارت به قنوات و آثار تاریخی شهرستان گفت: ساكنان خانه های قدیمی و خشت و گلی درخواست چادر دارند و فرمانداری این شهرستان با مراجعه مردم روبرو است.
در چترود تعدادی از خانه ها دچار خسارت شده كه صاحبان این منازل درخواست چادر كرده اند.

* 27 تصادف پس از وقوع زمین لرزه
فرماندار كرمان از وقوع 27 مورد تصادف پس از وقوع زمین لرزه در كرمان به دلیل ترافیك بالا در خیابانهای این شهرخبر داد و گفت : یكی از دلایل تصادفات امروز شهر كرمان هجوم والدین برای بردن فرزندانشان از مدرسه بود.
علی بابایی در جلسه ستاد بحران افزود: سقف 2 مدرسه در چترود ریزش داشته اما مشكلی برای دانش آموزان ایجاد نشده است و 12 نفر در شهرستان كرمان دچار مصدومیت شده كه مشكل جدی ندارند.
وی تاكید كرد: ریزش كوه در منطقه مزار شاه كوهپیانه را داشته ایم كه اقدامات لازم در دست انجام است.

*ترافیك بالای شبكه ارتباطی بعد از وقوع زلزله
محمددوست محمدی مدیر مخابرات منطقه كرمان اعلام كرد مشكل در برقراری ارتباط تلفنی به دلیل شدت لرزش و ترافیك بالای شبكه در شهرستانهای كرمان و راور بود كه به سرعت برطرف شد.

*خسارت به تاسیسات توزیع برق وارد نشد
مدیر روابط عمومی شركت توزیع نیروی برق شمال استان كرمان گفت: با توجه به مقاوم سازی تاسیسات و تجهیزات شبكه توزیع برق، هیچگونه خسارتی به این شبكه و تاسیسات در هجدك راور و كرمان وارد نشده است .
امیر جهانشاهی افزود: گروههای اتفاقات و عملیات شركت برق شمال استان كرمان از شهرهای معین (زرند، رفسنجان، كوهبنان، چترود) به منطقه هجدك اعزام شدند تا در صورت بروز هرگونه حادثه و خسارت احتمالی و قطعی برق نسبت به رفع مشكلات احتمالی اقدام كنند.
وی اظهار كرد: موارد اندك از قطعی برق و خسارت جزئی نیز توسط ماموران شركت توزیع برق شمال استان كرمان برطرف شده است.
جهانشاهی با اشاره به خسارت 20 درصدی به تجهیزات شبكه توزیع برق از 10 آذرماه به دنبال زلزله 6 ریشتری در این منطقه افزود: به منظور اصلاح و مقاوم سازی تاسیسات شبكه برق این منطقه نیاز به اعتبار لازم به میزان حداقل 30 میلیارد ریال است.
روستای هجدك در بخش كوهساران راور تعداد چهار هزار و 500 مشترك برق دارد.

*مردم نگران مصرف سوخت نباشند
سخنگوی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه كرمان گفت: از روز گذشته تاكنون540 هزار لیتر فرآورده از انبارهای شركت نفت این استان خارج شده است.
ساناز باغخانی اظهار كرد: با وجود ترس ناشی از زلزله و هجوم مردم به جایگاههای عرضه سوخت، برخی از جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی شهر كرمان خالی شده است.
وی تاكید كرد: فرآورده نفتی به میزان بیش از مصرف استان كرمان در انبارها شركت نفت موجود است.
شب گذشته(شامگاه سه شنبه ) مردم كرمان برای سوخت گیری خودروها ساعت ها در صفوف جایگاههای عرضه سوخت به انتظار ماندند.
به گزارش ایرنا،زمین لرزه 6.2 ریشتری ساعت 12 و 15 دقیقه ظهر سه شنبه هجدك واقع در شهرستان راور از توابع استان كرمان را تكان داد.
این زمین لرزه در عمق 10 كیلومتری ثبت شد و تا كنون( ساعت 10 و 20 دقیقه روز چهارشنبه 22 آذرماه) بیش از 61 پس لرزه در منطقه توسط موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران به ثبت رسیده است .
جمعه 10 آذر نیز زلزله ای با بزرگی 6.1 ریشتر هجدك كرمان را لرزاند كه تاكنون بیش از 300 پس لرزه داشته است.
هجدك در 80 كیلومتری مركز شهر كرمان قرار دارد.
1630/1042
تهیه و انتشار: گروه اخبار استانها
۰ نفر