سفیر فلسطین در لبنان: تشكیلات خودگردان بر پایتختی قدس برای فلسطین اصرار دارد/كشورهای عربی مثل لبنان موضع گیری كنند

بیروت-ایرنا-«اشرف دبور» سفیر فلسطین در لبنان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در واكنش به برخی حرف و حدیث ها در رسانه ها تاكید كرد كه «محمود عباس» رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین، تنها قدس را پایتخت فلسطین می داند و از آن چشم پوشی نخواهد كرد.

سفیر فلسطین در لبنان در گفت و گو با ایرنا درباره موضوعات مختلفی صحبت كرد. او كه وابسته به تشكیلات خودگردان فلسطین است، موضع این تشكیلات و محمود عباس در قبال تصمیم اخیر ترامپ را مناسب توصیف كرد و انتقادها در خصوص ضعیف بودن آن را رد كرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا هفته پیش در تصمیمی بحث برانگیز قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی كرد.
دبور در گفت و گو با ایرنا به صورت ملایم از بیانیه اخیر اتحادیه عرب در خصوص قدس انتقاد كرد و گفت كه بهتر بود كه جملات روشن تر و آشكارتری علیه تصمیم اخیر ترامپ در آن وجود داشت.
او موضع لبنان درباره قدس را ستود و از كشورهای عربی خواست تا مثل این كشور موضع گیری كنند.
در ادامه متن كامل گفت و گوی ایرنا با اشرف دبور سفیر فلسطین در لبنان می آید:

*ایرنا: ارزیابی شما از حركت مردم فلسطین پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چیست؟ آیا فكر می كنید این انتفاضه فراگیر و مستمر است یا حركتی است كه به سرعت پایان می یابد؟
**اشرف دبور: من فكر نمی كنم آنچه این روزها مناطق فلسطینی شاهد آن بوده، یك اتفاق زودگذر باشد. چندی پیش نیز قدس شاهد اعتراض علیه نصب دروازه های الكترونیك در ورودی های مسجد الاقصی بود كه 14 روز طول كشید. در آن زمان اهالی قدس از زن و مرد تا كوچك و بزرگ در خیابان ها و حیاط مسجد الاقصی تجمع و نماز به پا كردند و قبل از تحقق اهدافشان كه برچیدن آن دروازه ها بود از پای ننشستند. هدف از آن دروازه ها یهودی سازی مسجد الاقصی بود.
امروز نیز در برابر این تصمیم خطرناك كه به پروژه ملی فلسطین ضربه می زند، ملت فلسطین انتفاضه گسترده ای را شكل خواهد داد. ترامپ خواهد دید كه فلسطینیان خواهند ایستاد و دست درازی به مسجد الاقصی و قدس را نمی پذیرند. قدس فقط متعلق به ملت فلسطین نیست بلكه برای كل امت و برای همه مسلمانان و مسیحیان است و خواهد بود. انتفاضه ادامه خواهد داشت و ملت فلسطین نیز به مبارزه خود تا پس گرفتن حق خود ادامه می دهد.

*ایرنا: جناب آقای سفیر شما تصمیم ترامپ را خطرناك توصیف كردید. اما در اینجا پرسش درباره واكنش تشكیلات خودگردان فلسطین و بویژه رئیس تشكیلات «محمود عباس» است. برخی معتقدند موضع او علیه تصمیم ترامپ در حد و اندازه لازم نبوده است. نظر شما چیست؟
**اشرف دبور: این سخن از طرف برخی از تحلیلگران بارها تكرار می شود اما من نمی فهمم منظور از اینكه در حد و اندازه لازم نبوده یعنی چه؟

*ایرنا: یعنی انتظار این بود كه موضع محكمی اتخاذ می شد؛ مثلا توقف همكاری امنیتی با دشمن یا اعلام توقف مذاكرات. برخی حتی بهترین كار را لغو توافقنامه اسلو می دانند.
**اشرف دبور: نخست باید بگویم كه هیچ همكاری امنیتی با دشمن از زمان موضوع دروازه های الكترونیك تاكنون وجود نداشته است. در آن زمان ابومازن توقف این همكاری ها را اعلام كرد و این تصمیم همچنان به قوت خود باقی است. اما درباره اسلو باید گفت كه این یك توافقنامه نبود كه بتوان آن را لغو كرد. اسلو یك اساسنامه بود و اسرائیلی ها نیز به بندهای آن پایبند نبودند و ما از سال 1999 آن را پایان یافته می دانیم. در آن سال اسرائیل وارد كرانه باختری شد و تا رام الله پیشروی و منزل «یاسر عرفات» را محاصره كرد تا اینكه او شهید شد. از سوی دیگر مذاكرات هم متوقف است و از سال 2004 تاكنون دور جدید مذاكرات برگزار نشده است.

*ایرنا: جناب آقای سفیر شما می گویید كه همكاری امنیتی متوقف شده است. آیا این به معنای آن است كه تشكیلات خودگردان به گروه های مقاومت اجازه عملیات مسلحانه بدون هیچ مانعی از سوی نیروهای امنیتی فلسطینی را می دهد؟
**اشرف دبور: ما برای آزادی سرزمین فلسطین همه اشكال مبارزه را در اختیار داریم. هم جنبش فتح و هم جنبش حماس بر ادامه مقاومت تاكید می كنند. امروز بیشتر گروه های فلسطینی خواهان تظاهرات مسالمت آمیز هستند. چرا كه معتقدیم این شكل از مقامت متناسب با مرحله كنونی است و ثمربخش خواهد بود. مقاومت فلسطین از دهه 1960 از همه روش های مبارزه بهره گرفته است. ما در سال 1987 شاهد انتفاضه اول و در سال 2000 شاهد انتفاضه دوم بودیم.
امروز در كنار انتفاضه مردمی، رئیس فلسطین حاضر به دیدار با معاون رئیس جمهوری آمریكا نشد. همچنین ما علیه اسرائیل در سازمان های حقوقی بین المللی اقامه دعوی می كنیم. محمود عباس 16 بار تاكنون به رئیس جمهوری آمریكا «نه» گفته است. آیا این مقاومت نیست؟

*ایرنا: آیا شما واكنش رسمی در كشورهای عربی را در حد و اندازه لازم می دانید؟
**اشرف دبور: من از برادران عرب می خواهم كه همچون دولت لبنان از فلسطین حمایت و موضع گیری كنید. ما نقش لبنان از روسای سه گانه این كشور تا «جبران باسیل» وزیر خارجه آن را بویژه در نشست وزیران خارجه عرب ارج می نهیم. لبنان اكنون به مثابه «ریه» برای فلسطینیان است كه به آنها امكان تنفس می دهد.

*ایرنا: آیا شما از بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب راضی هستید؟
**اشرف دبور: بیانیه در كل خوب بود. البته ما ترجیح می دادیم كه جملات روشن تری در مخالفت با تصمیم آمریكا و اجازه ندادن به تكرار آن در بیانیه درج می شد. من امیدوارم اعراب موضع واحدی در قبال قدس داشته باشند.

*ایرنا: جناب آقای سفیر! در برخی روزنامه ها آمده كه رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین از آمریكا و عربستان سعودی طرح سازشی را دریافت كرده كه به موجب آن «ابودیس» به عنوان پایتخت دولت فلسطین جایگزین قدس شود. نظر شما چیست؟
**اشرف دبور: این سخن دقیق نیست. آنچه مطرح شده یك سری ایده هایی بوده كه هیاتی كه از جانب رئیس جمهوری آمریكا آمده بود مطرح كرد. این هیات شامل «جرد كوشنر» داماد ترامپ و نیز «دیوید فریدمن» سفیر آمریكا در اسرائیل بود كه البته محمود عباس حاضر به ملاقات او نشد. اما محمود عباس در دیدار با رئیس جمهوری آمریكا بر اصول فلسطین كه شامل پایتختی قدس برای كشور فلسطین در مرزهای 1967 و بازگشت پناهجویان است، تاكید كرد. این اصول به هیچ وجه قابل عقب نشینی است.
خاورم**388**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان