دبیركل ناتو: باید بین برنامه هسته ای و توانایی موشكی ایران تمایز قائل شویم/ تمركز ما بر اجرای كامل برجام است

وین - ایرنا - دبیر كل سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) روز دوشنبه بر حمایت این سازمان از اجرای كامل برجام تاكید كرد و گفت: باید بین برنامه هسته ای و توانایی های موشكی ایران یك تمایز روشن قائل شویم.

به گزارش ایرنا ، 'ینس استولتنبرگ' روز دوشنبه در یك كنفرانس خبری در آستانه نشست وزیران امور خارجه كشورهای عضو ناتو در بروكسل در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران گفت: توافق هسته ای ایران به موضوع امكان ساخت سلاح هسته ای می پردازد و ناتو در زمان حصول این توافق از آن استقبال و حمایت كرد.
به گفته وی، اكنون نیز تمركز ما بر اجرای كامل برجام است زیرا این مساله تاثیر مستقیم بر متحدان ناتو دارد.
دبیر كل ناتو ادامه داد: همزمان شاهد بوده ایم كه ایران به توسعه توانایی های موشكی و آزمایش موشك های جدید ادامه می دهد و این البته موجب نگرانی همه متحدان ناتو بخصوص متحدان اروپایی ما است زیرا آنها در محدوده برد موشكهای ایران هستند.
دبیر كل ناتو افزود: این یكی از دلایلی است كه انطباق ناتو با این نوع تهدیدها حائز اهمیت است و ناتو هم اكنون در حال توسعه و تقویت دفاع موشكی است، من سال گذشته در مراسم افتتاح سایت دفاع موشكی در رومانی شركت كردم و ما همچنین در حال ساخت یك سایت جدید موشكی در لهستان هستیم و ما همچنین كشتی هایی با رادارهای پیشرفته داریم كه اینها بخشی از پاسخ ما به تهدیدهای موشكی در خارج از منطقه یورو - آتلانتیك است.
به گزارش ایرنا، نشست وزیران امور خارجه كشورهای عضو ناتو روزهای 5 و 6 دسامبر (14 و 15 آذر) در بروكسل برگزار می شود. این نشست با هدف بررسی موضوعات مرتبط با امنیت ناتو پیش از اجلاس تابستان 2018 برگزار می شود.
وزیران امور خارجه ناتو در نشست این هفته همچنین همكاری های ناتو با اتحادیه اروپا و فرصت های توسعه این همكاری ها را بررسی می كنند.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سوئد و فنلاند نیز در این گفت وگوها شركت خواهند كرد.
وزیران امور خارجه روابط با روسیه و توافق مینسك را نیز بررسی می كنند.
ركس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریكا قرار است امروز وارد بروكسل شود، تیلرسون در این سفر علاوه بر شركت در نشست وزیران امور خارجه ناتو، با دبیر كل این سازمان و همچنین مسئولان كشور بلژیك دیدار و گفت وگو خواهد كرد.
تیلرسون روز پنجشنبه این هفته در نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همكاری اروپا (OSCE) در وین شركت می كند و با سباستین كورتس وزیر امور خارجه اتریش و رئیس دوره ای این سازمان نیز گفت وگو خواهد كرد.
از روسیه نیز خبر می رسد كه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و تیلرسون در حاشیه این نشست با هم دیدار و گفت وگو خواهند كرد.
اروپام**1078** خبرنگار: بابك جعفری** 1346** انتشار دهنده: رحمت الله خدادادی

سرخط اخبار جهان