روزنامه نگار لبنانی: فشارهای داخلی و خارجی باعث می شود آمریكا نتواند برجام را لغو كند

بیروت-ایرنا-«روزانا بومنصف» ستون نویس روزنامه «النهار» لبنان در گفت و گو با ایرنا سخنان اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران درباره ناممكن بودن لغو برجام را تایید كرد و گفت كه فشارهای داخلی و خارجی باعث می شود آمریكا نتواند برجام را لغو كند.

در ادامه متن كامل گفت و گوی ایرنا با روزانا بو منصف می آید:

*ایرنا: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اخیرا گفت كه دولت آمریكا سعی دارد كه توافق هسته ای را لغو كند اما موفق نخواهد شد. او گفت كه برجام، توافقی قوی است و نمی توان آن را به آسانی لغو كرد. نظر شما در این ارتباط چیست؟
**بومنصف: باید به مواضع ترامپ قبل از ریاست جمهوری برگردیم. مواضع او بر بنابر ملاحظات داخلی آمریكا طرح شد. این در حالی است كه نمی توان شرایط بین المللی را نادیده گرفت. او موضع تندی علیه توافق گرفته است و به تازگی كه استراتژی جدید آمریكا علیه ایران را اعلام كرد گفت كه نمی تواند پایبندی ایران به برجام را تایید كند و توپ را به زمین كنگره انداخت. ما امروز شاهد ادامه كشمكش نهادهای آمریكا در این ارتباط هستیم.

*ایرنا: اما به نظر می رسد كه كنگره با خواسته ترامپ در لغو برجام همراهی نكرده است.
**بومنصف: بله؛ هم فشارهای داخلی و هم فشارهای خارجی از سمت كشورهای اروپایی كه این توافق را امضا كردند وجود دارد كه برجام لغو نشود. به نظر می رسد این فشارها در برهه پیش رو ادامه یابد.

*ایرنا: پیش بینی شما از نتیجه این كشمكش ها چیست؟
**بومنصف: پیش بینی می كنم كه او هرگز برجام را لغو نكند. درست است كه نمی شود رفتارهای ترامپ را پیش بینی كرد اما فرایند دولت و نهادهای آمریكا به او فشار می آورد كه توافق را لغو نكند. از طرف دیگر نمی توان موضع كشورهای اروپایی را نادیده گرفت. اروپایی ها این توافق را آمریكایی-ایرانی نمی دانند بلكه آن را مرتبط با طرف های دیگری می دانند كه به دنبال لغو آن نیستند.
واقعیت این است كه اروپایی ها پرونده های معینی را با هدف كسب امتیازهای جدید طرح می كنند. الان می شنویم كه آنها پرونده موشك های بالستیك ایران را مطرح كرده اند. از این رو معتقدم تهدید به لغو برجام به مثابه شمشیری است كه بالا نگه داشته شده تا در پرونده های دیگر دستاوردهایی حاصل شود.

*ایرنا: از نظر شما این پرونده ها چیست؟
**بومنصف:پرونده های بین واشنگتن و تهران متعدد است و احتمال تنش در آنها وجود دارد. برجام، موشك های بالستیك، یمن، سوریه، لبنان از جمله این پرونده ها هستند. اگر گفت و گو انجام شود شامل همه این پرونده ها خواهد شد.

*ارنا: رئیس جمهوری ایران در بخش دیگر سخنان اخیرش گفت كه عربستان سعودی در بسیاری از مسائل منطقه شكست خورده است. نظر شما در این ارتباط چیست؟
**بومنصف: در منطقه مناقشه حادی وجود دارد. این مناقشه فراز و نشیب نیز دارد. تا امروز ایران توانسته حضوری آشكار در سوریه داشته باشد. ایران همچنین از طریق حزب الله در لبنان تاثیرگذار است. اما این وضعیت نیازمند تثبیت شرایط است.

*ایرنا: آیا گفت و گو در منطقه را حتمی می بینید؟
**بو منصف: چاره ای جز گفت و گو نیست. همه نیروها وقتی سقف انتظارات را بالا می برند می دانند كه گفت و گو گریز ناپذیر است اما این شرایط در انتظار تكمیل است. تنش درباره برجام كه اخیرا شدت گرفت در نهایت به گفت و گو و توافق می انجامد. تنش نمی تواند ادامه یابد. كشورهای منطقه تحمل جنگ را ندارند. جز اسرائیل هیچ كشوری از مناقشه نظامی در منطقه بهره نخواهد برد. بنابراین من فكر می كنم شرایط به سمت درگیری نظامی هرگز پیش نخواهد رفت. هر طرف به دنبال افزایش برگ های برنده خود برای گفت و گوهای آینده است.
خاورم**388**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان