رییس جماعت علمای اهل سنت عراق: آمریكا دنبال متزلزل كردن اوضاع داخلی عراق است

بغداد - ایرنا - 'شیخ خالد الملا' رییس جماعت علمای اهل سنت عراق در واكنش به اتهام زنی اخیر آمریكا به گروه های مقاومت اسلامی عراق وابسته به حشد الشعبی گفت: ایراد اتهام تروریسم به گروه های مقاومت اسلامی زیر مجموعه حشد الشعبی توسط واشنگتن، اهانت به همه مردم عراق و به منظور متزلزل كردن اوضاع داخلی این كشور است.

شیخ خالد الملا امروز (دوشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از گنجاندن نام گروه های مقاومت اسلامی زیر مجموعه حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) یا یكی از نیروهای جهادی آن كه علیه اشغالگران و داعش جنگیده اند، در فهرست تروریسم، فتنه انگیزی و متزلزل كردن اوضاع داخلی عراق است.
وی اضافه كرد كه گروه های جهادی در عراق همه عراقی هستند و از روسیه یا چچن، ایران و كشورهای دیگر نیامده اند و این گروه های مقاومت تنها بعد از فتوای معروف جهاد كفایی آیت الله سید علی سیستانی در برهه ای كه بغداد در آستانه سقوط به دست داعش و تروریسم بود، شكل گرفت.
شیخ خالد الملا افزود: پارلمان عراق به رغم همه ملاحظاتی كه به آن داریم، اما قانون حشد الشعبی را تصویب كرد، بنابر این حشد الشعبی یك نیروی رسمی عراق است و اتهام به این نیرو كه با داعش جنگیده است، اتهام زنی به تصمیم و رای و نظر مردم عراق است.
به گفته وی، اگر این گروه های مقاومت اسلامی مانند النجباء و فرماندهانی همانند 'ابومهدی المهندس' (نایب رییس تشكیلات الحشد الشعبی) نبودند الان داعش بغداد را اشغال كرده بود و امثال من یا كشته شده بودیم و یا در یكی از كشورها فراری بودیم.
خالد الملاء اضافه كرد: ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به سركردگی آمریكا كه ادعای مبارزه با داعش را دارد، چرا مردانی را كه واقعا با تروریسم جنگیده اند، متهم به تروریسم می كند؟.
رییس جماعت علمای اهل سنت عراق افزود: تجربه نشان داده كه سیاست های آمریكا منافع مردم عراق را تامین نمی كند و برهمین اساس اتهامات اخیر واشنگتن به گروه های حشد الشعبی اهانت به مردم عراق است.
وی ابراز امیدواری كرد كه تمامی سیاسیون عراق باید همانند نوری المالكی (معاون رییس جمهور) یا سید عمار حكیم (رییس ائتلاف ملی) یا خضر الخزاعی (معاون سابق رییس جمهوری عراق) كه از حشد الشعبی به عنوان عامل اطمینان بخش عراق یاد كردند، همین موضع را صراحتا اعلام كنند.
این روحانی برجسته اهل سنت عراق گفت: پیروزی بر داعش به معنای پایان جنگ با تروریسم نیست، بلكه جنگ بعدی بسیار خطرناك تر است، زیرا این مرحله، جنگ اندیشه ها است و این چیزی است كه وزیر كشور عراق و ابومهدی المهندس نیز بر آن صحه گذاشته اند.
وی همچنین بر ضرورت سازماندهی داخلی بیت عراقی در برابر تهدیدها تاكید و اظهار داشت: اهل سنت نیز باید در وضعیت خود تجدید نظر كنند.
شیخ خالد الملا از سخنان اخیر دو رهبر سیاسی اهل سنت عراق 'اسامه النجیفی' معاون رییس جمهوری و 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان عراق در مورد سلاح مقاومت انتقاد كرد و گفت: مردم عراق سلاح به دست گرفتند زیرا بخش بزرگی از اراضی عراق به دست گروه تروریستی داعش اشغال شده بود.
به گفته وی، داعش یك گروه تروریستی بود كه از یكصد كشور دنیا جنگجو داشت و در برابر انظار جهانیان مرتكب جنایات بزرگی در عراق شد و هم شیعه و هم اهل سنت را كشتار و مساجد و حسینیه ها و كلیساها را نابود و به زنان تجاوز كرد و اگر عراقی ها سلاح برداشتند برای دفاع از خود بوده است.
وی تاكید كرد: مردم عراق فقط هنگامی سلاح های خود را بر زمین می گذارند كه مطمئن شوند هیچ خطری آنها را تهدید نمی كند و آن هنگام است كه به سازندگی و بازسازی روی می آورند.
خاورم *353*380*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

سرخط اخبار جهان