۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۴۳
کد خبر: 82735742
T T
۰ نفر
نماينده پارلمان عراق: اقليم كردستان شروط دولت مركزي را پذيرفته است

بغداد -ايرنا- يك چهره سرشناس سياسي عراق روز يكشنبه خبر داد كه تشكيلات كردستان، شروط دولت مركزي براي آغاز گفت وگوها را پذيرفته است و طي روزهاي آينده، نشانه هاي حل بحران ميان بغداد - اربيل آشكار خواهد شد.

به گزارش ايرنا، جاسم محمد جعفر نماينده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق، در گفت وگو با السومريه نيوز با اظهار اينكه مقام هاي دولت اقليم از دولت مركزي چند روز وقت خواسته اند، پيش بيني كرد كه مذاكرات در روزهاي آينده آغاز شود.
اين شخصيت سياسي عراقي، گفته كه پذيرش شروط دولت مركزي از سوي كردستان عراق، يك گام رو به جلو براي بازگرداندن آب به مسير اصلي است.
وي همزمان از دولت مركزي خواستار اعمال قانون و رعايت عدالت و انصاف در مذاكرات شده و تاكيد كرده است كه با كردستان عراق همانند ساير استان هاي عراق (نه كمتر و نه بيشتر) برخورد شود، ضمن آنكه از اقليم بايستي در خصوص احترام به قوانين دولت مركزي و تسليم مجرمان كه عليه آنان حكم قضايي صادر شده است، تعهد گرفته شود.
نظارت بر مسائل مالي كردستان عراق از ديگر نكاتي است كه جاسم محمد جعفر بر آن تاكيد كرده و از دولت مركزي خواسته است ، قانون را در ارتباط با نظارت بر موضوعات مالي اقليم اعمال كند.
روابط ميان اربيل و بغداد از 25 سپتامبر گذشته و از هنگامي كه رهبران حزب دمكرات كردستان عراق و برخي ديگر از احزاب منطقه، همه پرسي غير قانوني را برگزار كردند، به شدت به تنش كشيده شد و العبادي نخست وزير عراق برابر اين اقدام كردها، يك سلسله اقدامات عليه رهبران كرد شمال عراق به اجرا گذاشت كه مهمترين آنها اعمال ممنوعيت پروازهاي بين المللي به فرودگاه هاي سليمانيه و اربيل بود.
العبادي همچنين به نيروهاي مسلح عراق دستور داد ضمن بازپس گيري كنترل گذرگاه هاي مرزي، مناطق مورد منازعه را نيز از كنترل نيروهاي وابسته به اربيل (پيشمرگه) خارج كنند و در همين راستا، نيروهاي عراقي 16 اكتبر گذشته وارد كركوك و برخي نقاط ديگر از جمله در استان هاي دياله ، صلاح الدين و نينوا شدند.
نيچروان بارزاني نخست وزير اقليم كردستان عراق، روز جمعه گذشته آمادگي كردها را براي شروع گفت وگوها اعلام كرد.
دولت عراق ، انجام گفت وگوها را به الغاي نتايج همه پرسي و پذيرش رسمي حاكميت و تماميت عراق بر سراسر اراضي اش موكول كرده است.
شبد*4*1770*380*9122** انتشار دهنده: مهدي نعمتي

سرخط اخبار جهان