۱۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82725282
T T
۰ نفر
وزیرخارجه فرانسه: تا جائیكه می دانیم الحریری درعربستان آزادانه رفت وآمد می كند

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز نوشت: ' ژان ایو لودریان' وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت، تا جائیكه می دانیم سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان درعربستان تحت اقامت اجباری نبوده وهیچ محدودیتی متوجه اعمال و رفت و آمد او نیست.

به گزارش ایرنا از تارنمای این خبرگزاری، «ژان ایو لودریان» در گفتگو با رادیو بین المللی اروپا-1 گفت: « تا جایی كه ما می دانیم، فكر می كنیم كه وی در اقدامات خود آزاد بوده و این اهمیت دارد كه تصمیماتش را شخصا و به طور مستقل می گیرد.»
به گفته دیپلمات ها سفیر فرانسه در عربستان روز پنجشنبه پیش از سفر غیرمترقبه امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه به ریاض برای دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، با حریری دیداركرده بود. مشخص نیست كه آیا مكرون در توقف خود در پایتخت عربستان، تماسی با حریری داشته است یا نه.
پاریس با لبنان كه زمانی از مستعمرات فرانسه بود و با حریری كه پس از گذراندن سال ها در این كشور خانه ای در فرانسه دارد، روابط نزدیكی دارد. مكرون روز پنجشنبه در دوبی گفت كه چندین تماس غیر رسمی با حریری برقرار شده اما تقاضایی مبنی بر انتقال وی به فرانسه مطرح نشده است.
وی افزود: «آنچه برای ما اهمیت دارد، ثبات در لبنان است و این كه راه حلی سیاسی در اسرع وقت در این كشور به كار گرفته شود.»
رویترز در ادامه نوشت: دو مقام ارشد دولت لبنان روز پنجشنبه گفتند كه ریاض سعد حریری را به گروگان گرفته و مقام دیگری در گفتگو با رویترز گفته بود كه مقامات سعودی به حریری دستور استعفا از مقام خود را داده و او را گروگان گرفته اند.
به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه فرانسه، شانزدهم نوامبر (25 آبان ماه) به عربستان و اواخر همین ماه به ایران سفر می كند.
**اروپام**9418**1908
مترجم: آیدا شجاع ** ناشر :افشار دارابی
۰ نفر