۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۴۱
کد خبر: 82722037
T T
۰ نفر
روزنامه يني شفق: همكاري ايران و تركيه بازي آمريكا را در منطقه بر هم مي زند

آنكاراـ ايرناـ وبسايت روزنامه يني شفق در گزارشي نوشت: همكاري ايران و تركيه نقشه و فتنه آمريكايي ـ اسراييلي در خصوص انتخاب رقه به عنوان پايتخت پ.ك.ك، را برهم خواهد زد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، وبسايت اينترنتي روزنامه يني شفق طي گزارشي با عنوان 'كمر ترور خواهد شكست' نوشت: پيام شفاف ايران براي آغاز عمليات پاكسازي رقه از گروه هاي تروريستي از زبان علي اكبر ولايتي مشاور بين الملل رهبر ايران جاري شد.
يني شفق اضافه كرد: مشاور بين الملل رهبر ايران به طور صريح از لزوم بازپس گيري شهر رقه از اشغال نيروهاي پ.ك.ك و پيشرفت نيروهاي دولتي سوريه و حشد الشعبي در شرق فرات سخن گفت و تاكيد كرد كه اجازه تجزيه عراق را نخواهيم داد.
به نوشته اين رسانه، تركيه و ايران براي مقابله با اقدامات آمريكا و اسراييل در سوريه و عراق تصميم به همكاري بيشتر گرفتند و با شهادت 9 سرباز ترك در شمدينلي توسط نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) و شهادت هشت نظامي ايراني در منطقه چالدران توسط نيروهاي پژاك، تركيه و ايران بيش از گذشته به هم نزديك شدند.
اين رسانه نزديك به دولت تركيه افزود: تركيه و ايران در طول مذاكرات خود براي از بين بردن كريدور ترور سنجار ـ قنديل ـ رقه به توافق رسيدند و در ادامه ارتش تركيه به همراه ارتش عراق براي عمليات قنديل ـ سنجار و با پشتيباني ايران برنامه ريزي شد و ايران نيز براي پاكسازي رقه از پ.ك.ك، خواستار پشتيباني تركيه شد.
يني شفق نوشت: پس از پاكسازي ديرالزور از داعشي ها، نيروهاي بشار اسد و شبه نظاميان شيعه با حمايت ايران در حال آمادگي به منظور آغاز عمليات پاكسازي پ.ك.ك از شهر رقه هستند.
به نوشته اين رسانه، دولت بشار اسد در طول هفت سال گذشته هميشه از سوي دولت ايران و عراق حمايت شد و اين براي اولين بار است كه ارتش سوريه فراتر از مرزها با اعزام 500 سرباز به كمك ارتش عراق در شهر القيام رفت.
يني شفق اضافه كرد: دولت ايران امروز چشم به شهر رقه دوخته و قصد پاكسازي اين شهر از شر نيروهاي پ.ك.ك را دارد و بر اين اساس براي فراهم كردن مقدمات اين عمليات، با تركيه بر سر ميز مذاكره نشست.
اين رسانه نوشت: تهران در مقابل پيشنهاد آنكارا مبني بر حمايت ايران از عمليات مشترك ارتش تركيه و عراق براي پاكسازي گروههاي تروريستي در مناطق سنجار و قنديل، خواستار پشتيباني تركيه در عمليات ايران براي پاكسازي شهر رقه شد.
به نوشته يني شفق، تركيه در پاسخ به درخواست ايران، پاكسازي مناطق منبج، عفرين، تل ابيض در سوريه را اولويت آنكارا اعلام كرد.
يني شفق در گزارش خود مدعي شد: با بررسي پاسخ تركيه به پيشنهاد ايران، به نظر مي رسد عمليات ارتش تركيه محدود به شمال عراق نشود و ارتش تركيه مستقر در ادلب به طور همزمان عمليات عفرين را نيز آغاز كند.
به گزارش ايرنا، كارشناسان سياسي تركيه مدعي اند كه آمريكا در 6 سال اخير به صورت ناملموس و نانوشته اي استراتژي محاصره و هرج و مرج در دو كشور تركيه و ايران را به كار برده است و تركيه و ايران به عمق اين استراتژي پي برده اند.
تحليلگران ترك معتقدند در سالهاي اخير آمريكا با تشكيل گروه داعش و وقوع جنايت گسترده از سوي اين گروه در منطقه، به دنبال اهدافي بود كه يكي از آنها اختلاف افكني شديد ميان قوميت ها و مذاهب مختلف در منطقه است به طوري كه امروز با حمايت از گروه هاي كُرد در عراق، سوريه و ايران، فتنه بزرگي را در ميان كشورهاي منطقه به خصوص ايران و تركيه طراحي كرده تا با تقويت خواسته گروه هاي كردي، هم جاي پايي براي اسراييل در اين منطقه باز كند و هم راهي براي تجزيه اين دو كشور مهم منطقه هموار شود.
به باور اين كارشناسان، موضوع همه پرسي منطقه شمال عراق و اشغال رقه توسط پ.ك.ك با حمايت آمريكا و موقعيت مشابه كردهاي ايران، سوريه و تركيه براي رسيدن به هدف كردستان بزرگ در منطقه، تهديدي واقعي و بسيار جدي براي تماميت ارضي ايران و تركيه به عنوان دو كشور مهم، باثبات و تاثيرگذار منطقه اي محسوب مي شود و به همين علت اين دو كشور از نتايج ناگوار آتش اختلافات مذهبي و قوميتي در داخل خاك خود كه نقشه اصلي اسراييل است، آگاه هستند و براي جلوگيري از اين اختلاف ها و مسدود كردن پيشروي اسراييلي ها به ناچار نياز به گسترش همكاري هاي بسيار استراتژيك و نزديك با يكديگر روي آورده اند به طوري كه دوره جديدي در روابط تركيه و ايران اغاز شده كه تيرگي آن حداقل در آينده نزديك قابل تصور نيست.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان