۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۳:۳۶
کد خبر: 82720920
T T
۰ نفر
روسیا الیوم: وزارت پیشمرگه در تلاش برای حل اختلافات بین بغداد واربیل از طریق گفت وگو است

تهران – ایرنا – شبكه روسیا الیوم به نقل از منابع كردی بامداد دوشنبه به وقت تهران گزارش كرد، وزارت پیشمرگه درتلاش است، اختلافات موجود میان بغداد و اربیل از طریق گفت و گو و براساس قانون اساسی عراق حل و فصل شود.

به گزارش ایرنا، «جبار یاور» دبیركل وزارت پیشمرگه اقلیم كردستان عراق كه در كنفرانس مطبوعاتی در اربیل عراق سخن می گفت، با اشاره به این كه باید برای حل تمامی مشكلات موجود به پای میز مذاكره برگردیم، تاكید كرد: ممسائل كنونی با بغداد، مشكلات سیاسی و نه نظامی است.
یاور با بیان این كه اربیل پیشنهاد هفت بندی برای حل مشكلات موجود را به بغداد ارائه داده است و منتظر پاسخ مقام های دولت مركزی است، گفت: ما اعتقادی به درگیری با نیروهای عراقی نداریم و حتی اگر با بغداد به تفاهم سیاسی نرسیم، به نبرد نظامی با دولت مركزی نمی بپردازیم.
مسئول بلندپایه پیشمرگه های كرد با تاكید بر این كه باید مشكلات موجود بین طرف ها بدون استفاده از گزینه نظامی حل و فصل شود، مدعی شد: نیازی به استقرار نیروهای نظامی در مرز با كردستان عراق نیست.
وی سپس تصریح كرد: 60 تن از نیروهای پیشمرگه كرد در درگیری های اخیر با نیروهای دولت مركزی عراق كشته و 150 تن دیگر زخمی شدند.
یاور در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر این كه اقلیم كردستان به دولت مركزی پیشنهاد داد تا گذرگاه های مرزی به صورت مشترك اداره شود، افزود: اما مقام های بغداد اصرار دارند، مناطق مورد اختلاف بین دو طرف را خود به تنهایی اداره كنند.
دبیركل وزارت پیشمرگه كرد در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: نیروهای پیشمرگه بیش از سه سال است كه در كنار ارتش فدرال از خاك عراق و اقلیم كردستان دفاع می كند و در برخی از مناطق توافقاتی میان آنها وجود داشته است.
درخواست وزارت پیشمرگه اقلیم كردستان از دولت مركزی برای اداره مشترك مناطق مورد اختلاف درحالی عنوان می شود كه «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق چهارشنبه (10 مهرماه 96) هرگونه اداره مشترك گذرگاه های مرزی با تشكیلات منطقه شمال كردستان عراق را رد كرده است.
ارتش عراق و پلیس فدرال این كشور از 24 مهرماه 96 برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی به منطقه كركوك اعزام شدند و توانستند به دلیل عقب نشینی پیشمرگه های وابسته به اتحادیه میهنی كردستان عراق به سرعت در تمامی آن مناطق از جمله چاه های نفت و مراكز دولتی این منطقه مستقر شوند.
شبس**9363*1488 * مترجم: محمد تدو*انتشاردهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان