۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82704187
T T
۰ نفر
اردوغان: دنيا مجبور به اطاعت از پنج قدرت شوراي امنيت نيست

آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه گفت: پنج كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد سرنوشت دنيا را هر طور بخواهند، تعيين مي كنند در حالي كه دنيا مجبور به اطاعت از آنها نيست.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، اردوغان روز گذشته در مراسم افتتاحيه شوراي بين المللي تمدن در دانشگاه ابن خلدون استانبول افزود: اصرار ما بر اين كه جهان بزرگتر از اين پنج كشور است، براي اجراي عدالت و دعوت به تمدن است.
وي با طرح اين سوال كه 'آيا تصميم گيري تنها پنج كشور براي تمام جهان درست است؟، بيان كرد: شرايط جهان نسبت به جنگ جهاني دوم تغيير كرده و انجام اصلاحات در اين زمينه نيز مانند ديگر مسايل ضروري است.
وي در ادامه با اشاره به صدور حكم غيابي براي 13 نفر از تيم حفاظتي وي به علت درگيري با مخالفان دولت تركيه در مقابل اماكن ديپلماتيك در سفر 6 ماه پيش به آمريكا اظهار كرد: با دعوت رسمي به كشوري رفته‌ام، اما براي 13 محافظ من حكم غيابي صادر مي كند و به همين علت اين كشور متمدن نيست.
وي خطاب به آمريكا تاكيد كرد: من رئيس جمهوري يك كشور هستم ولي شما با سازماندهي، يك گروه تروريستي را مقابل ما قرار مي دهيد كه تهديدمان كنند و در اين جريان محافظان براي دفاع از ما تدابيري اتخاذ مي كنند و شما براي آنها و حتي دو نفر از محافظان كه آنجا حضور نداشتند، حكم بازداشت صادر مي كنيد، پس عدالت شما اين است؟
وي گفت: ترامپ از تباري است كه تمدن را فقط از منظر ظاهري مي بيند و براي مسلمانان اصطلاح تروريست به كار مي برد و وقتي مخالفت مي كنيم، نمي توانند از ايده و گفته خود دفاع كنند.
وي با بيان اين كه امروزه برخي بوداييان به بهانه تروريسم، مسلمانان روهينگيا را قتل عام مي كنند و آيا همه حاضرند در مورد بوديسم هم چنين چيزي بگويند و به تروريست هاي مسيحي و يهودي مي توانند چنين چيزي بگويند؟ خير، ولي تنها اسلام را به تروريسم رمتبط مي كنند و بارها گفته ايم كه چنين چيزي درست نيست.
اردوغان اضافه كرد: بارها اعلام كرده ايم كه داعش ربطي به اسلام ندارد و اين موضوع را به طور شفاف مجامع بين‌المللي و در ديدار با مقامات كشورها گفته ايم ولي آنها مسلمان را توسط مسلمان مي كشند و تسليحات رايگان هم مي دهند.
وي اضافه كرد: ماسك كساني كه ديروز به بهانه صنعتي شدن و امروز به بهانه دموكراسي از استثمار انسانها طرفداري مي‌كنند در حال افتادن است در حالي كه تمدن اسلامي با تكيه بر اصول مستحكم و پايه هاي قوي و اصول بنيادين تا ابد ادامه خواهد داشت.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان