۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82702367
T T
۰ نفر
اردوغان خواستار افزایش اعضای گروه كشورهای در حال توسعه اسلامی(دی-8) شد

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه خواستار افزایش اعضای گروه كشورهای در حال توسعه اسلامی(دی-8) شد و گفت: اعضای كنونی نباید از گسترش این گروه بیم داشته باشند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اردوغان در سخنرانی اختتامیه نهمین اجلاس سران گروه هشت كشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8 كه در سالن همایش های بین المللی لطفی كردار استانبول برگزار شد، افزود: با گسترش اعضا، این گروه نیز می تواند به گروهی مانند جی.20 تبدیل شود.
وی بیان كرد: باید در تصمیم ‌گیر‌ی این سازمان روش اكثریت نسبی آرا را برای تسریع در روند تصمیم گیری و جلوگیری از تاخیر و انسداد در این روند را جایگزین سیستم اتفاق آرا كنیم.
وی تاكید كرد: اگر نگاه اصلاحی به این گروه داشته باشیم، می توان پس از مشورت و رایزنی، بودجه موثری را در اختیار گروه دی.8 قرار داد.
وی اضافه كرد: نشست دی.8 علاوه بر ایجاد زمینه همكاری ها، در تقویت روابط دوجانبه نیز تاثیر مثبتی دارد و دیدارهای دوجانبه با سران برخی كشورهای عضو، آینده روابط را بهتری را رقم خواهد زد.
وی اظهار كرد: این نهاد امسال در بیستمین سالگرد تاسیس خود قرار دارد و سالهای طولانی در برقراری صلح، ثبات و رفاه جهان نقش مهمی خواهد داشت.
اردوغان همچنین گفت: ما برای اهداف و منافع كشورهای خود و برای تقویت همه جانبه این گروه مسئول هستیم و باید با صبر و امیدواری به مسیر خود ادامه دهیم.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این نشست، یادداشت تفاهم همكاری بین بانك توسعه اسلامی و گروه دی.8 از سوی مسئولان دو طرف امضا شد.
نهمین دوره اجلاس سران سازمان همكاری اقتصادی هشت كشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) امروز جمعه در مركز همایش های بین المللی لطفی كردار شهر استانبول تركیه برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شركت دارند.
در این نشست سران كشورهای عضو و كشورهای میهمان عكس دسته جمعی گرفتند و رئیس جمهوری پاكستان پس از سخنرانی، ریاست دوره ای این سازمان را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تركیه تحویل داد.
در ادامه جلسه پس از سخنرانی رییس جمهوری تركیه، پیش نویس دستوركار نهمین نشست دی.8 ارایه شده و گزارش فعالیت یك ساله سازمان دی.8 توسط سیدعلی موسوی دبیركل ایرانی این سازمان تشریح شد.
در ادامه اسناد نشست بررسی و پذیرش شده و بیانیه 2017 و برنامه اجرایی مشترك استانبول كه به عنوان اسناد نهایی برای نهمین نشست دی.8 در خلال هفدهمین جلسه شورای وزرای خارجه دی.8 پیشنهاد شده است، امضا شد.
مراسم امضای یادداشت تفاهم همكاری بین دی هشت و بانك توسعه اسلامی، شركت در نماز جمعه، ضیافت ناهار با حضور رییس جمهوری تركیه و دیدار سران با همدیگر و نیز دیدار معاون اول رییس جمهوری ایران با رییس جمهوری تركیه از جمله برنامه های جانبی این نشست اعلام شده است.
در نشست امروز، علاوه بر وزرای امور خارجه تركیه و پاكستان، محمد بخاری رئیس جمهوری نیجریه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران، محمد یوسف كلا معاون رئیس جمهوری اندونزی، داتو سری احمد زاهد حمیدی معاون رئیس جمهور مالزی، محمد شهریار علم وزیر امور خارجه دولت بنگلادش و حمدی لوزا وزیر امور خارجه مصر سخنرانی كردند.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و آلفا كندی رئیس جمهوری گینه نیز به عنوان سران كشورهای مهمان در این نشست حضور دارند.
نشست كمسیونرهای سازمان دی.8 طی 2 روز گفت و گو و مذاكره و با امضای دو سند 'طرح اقدام' و 'بیانیه استانبول' در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته برگزار شد.
اجلاس وزرای امور خارجه سازمان دی.8 با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان مصادف شده و سیدعلی موسوی دبیركل این سازمان پست دبیركلی را پس از چهار سال به نماینده مالزی و به عنوان دبیركل جدید تحویل می دهد.
سازمان همكاری اقتصادی هشت كشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) متشكل از هشت كشور ایران، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، پاكستان، نیجریه و تركیه در سال 1997 و با هدف گسترش فعالیت های اقتصادی میان كشورهای اسلامی تاسیس شد.
كشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است كه در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان كشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همكاری های هواپیمایی كشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همكاری های علمی و فناوری، تشكیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان