۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82699541
T T
۰ نفر
تحليل كارشناسان و رسانه هاي خبري تركيه از عمليات ارتش عراق در كركوك

آنكارا- ايرنا- عمليات نيروهاي نظامي و ارتش عراق براي بازپس گيري كركوك محور مباحث كارشناسان سياسي و گزارش امروز رسانه هاي تركيه بود و هر كدام از تحليل گران و رسانه تركيه به بررسي اين موضوع از زواياي مختلف پرداختند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، محمد بارلاس روزنامه نگار و رييس كميسيون مطبوعات انجمن ملي دانشجويان طي مقاله اي در روزنامه صباح با عنوان 'هنوز تراژدي موصل و حلب تمام نشده، نوبت مردم كركوك رسيد' به بررسي عمليات ارتش عراق در كركوك پرداخت و نوشت: مردم شهرهاي موصل و حلب به طور كافي دچار آشفتگي و پريشاني شدند و اين تراژدي غم انگيز هنوز در آن مناطق تمام نشده و امروز نوبت مردم كركوك رسيده تا آنها نيز فلاكت و بدبختي هايي را تجربه كنند.
بارلاس در ادامه نوشت: ديروز در اخبار گوناگون شنيدم كه با ورود ارتش عراق به كركوك و تصرف برخي نقاط كليدي شهر، مردم نيز به طرف اربيل فرار كرده اند.
وي در مقاله خود اضافه كرد: خانواده هاي اهل كركوك لوازم خود را در اتومبيل هاي خود بارگيري كرده و براي دوري از فضاي هرج و مرج كركوك، پا به فرار گذاشتند.
اين روزنامه نگار ترك در مقاله خود تاكيد كرد: البته همه مي دانيم كه باعث و باني اين هرج و مرج منطقه اي كشوري جز آمريكا نيست ولي وزير دفاع آمريكا روز گذشته با دورويي طوري به دفاع از يكپارچگي خاك عراق پرداخت كه انگار خود آمريكا باعث اين آشفتگي منطقه اي، تشكيل گروه داعش و ساير رخدادهاي تاسف بار ديگر نبوده است.
محمد گولواوغلو، رئيس مركز مديريت حوادث اضطراري تركيه (آفاد) در گفت و گو با خبرگزاري آناتولي اظهار كرد: 'عمليات ارتش تركيه در استان ادلب اتفاق عجيبي نيست و بر اساس توافق‌ سه كشور ضامن آتش‌بس در ادلب مبني بر اين كه حق دارند جهت حفاظت از صلح نيروي نظامي به اين استان اعزام كنند، انجام مي شود.
وي اضافه كرد: احتمال مهاجرت مردم به دليل ترس از كشته شدن در ادلب بسيار زياد است و سرازير شدن مهاجران سوري به تركيه بسيار دردسر آفرين خواهد شد همان گونه كه پس از عمليات سپر فرات چنين تجربه اي را لمس كرده ايم.
ايلنور چويك مشاور ارشد اردوغان نيز در طي مقاله اي در روزنامه يني بيرليك با عنوان 'كردهاي اقليم محروم از آن چيزي كه داشتند' به تحليل وضعيت اقليم كردستان پرداخت و نوشت: بارزاني به رغم همه اعتراض ها همه پرسي اقليم كردستان را برگزار كرد و امروز با سخنراني هاي گوناگون، بدون توجه به اينكه چه تراژدي خطرناكي را هدايت كرده است، پيام مذاكره به دولت بغداد مي فرستد.
وي اضافه كرد: روز گذشته ارتش عراق عملياتي را براي در اختيار گرفتن كنترل كركوك آغاز كرد و در كمتر از 24 ساعت بدون مقاومت خاصي از سوي نيروهاي پيشمرگه كنترل مراكز كليدي شهر از جمله فرودگاه را بر عهده گرفت و در ادامه 25 هزار غيرنظامي كرد براي دوري از هر گونه خطر به سوي سليمانيه فرار كردند.
مشاور ارشد اردوغان در ادامه مقاله خود نوشت: بارزاني پس از برگزاري همه پرسي اقليم كردستان، خيلي به حمايت آمريكا اميدوار بود و به گفته خود با تمام قدرت به دنبال اجراي خيالات دوران كودكي اش مبني بر تشكيل دولت كردستان بزرگ بود ولي اين روزها آمريكايي ها از پشتيبان هاي او محسوب نمي شوند و كردهاي اقليم كردستان پس از برگزاري همه پرسي، آن چيزهايي را نيز كه داشتند، از دست دادند.
هلال كاپلان روزنامه نگار و تحليل گر سياسي ترك طي مقاله اي در روزنامه صباح با عنوان 'به سوي كركوك' درباره كركوك و وضعيت بارزاني چنين نوشت: ارتش عراق گام به گام كنترل شهر كركوك را به دست گرفت و حتي پيشمرگه ها بدون هيچ گونه مقاومتي كنترل شهر را در اختيار ارتش عراق گذاشتند.
كاپلان در مقاله خود اضافه كرد: بارزاني زماني كه با حمايت اسراييل و اندكي روسيه فرياد استقلال سر مي داد، بي ترديد انتظار رسيدن چنين روزهايي را نداشت و هم اكنون وي به تدريج منزوي تر مي شود، به طوري كه امروز تركيه به عنوان دوست نزديك خود را نيز از دست داده است.
اين تحليل گر سياسي در مقاله خود با اشاره به عدم حمايت آمريكا از همه پرسي اقليم كردستان نوشت: اتخاذ مواضع حمايتي آمريكا از دولت بغداد و دفاع از يكپارچكي خاك عراق به واقع چراغ سبزي براي ارتش عراق بود و از سوي ديگر حضور عوامل پ.ك.ك در نقاط مختلف شهر كركوك در مجموع براي آغاز عمليات ارتش عراق به منظور خارج كردن كركوك از كنترل كردها بهانه بود.
روزنامه مليت نيز در گزارشي با عنوان ' بارزاني در جنگ يك روزه خوار شد' به خبر تصرف كركوك توسط ارتش عراق پرداخت و نوشت: پرچم هاي اقليم كردستان با ورود ارتش عراق به پايين كشيده شد و نيروهاي پيشمرگه و حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) صحنه را براي سربازان عراقي ترك كردند.
اين روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: با تصرف گام به گام مراكز مهم شهر كركوك از جمله فرودگاه، استانداري و مراكز نفتي، حيدر العبادي بي درنگ افرادي را براي مديريت اين مراكز منصوب كرد.
روزنامه يني شفق در گزارشي با عنوان 'فرار كردند' به تحليل عمليات ارتش عراق در كركوك پرداخت و نوشت: بارزاني به عنوان فردي كه به رغم مخالفت ايران، تركيه و عراق دست به برگزاري همه پرسي اقليم كردستان زد، روز گذشته را در اوج بدبختي به سر برد.
يني شفق اضافه كرد: تركمن هاي كركوك با پرچم هاي تركيه به جشن و پايكوبي پرداختند و سربازان عراقي را در آغوش گرفتند.
اين روزنامه نزديك به دولت تركيه در ادامه گزارش خود چنين نوشت: حاميان مسلح بارزاني به رغم مقاومتي ضعيف، سرانجام به سوي سليمانيه و اربيل فرار كردند و پرچم حشد الشعبي نيز از فراز فرودگاه كركوك پايين كشيده شد.
باريش كايگوسوز روزنامه نگار و كارشناس سياسي، طي گزارشي با عنوان 'عمليات كركوك پاياني بر بارزاني خواهد بود؟' در روزنامه خبر تورك به بررسي عمليات ارتش عراق در كركوك پرداخت و نوشت: امروز ايران را مي توان با توجه به نفوذش در دولت مركزي عراق و حشدالشعبي، برنده واقعي مناقشات در منطقه حداقل در كوتاه مدت دانست و از سوي ديگر تركيه را نيز با برداشتن گام هاي مشترك با ايران در موضوع سوريه و اقليم كردستان به همراه ايران مي تواند ديگر برنده حال و حاضر منطقه دانست.
دكتر بورا بايراكتار استاد روابط بين الملل دانشگاه فرهنگ استانبول نيز طي گزارشي در روزنامه حريت با عنوان 'بارزاني و اسراييل باختند' به تحليل عمليات كركوك و وضعيت بارزاني پرداخت و نوشت: با تصرف شهر كركوك توسط ارتش عراق، موضع بارزاني به شدت تضعيف شد و شواهد حاكي از بروز اختلافات ميان سران اقليم كردستان و افزايش قدرت گروه هاي كردي نزديك به دولت ايران در آينده نزديك خواهد بود كه در ادامه منجر به نفوذ بيشتر ايران در اقليم كردستان خواهد شد.
وي در اين گزارش افزود: تركيه نيز با فهميدن اين كه در آينده اي نزديك احتمال نفوذ بيشتر ايران در اقليم شمال وجود دارد، با اتخاذ سياستي منطقي، رفتار بارزاني را متفاوت از همه كردها دانست و درهاي خود را به روي كردها به طور كامل نبست به طوري كه با نگه داشتن برخي روابط تجاري و مراودات اقتصادي، به واقع به تحريم سنگين اقليم كردستان دست نزد تا مبادا با اخلال در روند زندگي كردها و تركمن هاي اقليم كردستان، جبهه جديدي عليه خود ايجاد شود.
اين استاد دانشگاه در ادامه مقاله چنين نوشت: بارزاني مهمترين بازنده اين بازي محسوب مي شود و اسراييل نيز به طور نااميدانه اي ناظر تحولات عراق است.
به گزارش ايرنا، ارتش عراق روز دوشنبه در واكنش به برگزاري همه‌پرسي اقليم كردستان و ديگر تحولات موجود در شهر كركوك، در يك عمليات از پيش طراحي شده كركوك را به تصرف خود درآورد.
برخي از ساكنان كرد شهر كركوك كه حدود يك ميليون نفر جمعيت دارد، در هراس از اقدامات تلافي‌جويانه نيروهاي عراقي از شهر گريخته‌اند و بر خلاف آنها، تركمن هاي كركوك به جشن و پايكوبي پرداختند.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان